Jag har tillräckligt med herr t-shirts

Jag sprang nyligen nio mil i dalarnas djupa skogar. Ultravasan, ett arrangemang av Vasaloppet. En rätt bra bedrift som jag dock inte var ensam om. Det var ca 90 damer och ca 700 herrar som startade. Hela arrangemanget var jättebra och när vi kom i mål var servicen med mat och annan ompyssling jättebra! Men. När vi kom i mål fick vi en t-shirt med snyggt Ultra-vasan tryck i bra funktionsmaterial från Craft (dvs en kvalitets t-shirt!). När jag kom hem och kikade vidare på min t-shirt insåg jag dock att jag fått en herr t-shirt. Tråkigt tyckte jag såklart då detta annars var en t-shirt jag haft stor användning för. En t-shirt som inte passar använder jag dock sällan. Jag e-postar Vasaloppet för att höra om det var möjligt att byta. Jag får svar att de enbart köpt in herrstorlekar.

Så trots att de visste exakt hur många damer som anmält sig så valde de att enbart köpa in herrstorlek. Varför då? De långa sträckorna i Vasaloppet (oavsett om det är på skidor, till fots eller med cykel) lockar runt 10% damer, att bli behandlad såhär lockar ju inte direkt fler att delta...

Den här händelsen fick mig att minnas alla de OTALIGA herr t-shirts från olika lopp som ligger i min garderob. Jag kan nämligen enbart komma på ett tillfälle då jag fått en dam t-shirt (och detta är även den enda som jag använder, tack Rotterdam marathon!).

Och vet du, jag har tillräckligt med herr t-shirts. Jag betalar lika mycket för att delta i loppen. Jag (och andra damer med mig) springer lika långt och svettas lika mycket. Varför får vi då inte en vinst som passar? Skulle någon komma på tanken att enbart köpa in dam och låta herrarna få en tight t-shirt (som btw är sjukt inne i träningsvärlden just nu)?

 
"Ända" sedan 1981 får damer åka Vasaloppet & man inrättade en damklass 1997. Det verkar dock dröja innan de anstränger sig för att få oss att känna oss välkomna...

Jag tvekade lite inför att skriva detta, och det för att många lopp arrangeras till stor del ideellt av eldsjälar som älskar löpning, då känns det fel att kritisera dem (därför namnger jag ej dem nedan). Men Vasaloppet är ett skitstort arrangemang med många anställda och borde ha resurser att tänka längre. OCH idrottsvärlden är fortfarande hopplöst ojämställd med olika löner och prissummor för män och kvinnor, olika mycket tv-tid osv osv. Jag vill visa att detta inte enbart är på proffsnivå (där det kan hävdas förklaras av någon form av efterfrågan) utan även drabbar oss motionärer. Jag vill därför lyfta ett antal exempel på hur jag upplevt den ojämställda idrotten.

Jag minns det bergspris som jag inte fick i V-maraton. Trots att jag var först i dam klassen över berget. Det var enbart första löpare, ergo en man, som fick bergspris. Jag minns den herr t-shirt av bra kvalitet (Haglöfs!) som jag fick på ett ultralopp som passar min man, och en annan från en terrängmara med snyggt tryck som jag använder som nattlinne för att den är så stor. Jag minns alla de Blodomlopp (jättestort arrangemang!) jag kutat med en herr t-shirt i bommull som "vinst". Jag minns när jag gick i mål på BAMM (en av Sveriges tuffaste löpartävlingar) som vinnare utan att bli uppmärksammad medan vinnande herrar fick applåder in i mål, snygga vinnarbilder, vinnarkrans och pepp (bildbevis här). Idag kikar jag nyfiket på www.laplandultra.nu i vilken de puschar för vinnaren 2014 på första sidan. Vinnare i herrklassen - inte ett ord om vinnande dam.

Hur ser det ut för dig, har du som jag för många herr t-shirts?

#herrt-shirt

24 kommentarer till inlägget

1976 • Alingsås
#1
29 augusti 2014 - 10:40
Bra inlägg Karin. Mycket!

Å du. Inboxa mig din adress så skickar vi över en sprillan Jogg.se-tischa. En dam ;)
1962 • Stockholm
#2
30 augusti 2014 - 19:52
Helt otroligt sjukt och slött av arrangörerna! Är inte tjejer lika bra eller? Sugen på att anmäla mig till nästa års Ultravasa, men det känns som om jag kommer skippa det om inte det blir lite mer av den rättvisa som borde vara självklar :-(
JB
1977 • Vendelsö
#3
30 augusti 2014 - 20:15
#1 Grymt att bjuda på tröja!

Midnattsloppet har damstorlekar. Man undrar hyr arrangörerna tänker.
1974 • Stockholm
#4
30 augusti 2014 - 20:23
Inte för att det försvarar beteendet på något sätt men jag tror det är så enkelt att det är "herrar" som lägger beställningen på dessa tröjor och helt enkelt inte har bättre koll än att det tror att de passar lika bra på damer som på herrar. För tvivlar på att en damtröja är speciellt mycket dyrare.

Så jag tror det behövs lite mer inlägg som detta för att ändra beteende hos dessa beställare.
1977 • Älvängen
#5
30 augusti 2014 - 20:30
Kan bara hålla med, tischan var jättesnygg (jag fick iofs bara den röda).. Men - passformen var kass! Sthlm Marathon är dock en av de arrangörerna som fattat grejen och delar ut både dam och herr finisher tröjor! Förhoppningsvis var det en nybörjar miss som Tobias i inlägget ovan nämner, och med ditt blogginlägg kanske de inte gör samma misstag nästa år =).
1971 • Onsala
#6
30 augusti 2014 - 20:58
Himla bra skrivet! Det är sådant som sällan lyfts upp men man råkar ut för det om och om igen.
1954 • Falun
#7
30 augusti 2014 - 21:24
Kvällen innan Vasastafetten åt vi middag på Olarsgården. Där var två tjejer som skulle springa Ultravasan. Löparvärlden är liten även om tröjorna är stora.
T Springsson
1970 • Skotrampa
#8
30 augusti 2014 - 22:03
Fast jag som herre lyckas inte heller få T-shirtar som passar. Väljer jag medium så är den för liten och tar jag large så är den för stor. Detta p.g.a. att tillverkarna har olika måttstockar. Tippar på att det är vart tredje som bli precis rätt size.

Det är ju inte så att man är besvärlig eller har ork att stå och prova ut precis rätt storlek vi målfållan.
Åsa Saarnio
1975 • Eskilstuna
#9
30 augusti 2014 - 22:09
Jag håller fullständigt med dig! Tyvärr inte enkom i löpning som man noterar detta - främst syftar jag då på uppmärksamheten på de kvinnliga vinnarna alternativ duolagen. Jag som är en större dam, skulle även vilja pusha för större storlekar på kvinnosidan.... XL brukar vara den största - vilket jag borde platsa i - eftersom jag i normala fall kör på L - men de sitter fan som korvskinn - så jag funderar på de som är större än mig, vad har de för nytta av tröjorna? Jag kan knappt använda en enda av de t-shirts jag får. Herrmodellerna passar inte heller. Skittrist. Jag ska väl sluta gnälla och gå ned i vikt så man kan ha de där tröjorna som man vill glida omkring och glänsa i....
Bo Johansson
1960 • Västerås
#10
30 augusti 2014 - 22:55
Jättebra inlägg Karin, antar att Ultravasan hade det skralt med ekonomin, det var ju så anspråkslös anmälningsavgift.
Kom till oss på Black River Run istället, vi kör lite mer småskaligt OCH vi har damstorlekar på T-shirten.
Karibou
1976 • Göteborg
#11
31 augusti 2014 - 07:37
Ett hej hop till dig Karin. Samma story här. Har en låda med massor av tshirt från lopp och måste erkänna att förutom Midnattsloppets tshirt och ett par marathon, då stämmer INTE alls med damkroppen. OK, jag är inte så stor, men som du skrev, betalar man för ett lopp, svettas lika mycket, jobbar lika hårt för att förberedda sig och då får man liknande medlaj...men inte mer.

Värsta för min del ha varit London marathon och tshirten som jag skulle ha som nattlinnne om den inte var så stor...

Nåt jag också vill påpeka är att ett herr-linne i storlek S är INTE samma sak som ett dam-linne i storlek S... Och när det även finns XS i herr-linne... då passar det faktiskt inte till dam heller...

Att det är herrar som samordnar (oftast) lopp är för mig ingen anledning att bara beställa herrstorlekar. Som sagt skulle man beställa bara damstorlekar skulle det blir rätt roligt i stan eftr loppet :)

My 2 cents to the debate... och fint jobbat i Ultravasan förresten :)
Petersson
1980 • Linköping
#12
31 augusti 2014 - 08:24
Uselt! Och om någon i vasagänget sett detta är det illa att ingen representant för loppet gör en pudel här.

Jag tycker att arrangörer borde slopa t-shirts och våga tänka nytt... badlakan, köksförkläden, buffar, muggar, flaskor... eller ännu bättre: donera en summa till någon välgörenhet för alla som går i mål.
1983 • huddinge
#13
31 augusti 2014 - 13:07
detta är fan inte ok så svårt kan det inte vara eftersom anmälan stängde efter 27min så hade arrangören gott om tid att köpa rätt tröjor
hernwall
1966 • årsta
#14
31 augusti 2014 - 15:36
Bra inlägg Karin

Tar mig friheten att länka http://osportsligt.blogspot.se/ - det här slöa, gubbiga, tänkandet är så trist.
Thomas Eklund
1974 • Borlänge
#15
31 augusti 2014 - 15:58
Helt rätt Karin! Skulle vara intressant att höra ett officiellt svar från vasaloppsorganisationen.
Sara
1975 • Uppsala
#16
31 augusti 2014 - 16:39
Skriv på deras Facebooksida, det gjorde jag. Om fler skriver kanske de reagerar!
Anette Edman
1966 • Årsta
#17
31 augusti 2014 - 19:55
Bra skrivet! När det gäller midnattsloppet så är deras största damtröja ganska liten, så det utestänger många av kvinnliga löpare från loppet.
1981 • Linköping
#18
1 september 2014 - 12:52
Hej alla och stort tack för respons! Jag har nu fått svar på Vasaloppet, De påstår att de inte skulle hinna få in uppgifter från folk om storlek i rätt tid (loppet var fulltecknat i september 2013) samt att det var en "unisex" storlek, vilket är en lögn som bilden i bloggen visar. Jag tänker att om ni håller med mig så får gärna fler säga ifrån då de inte verkar se problematiken: info@vasaloppet.se

Från Vasaloppet via FB:
"Hej Karin, kul att du verkar haft en bra UltraVasa-premiär! Vi förstår att det inte är kul med en tröja som inte passar perfekt. Det är praktiska och logistiska problem som gör att vi tyvärr fått den här problematiken. Då vi inte haft möjligheten att samla in storlekar i god tid före loppen (det är lång ledtid för produktion/leverans och sena anmälningar och många personbyten gör det svårt) så togs beslutet att göra beställningen efter uppskattade kvoter med storlekar av unisex-modell. 4 storlekar i dam + herr hade tvingat oss till en mycket stor överproduktion av tröjor. Vi jobbar med den här frågan och strävar efter att hitta en bättre lösning till nästa år. Hoppas du förstår problematiken och att vi ses igen nästa år!"
Bo Johansson
1960 • Västerås
#19
1 september 2014 - 17:55
:) Hur svårt kan de va? Bara att låta folk uppge storlek när dom anmäler sig, sen räknar man och beställer med en liten marginal. Ingen överproduktion och alla får det dom vill ha. Simpel as that!
Jonas Svanström
1971 • Eskilstuna
#20
1 september 2014 - 17:59
Tycker det var bra skrivet Karin, och jag som "man" ställer mig bredvid dig och delar samma inställning. En tragisk ursäkt, väldigt urvattnad och patetisk.
Sjuk prestation att springa loppet... Galet duktiga pannben och grattis på dig och alla andra som var galna nog att ställa upp hahah.

Stå på dig!
/Jonas
Hanna Berg
1987 • Nacka
#21
10 september 2014 - 18:10
Jag håller med. Ett mejl har gått iväg.
Helene Kolseth
1963 • Falun
#22
14 september 2014 - 15:45
Bra inlägg!
Jag har två välpassande tishor från Lidingö Ultra. Kommer inte ihåg om alla fick samma eller om det fanns dam och herr, men bevisligen går det att dela ut annat än "tält"...
1976 • Bryssel
#23
15 september 2014 - 06:10
Tycker att Vasaloppet-arrangörernas svar är lätt oförskämt: "Vi förstår att det inte kul med en tröja som inte passar perfekt"- som om hon hade bett om en skräddarsydd tröja. Jag har minst tio tröjor hemma i storleken XL och XXL som aldrig används. Kanske kan man ta in en vanlig damstorlek (får ta nåt slags genomsnittlig storlek, typ medium) också och sen skriva till de män som då inte kommer att använda dem och påpekar detta, att "vi förstår att det är tråkigt att inte få en tröja som passar perfekt".
T Springsson
1970 • Skotrampa
#24
15 september 2014 - 11:26
Teresa> Javisst, var det ett oförskämt svar. Samtidigt som svarsmailet är utformat på ett ganska professionellt sätt i frågan så kan de ändå inte låt bli att etikettera Karin som väldigt petig på ett subtilt sett. Man vill inte erkänna att man gjort något fel, utan anser att man varit tillräckligt bussig att erbjuda tröjor överhuvudtaget.

Det svar man gav är alltså ingen ursäkt utan bara ett sätt för dem att förklara hur de resonerar kring frågan.
Vill du kommentera det här blogginlägget?
Registrera dig eller logga in här ovanför.