Vasacoachen

Träna skidspecifikt - ta med stavarna

Ni som har varit med ett tag vet att jag har en förkärlek till backträning. Träningen är tuff och får lungorna att skrika.  Om du kan utmana denna skräckblandade känslan så kommer du garanterat få bättre kondition, starkare muskler och spänstiga löpsteg.

Träna skidspecifikt - ta med stavarna. Löpning med stavar, eller älghufs som man säger på skidspråk, är en optimal träningsform som ger ett bra alternativ till både rullskidor och styrketräning. Hitta en lång backe och kör upprepande intervaller.   

image

Älghufs (Sprättande skidgång) - Tänk diagonalåkning fast löpning. Ta längre kliv och sträck ut benet ordentligt. Få med armpendeln och avsluta bakom låret. Spring inte för fort i början av backen, tanken är att du ska hålla samma tempo hela backen.

image

Skidgång - Stavgång är absolut ingen pensionärsgrej. Titta på landslaget och tänk om. Det är du som bestämmer hur jobbigt det är. Om du gör rätt är detta en optimal träningsform.  

Titta och inspireras av det svenska skidlandslaget

Träna med Vasacoachen och bli förberedd till vinterns stora utmaning
I et PT-paket får du allt du behöver. Teknikanalys på rullskidor såväl löpning med stavar, intervaller för att förbättra kondition och syreupptagningsförmågan samt givetvis den skidspecifika styrketräningen som är otroligt viktigt för oss skidåkare. Dessutom får du en otrolig sparring i form av mig.

För bokning och mer information kontakta

http://vasacoachen.nu/

vasacoachen@hotmail.com

Tel: 0705 50 87 09

2 kommentarer till inlägget

1965 • Sala
#1
14 september 2016 - 16:35
"Skidgång" är ett konstigt ord, tycker jag. Man har ju inga skidor på sig men väl ett par stavar. Stavgång och stavlöpning är vad jag sysslar med ibland, men jag åker hellre rullskidor.
1975 • Nyköping
#2
2 oktober 2016 - 17:47
Kan instämma, stavgång i tempo eller "älghufs" är riktigt jobbig och bra träning.
Kan varmt rekommendera detta!
Vill du kommentera det här blogginlägget?
Registrera dig eller logga in här ovanför.