Frågor om mig – del 1

I väntan på att få in lite flera svar i omröstningen (vad vill ni läsa mer om i bloggen?) kommer här den första delen av ett Q&A lånat från Västgötskans blogg.

1. Min idrottsbakgrund
Jag har aldrig varit någon atlet! När jag var barn skydde jag all fysisk aktivitet som pesten. Eller, alla utomhusaktiviteter i alla fall. När andra var ute i pulkabacken eller skidspåret satt jag hellre på mitt rum och läste böcker. Visst gjorde jag några korta försök med både fotboll, bordtennis och badminton men aldrig under några längre perioder. Skolgymnastiken var alltid ett nödvändigt ont.
Under mitt sista år på gymnasiet blev vikten allt mer central för mig, och för att gå ner i vikt måste man träna. Där började en lång tid av ”tvångstränande” kombinerat med ätstörningar (detta gick i perioder) då jag först tränade frenetiskt och åt i stort sett ingenting, för att sedan inte träna något alls och äta alldeles för mycket/fel saker. När det var som värst vägde jag 49 kg (är 170 lång) frös konstant och hade tappat så mycket hår att jag blev tvungen att klippa av mig det.

För snart åtta år sedan kom dock vändningen. Jag hade gått ner en del i vikt, och påbörjat ännu en vända med träning. Men den här gången med en annorlunda approach. Istället för att ta i för kung och fosterland och tröttna efter en månad så började jag långsamt. Utifrån mina egna förutsättningar. Och upptäckte helt plötsligt att jag mådde riktigt bra av att träna. Och att istället för att hata varenda träningspass (eller känna mig ”tvungen” att genomföra det) så gjorde jag det för att jag faktiskt tyckte om det – och för att min kropp mådde bra av det.
Sedan dess är jag fast. Visst kan jag ha perioder då motivationen inte är så hög, men på något sätt lyckas jag alltid hitta tillbaka till glädjen i att träna och nu mera gör jag det till största del för att må bra, och inte för att reglera vikten (även om jag skulle ljuga om jag inte sa att det fortfarande är en faktor).

2. I mina öron när jag tränar
Jag har nästan alltid med mig MP3-spelaren när jag springer. Utan den känns allt mycket jobbigare. Jag tycker det är absolut lättast att springa i takt med musiken. Därför har jag laddat ner ett program till datorn där jag kan kolla BPM på låtarna. Oftast springer jag mellan 173-180 bpm (beroende på typ av pass) och musiken är anpassad där efter. Prio ett är att den går i rätt takt, prio två att låtarna faktiskt är bra. Även om en kombination givetvis är att föredra! Mer om mitt BPM-tänk kan ni läsa här.

3. I min träningsväska
Det är sällan jag har någon träningsväska med mig. Oftast byter jag om och duschar hemma, oavsett om jag ska ut och springa eller till gymet/på klasser.

4. Favoritmuskel
Det där med styrketräning har hela tiden varit min akilleshäl. Något jag försöker men aldrig riktigt verkar komma in i. Så det är svårt att säga någon direkt muskel som jag faktiskt gillar att träna… Stretching där emot, speciellt den som hjälper min rygg, tycker jag om.

5. Favoritövning
Samma svar här som på fråga 4.

6. Favoritmat
Mat och mat. När det är som godast i min värld är det oftast både sött och fett. Pannkakor eller våfflor med grädde och sylt till exempel. Jag är av den åsikten att man kan äta allt men inte alltid. Tyvärr blir det ofta lite för mycket av det goda och lite för lite av det nyttiga (som tyvärr oftast inte är speciellt gott enligt mina smaklökar).

7. Ett fint idrottsminne
Här måste jag nog svara 6h-loppet i Hallsberg som jag sprang 2009. Även om det var tufft för både kroppen och huvudet så var det på något sätt den optimala utmaningen. Målet var att genomföra ett marathon (mitt första och hittills enda) vilket jag lyckades med.

To be continued…

 


Vill du kommentera det här blogginlägget?
Registrera dig eller logga in här ovanför.