Cykel Prylar 13 inlägg 7167 visningar

byta styre

1987 • Ljungby
#1
1 augusti 2014 - 18:38
Gilla
Har en Trek hybridcykel med rakt styre, jag saknar bockstyret så att man kan byta till fler olika grepp men vet inte om det är dyrt att byta eller om man kanske skulle byta upp sig till en racer istället?
1966 • Tokholm
#2
1 augusti 2014 kl 20:21 Redigerad 1 augusti 2014 kl 20:21
Gilla
Styret kostar bara ett fåtal hundringar,
det som är dyrt är växelreglagen.
Vad har du för växlar idag?
1987 • Ljungby
#3
1 augusti 2014 kl 20:32
Gilla
Ja det kan jag tänka mig, har standard som man växlar med tummen och pekfingret. Shimano 2x9
#4
1 augusti 2014 kl 20:33
Detta inlägg har raderats
1987 • Ljungby
#5
1 augusti 2014 kl 20:52
Gilla
Kan tänka mig det! Har standard där man växlar med tummen och pekfingret. Shimano 2x9
HåkanC
2000 • -
#6
1 augusti 2014 kl 20:58
Gilla
Ett bockstyre, med vanliga "bockstyrereglage" ger en förändrad sittställning,
typiskt får du handpositions c:a 10cm längre fram.
Funkar det för dig?

Dessutom är det en hel del andra delar som behöver bytas, tex är det inte säkert att vanliga "bockstyrereglage" drar lika mkt wire som dina nuvarande reglage.
Vilket betyder att du KANSKE även måste byta växlar.

Jag rekommenderar därför att du istället behåller din hybrid som den är, som (typ) pendlarcykel el likn,
och även skaffare en "riktig" racer.

1987 • Ljungby
#7
1 augusti 2014 kl 22:34
Gilla
Det är min tanke med, drar med sig ganska mycket så är nog mer inne på att byta upp mig till en racer nästa säsong....
1977 • Eskilstuna
#8
2 augusti 2014 kl 00:53
Gilla
Funderade lite i samma banor förut och kom fram till att det skulle behövas följande för min del;
Styre
Styrstam
Växelreglage
Framväxel
Vevlager
Vevparti



HåkanC
2000 • -
#9
2 augusti 2014 kl 10:37
1 Gilla
Henrik:
Har du inte glömt
Vajrar, höljen och styrlinda i listan?

Dessutom undrar jag varför du skulle behöva byta vevpartiet (och kanske även vevlagret?),
men inte bakväxeln?
1977 • Eskilstuna
#10
3 augusti 2014 kl 21:15
Gilla
Jo, dom "småsakerna" tillkommer förstås också.

Jag är inte helt 100, men enligt mina efterforskningar så är anledningen följande.
Jag har 3x8 "mtb-växlar".
Bakväxeln drar lika mycket vajer på mtb och lvg.
Framväxeln drar olika mycket vajer så fram växeln måste bytas. Men avståndet mellan klingorna är inte heller samma så därför skulle jag behöva byta vevparti. Troligtvis skulle kedjelinjen bli fel med nuvarande vevlager.
Kan vara så att vevparti och vevlager hade att göra med att jag ville ha minst 50 klinga iofs, har bara 48 nu.
Thomas B
1963 • Bromma
#11
4 augusti 2014 kl 22:24
Gilla
Köp en racer, det blir enklare jämfört med att bygga om din nuvarande cykel.
Hybriden kan du behålla som vardagscykel medan racern blir ett tränings (och tävlings)redskap.
Man kan aldrig ha för många cyklar. Själva har jag en racer, en racer-hybrid (med rakt styre) och två MTB :-)
1987 • Ljungby
#12
5 augusti 2014 kl 13:04
Gilla
Ja det känns som det enklaste alternativet som samtidigt blir bättre :-)
Alven
1984 • Tyresö
#13
5 augusti 2014 kl 15:24
Gilla
n+1.

Så är det bara.
Endast registrerade medlemmar kan posta inlägg till forumet. Registrera dig här eller logga in ovan.