Cykel Övrigt 81 inlägg 32072 visningar

Dumma nybörjarfrågor

Åsa
1978 • Tyresö
#1
30 mars 2016 - 21:01
Gilla
Efter att under en period bara sprungit, har jag precis inhandlat min första beggade racer (Scott Speedster 30). Har avverkat några mil på den och jodå, det kan nog bli nåt kul av detta.
Har letat efter någon tråd för dumma nybörjarfrågor, men hittade ingen...så snälla skratta åtminstone bakom er skärm så jag inte hör er :)

1. Det här med att växla...bara en gång för alla: Man ska alltså INTE växla och trampa samtidigt? Jag har fått för mig att det är så, men vill bara kolla så jag inte gör något onödigt.

2. Har läst en mängd olika skumma "oskrivna regler" för landsvägscyklister. Alltså i stil med vilka kläder man bör ha på sig och att inte lyfta cykeln över huvudet blabla. Jag har inte tänkt lägga så mycket energi på att följa dem. Vad kan hända? Kommer någon slita ner mig från cykeln om jag skulle råka ha solbrillorna innanför hjälmremmarna (eller nåt annat fasansfullt regelbrott)? (jag kommer inte cykla med någon klubb, utan mest för mig själv).

3. Köpte alltså en beggad Scott Speedster 30. Cyklat två små pass på den och den känns bra, i mina lekmannaögon och öron finns inget att anmärka på med hojen. Bör jag göra något med den ändå? Ska jag lämna in den på någon sorts standardservice eller är det bara att trampa på? (Förra ägaren hade förvarat den i varmgarage i två år, innan dess har den gått ca 300 mil).

4. Sadel och styre och det som är möjligt borde kanske ställas inte lite mer exakt efter mig. Kan man göra det någonstans (kanske samma ställe som servar?). Vad kan sånt kosta på ett ungefär?

Om ni kommer på något annat ni tycker jag bör veta som nybörjar så shoot.

< < < 1 2 3 4 5 > > >
1964 • Nybro
#2
30 mars 2016 kl 22:16
Gilla
Hej och välkommen till cykelträsket ;-)

1. Jo man skall trampa samtidigt som man växlar, annars har kedjan väldigt svårt att "glida" till nästa växel. Kanske inte trycka med full kraft i växlingen men tramporna skall runt.

2. Lyssna inte på allt nördsnack.

3 och 4. Kan var på sin plats att göra en service och kolla över växlingar, slitage osv. Oftast kan man göra en Bike-fit på samma cykelaffär, vet dock inte hur det ser ut i ditt område men det borde finnas.
Karel Friedl
1954 • Göteborg
#3
30 mars 2016 kl 22:44
Gilla
1967 • Mysinge
#4
31 mars 2016 kl 03:41
Gilla
Njut!
Ställ av bilen!
Variera din cykling så gott du kan!
Drick vatten ofta, och energidryck ibland!
Ha reservslang, pump och däckverktyg med dig! Man hinner långt, och cykelskor promenerar man inte så lätt i.
Björn
1962 • Det kuperade landskapet
#5
31 mars 2016 kl 05:11
Gilla
Se alltid till att du har lite pengar med dig. för alla eventualiteter. Men mest för att det kan vara trevligt med en fika om du hittar ett mysigt café på din runda.

Stoppa din mobiltelefon i en plastpåse så du inte svettas på den.
Mårten
1964 • Husby-Rekarne
#6
31 mars 2016 kl 09:11
Gilla
Välkommen till cyklingen Åsa!

Det finns en tråd från 2014 som tar upp alla möjliga "dumma" frågor. Sök på Rookie-tråden eller använd länken http://www.cykl.se/Forum/Trad.aspx?subid=27088

Mitt råd är att vänta med en avancerad (och dyr) bikefit tills du har cyklat ett tag. Dina preferenser kommer ändras ganska snabbt i början. Ta hjälp av din lokala cykelhandlare för att göra de mest grundläggande inställningarna bara. Förmodligen gör de det gratis, du kommer ändå bli en lönsam kund på sikt ;)
Johan
1969 • Enskede
#7
31 mars 2016 kl 10:24
Gilla
4. Du behöver inte gå nånstans för att ställa in sadeln. Kolla in Bruses sadelskola, den kommer du långt med. http://www.funbeat.se/discussion/show.aspx?ThreadID=437639
Magnus
1968 • Västerås
#8
31 mars 2016 kl 18:31
Gilla
Och om du skulle vilja veta vilka regler du bryter mot så finns de här: http://www.velominati.com/the-rules/

:-)
Åsa
1978 • Tyresö
#9
31 mars 2016 kl 19:57
Gilla
Tack, massa bra tips. Mobil i plastpåse var smart, dumt att jag inte tänkt på det tidigare då det blir samma grej när jag springer.

Jo, reservslang och sånt ska ju med. Men jag antar att jag borde lära mig hur man använder dem först. Om jag inte ska förlita mig på snälla, frivilliga vägassistenter.

ang det här med att trampa när man växlar: ok, om man ska trampa men inte så hårt, hur gör man då om man vill växla i uppförsbacke?

Inställningen för sadeln tror jag är okej. Är mer fundersam kring styret. Finns det någon enkel riktlinje för inställningen på styret? Jag är inte van vid racer så jag tror jag kommer behöva lite mer comfort än vad en utpräglad landsvägsräv vill ha. Men jag är absolut beredd att offra lite fart i utbyte mot lite mer comfort.
1964 • Nybro
#10
31 mars 2016 kl 21:35
Gilla
Om du behöver växla i en uppförsbacke så är det bara att göra det.
Står du upp och trycker med full kraft så kan växlingen gå lite osmidigt.
Fundera inte så mycket om det går eller ej, bara att växla vid behov så får du snabbt känsla för det.
Åsa
1978 • Tyresö
#11
31 mars 2016 kl 22:21
Gilla
Ok. Bara man inte pajar cykeln så är jag beredd att pröva mig fram kring det mesta :)

Att man ska rengöra och smörja kedjan "ofta" låter bra, men vad innebär ofta?
Björn
1962 • Det kuperade landskapet
#12
31 mars 2016 kl 22:22
Gilla
"Inställningen för sadeln tror jag är okej. Är mer fundersam kring styret. Finns det någon enkel riktlinje för inställningen på styret? Jag är inte van vid racer så jag tror jag kommer behöva lite mer comfort än vad en utpräglad landsvägsräv vill ha. Men jag är absolut beredd att offra lite fart i utbyte mot lite mer comfort."

Man brukar säga att navet på framhjulet ska döljas av styret när du sitter med händerna på bromshornen. Själv har jag dock skaffat en kortare styrstam (jättelätt att byta) med ålderns rätt.

Karel Friedl
1954 • Göteborg
#13
1 april 2016 kl 01:08
Gilla
Åsa, troligtvis ser kedjan ut som rostfri diskbänk när den är ren, är den svart så skall den rengöras och smörjas. Jag brukar trampa 6+6 mil till stugan på helgerna och smörjer och torkar en gång i veckan. På sommaren kanske var annan vecka, på vinter i saltslasket efter varje sträcka. Ren kedja och växel håller länge och växlar smidigt. (Jag använder aldrig avfettning eftersom resterna av den bryter sedan ned oljan och det är osmart).
Magnus Billberger
1968 • Falun
#14
1 april 2016 kl 12:04
Gilla
"ang det här med att trampa när man växlar: ok, om man ska trampa men inte så hårt, hur gör man då om man vill växla i uppförsbacke?"

Det hela ger sig egentligen av sig självt. Om du är i uppförsbacke och känner att du behöver växla så kommer du automatiskt att lätta på trycket lite under själva växlingsmomentet. Under jämn fart, dvs om man arbetar kring sin tröskelnivå eller lägre och med hygglig kadens så är det inga som helst problem att växla utan att släppa på trycket. Problem kan de bli om man har mycket låg kadens eller om man ligger på med många hundra Watt.
1967 • Mysinge
#15
1 april 2016 kl 13:38
Gilla
Vad gäller punkteringar är det litet som att lära sig simma. Det bästa är att drabbas en tre-fyra mil hemifrån så man får lust och behov att lära sig. Utan den erfarenheten blir jobbet inte bra gjort. :)

Mycket är dock självskrivet:
Ta av hjulet.
Trä av däcket.
Ta ur slangen.
Sätt dit ny slang
Trä på däcket.
Sätt på hjulet.
Maria Finnved
1986 • Mjölby
#16
1 april 2016 kl 15:45
1 Gilla
Det har inte med själva cyklingen att göra, men jag fick nyligen lära mig att man måste fota cykeln från rätt sida om man ska göra det. Dvs så man ser kedja etc. Tydligen väldigt viktigt ;)
Åsa
1978 • Tyresö
#17
1 april 2016 kl 20:15
Gilla
Maria: Ja, jag har förstått att även växlarna borde vara i ett visst läge och tramporna i en viss vinkel. Vid fotografering, alltså. :/


Fredrik: tack. jag tvivlar inte på att däcket måste av och att det lämpligen sker innan man tar ur slangen, det är nog mer hur:et jag är okunnig i.
Fin beskrivning ang simma. Jag skrev inte ut det så tydligt som du, men jag tror tyvärr scenariot kommer behöva bli så för mig innan jag lär mig.
1967 • Mysinge
#18
1 april 2016 kl 22:49
1 Gilla
I princip var det så jag lärde mig simma. Windsurfade 3 km ut med en sinker, och så dog vinden. Finns beskrivet i Sportguiden för en hemska massa år sen, Marias födelseår eller än värre.

Var metodisk, gör var sak rätt och färdigt och stressa inte. Klockan är mycket, men här är i alla fall steg ett i slangbyte:
Enklast jobbar du med cykeln upp och ner: Böj dig över cykeln och ta tag i fram- och bakgaffeln. Om du är rädd om sadeln så lägger du först nåt den kan vila på, en korvmacka eller nåt.
Vanligast är att bakdäcket punkterar. Lossa snabbkopplingen - ett handtag vid hjulets mitt - och skruva loss ett par varv. Lyft hjulet tills kedjan tar emot och haka då av kedjan, från kassetten som den heter, så det går att jobba med hjulet och dess punktering.
Ta fram däckjärnen och tryck in ett av dem mellan fälg och däck och fiska upp den litet styva däckskanten. Helst gör du det mittemot ventilen. ...Och nästa järn att fiska med. Jag är urstark och brukar kunna ta av däcket utan järn.
Björn
1962 • Det kuperade landskapet
#19
1 april 2016 kl 23:46
2 Gilla
Som tillägg till Fredriks fina beskrivning. Stoppa ner ett par engångshandskar med reservslangarna. När jobbet är gjort cyklar du vidare med rena händer.
Åsa
1978 • Tyresö
#20
2 april 2016 kl 09:38
2 Gilla
Fredrik: Tack för beskrivning, då har jag en bild iaf. Det hjälper.

Återkoppling från gårdagens tur där det trampades OCH växlade samtidigt: Okej okej jag känner mig skitdum. Det var ju klart att det var så man skulle göra.
För att inte framstå som en koplett idiot: Som yngst av fyra syskon händer det sällan att man får en egen cykel. Det fick jag en gång i 11-årsåldern, en blå, treväxlad med fotbroms. Blev tillsagt att cykeln i princip skulle explodera om jag trampade och växlade samtidigt. I skräcken över att ha sönder min enda, egna cykel blev detta ganska starkt inpräntat och katastrofladdat. Man kan säga att jag har ett latent trampa-och-växla-trauma, men det börjar avta nu.
< < < 1 2 3 4 5 > > >
Endast registrerade medlemmar kan posta inlägg till forumet. Registrera dig här eller logga in ovan.