25 oktober 2015 kl 06:44
Den här cykeln låg runt 20' när den var ny för 10 år sen.
Om allt är helt ok så skulle jag max lägga 25 % av nypriset idag.
Om allt är ok max 5000, men det förutsätter att den är helt klar att använda.
Men, en cykel med så många år på nacken har ofta ett behov av genomgång. Har den stått under lång tid så kolla ;
Däck ; Om de är gamla och torra så är troligen även slang och fälgband det med. En kostnad på minst 800 om du byter samtliga.
Bromsbelägg ; Blir även de torra och hårda efter lång tid, kostar ca en hundring och uppåt.
Wire ; Sannolikt läge för ny sats om de är 10 år gammal. Kostar ca 300 för en uppsättning bra wires och hölje.
Kedja och kassett ; om de är slitna så kostar det minst 500 om du väljer enklare komponenter, men kan bli betydligt dyrare.
Pedaler; följer oftast inte med när du köper landsvägscykel, kostar minst 300 för enklaste varianten.
Sen skall någon ha betalt för att göra detta om du inte gör det själv.
I slutändan kan det bli så att 5000 är för mycket och ett rimligt pris snarare ligger kring 3000.
Det är tyvärr ofta så att det är en väldig övertro vad en säljare kan få för sin en gång dyra cykel.