Hjälp! Hur knäcker man yogakoden?

Jag har på senaste tiden blivit lite intresserad av att undersöka yoga. Testa om det kan vara nåt som jag gillar, helt enkelt!

 Jag har alltid lite halvt på skämt, halvt på allvar sagt att träning ska vara jobbig, antingen konditionsmässigt eller styrkemässigt. Yoga har i min något begränsade begreppsvärld inte passat in på något av detta och därmed gått bort. Utan att jag har gett det en ärlig chans. Några halvhjärtade försök har jag gjort, mest för att bevisa för mig själv att det inte funkar. Vilket det såklart inte har gjort med den inställningen!

 De som har fastnat för denna träningsform pratar så varmt om den och jag ser ju att de har hittat något. Att de har tillgång till en värld, en kraftkälla, som inte jag har. Det verkar också vara många som kombinerar sin löpning med en stund yoga varje dag, eller några dagar i veckan i alla fall. Andra har yoga som sin huvudträning och kompletterar den med annat. Finns hur många sätt som helst att göra saker på och jag är riktigt nyfiken på vilket sätt som är mitt. Hur kan jag finna ut det?

 Sen verkar det vara en sån djungel med alla sorter som finns. Kundalini, Yin, Bikram, Aschtanga.... Jag har kollat runt på massor med fina bilder och klipp men blir inte klokare för det. Förutom att sån yoga som företrädesvis utövas i motljus på en vacker strand verkar vara det som passar mig bäst! Nä då, skämtar bara. Men var börjar man, undrar jag verkligen?

 Kort sagt kan man sammanfatta mina yogafunderingar med att jag behöver HJÄLP! Hur gör man för att närma sig detta på ett bra sätt? Finns det nån bra sida som rekommenderas? Nån bra bok? Nåt bra filmklipp? Eller måste man gå en kurs? Det kanske finns nån bra DVD film som visar yogans grunder och som är lätt att följa? Jag kanske gör det krångligare än det behöver vara?

 Ni som är inne i detta med yoga och som utövar det lite regelbundet, vilka är era tips till mig? Hur ska jag närma mig detta på ett vettigt sätt, gärna utan att det blir alltför krångligt eller svårt?

Min vilsna själ är tacksam för alla tips!

 

Läs mer på Bloggen!

 

 

 

 

1 kommentarer till inlägget

Lisa Remahl
1977 • Västerås
#1
23 april 2015 - 12:45
Det finns en djungel av yogaformer, och allt beror förståss vad du är ute efter, styrka, smidighet eller så.
Jag yogar regelbundet på egen hand för att mjuka upp den stela löparkroppen. Jag är ganska vetenskapligt lagd av mig och håller mig skeptisk till de mer kvasireligiösa dlarna av yogan, men rörlighetseffekten, stetchen och dn meditationsliknande andningen är verkligen skön.
Jag bor på landet och har inte nära till nån studio, därför kör jag på youtubeklipp. Det finns hur många filmade pass som helst, bara att vraka mellan dem. För att ha nån stans att börja sökte jag på yoga för runners, de passen fokusrar mkt på höfter, vader, lår, sånt man har nytta av.
Pass jag kan rekommendera är Ekhart yoga, hon har mängder av bra pass, särskilt ett för löpare, eller happy hips med en svensk tjej, väldigt bra.
Jag tror på att testa runt lite till att börja med, ta korta pass men lite oftare och ge det ett tag. Jag älskar min yoga numer!
Vill du kommentera det här blogginlägget?
Registrera dig eller logga in här ovanför.