Sammanfattning av långpassen inför Stockholm marathon 2012

Söndagens 2 x 4km i marafart gick bra och känslan var ganska lätt. Fartkänslan var det dock lite si och så med, i en uppförsbacke tryckte jag på så den sista fyrakilometaren gick snarare i och förbi halvmarafart! Trots upp-och nerjogg blev det i alla fall 12km i marafart. Sonen som fyller elva i augusti följde med på cykel hela vägen vilket var trevligt!

Efter sista passet i marafart i söndags. Varför så sur uppsyn? Träningen har ju gått jättebra!


Tittade tillbaka i träningsdagboken för att sammanfatta årets långpass.

13/1 32,2km @ 4:44 min/km med 2km snabbare i slutet.
23/1 23,4km @ 4:57 min/km i lugnt tempo
26/1 30km @ 4:55 min/km i lugnt tempo.

19/2 24,2km @ 4:57 min/km med försiktig fartökning sista 7km.

4/3 27km @ 4:30 min/km progressivt från femfart med ca 8-10km marafart
18/3 34km @ 4:31 min/km inkl 16km marafart i mitten.
28/3 33,1km @ 4:44 min/km i lugn jämn fart med backig avslutning.

11/4 24km @ 4:57 min/km, tidig (05:48) transportlöpning med försiktig fartökning (4:30-tempo) sista fem km.
25/4 24,5km @ 4:31 min/km, samma sträcka som 11/4 men i högre fart, fem km marafart i slutet
27/4 37,1km @ 4:39 min/km, längsta passet inkl 3km marafart.

6/5 22km @ 4:04 min/km, totalt 24,2km med upp-och nerjogg.
13/5 21,3 km @ 4:17 min/km med progr. långintervall 6/5/4km @4:12/4:08/3:51 min/km.
20/5 32km @ 4:48 lugnt långpass med kuperad avslutning och en sista snabb km.

Till synes har jag hållit mig tilll min plan med i snitt ett långpass varannan vecka (13 pass på 20 veckor) och med ett 30km-pass i månaden (6st totalt). Ibland har det gått tre veckor mellan långpassen, ibland bara några dagar. Jag har inte behövt köra så många tidiga vintriga långpass i år då jag var föräldraledig i januari och knappt hann med något långpass i februari. Några tidiga långpass har det blivit men då senare på våren och med sällskap. Att några gånger ta en ledig halvdag för att springa långpass har också fungerat bra. Jag känner mig nöjd med de långpass jag genomfört och känner att de både bidragit till att jag är i bra form och att de gett mig självförtroende innan maran!

Regelbundna långpass ökar såklart träningsmängden och med en snittmängd i vår på 5 mil/vecka så känner jag att jag inte kan komma mycket bättre förberedd än vad jag gör nu helt enkelt för att jag varken skulle vilja eller kunna träna mer än så här! Jag har genomfört en hel hög riktigt bra pass, både långpass och intervallpass och ni kanske tror att jag därmed tror att det blir en lätt match att fixa maran under tre timmar? Så är det absolut inte! Jag kommer fortfarande behöva en bra dag för att fixa det och det vet man aldrig förrän man börjat springa om man har. Maran är dessutom en så lång distans att det blir väldigt utslagsgivande tidsmässigt om det inte är en bra dag! Mycket kan också hända längs vägen som ligger utanför ens kontroll, värmebölja (nu verkar det inte hända), krånglande mage, gå tom på energi eller dricka för mycket och tvingas till ett stopp i det blåa enrummaren o s v.

Många parametrar ska stämma för att det ska gå vägen men jag kommer så väl förberedd som jag kan komma och jag kommer med ett gott självförtroende och en vilja att verkligen satsa för att nå målet!!

2 kommentarer till inlägget

1974 • Klågerup
#1
31 maj 2012 - 11:23
Staffan!
Det kommer att gå kanon på lördag.
Lova att återkomma med rapport om hur det gick :-)
Lyckat till
1971 • Nykvarn
#2
31 maj 2012 - 12:52
Det är självklart att det blir en kort resultatuppdatering på bloggen lördag kväll följt av en längre rapport några dagar senare när jag hämtat mig och smält det lite, Tack Johan!
Vill du kommentera det här blogginlägget?
Registrera dig eller logga in här ovanför.