Löpning Kläder, Skor & Prylar 18 inlägg 12619 visningar

Samsung GPS visar fel

P-O Johansson
1970 • HALMSTAD
#1
29 december 2013 - 09:06
Gilla
Bild uppladdad av P-O Johansson
Har en Samsung S3mini och har använt den mot olika appar som Endomondo, Runkeeper m.fl. och får samma fel på alla. Min slutpossition är inte samma som startpossitionen. Ett fel adderas hela tiden till rundan och avståndet blir då också fel. Bifogar bild som visar problemet. Någon som vet om detta går att lösa??
På bilden har jag sprungit på Furuvägen, (inte i folks trädgårdar) och stoppat vid korsningen Furuvägen-Rosentorpsvägen. När GPSen stängs/startas visar den rätt possition igen.

Sony Tipo har jag provat en gång och den hade inte detta fel utan följde rätt på kartan.
1986 • Karlstad
#2
29 december 2013 kl 10:02
Gilla
Efter att ha sökt på Google verkar det som om det beror på "lösa skruvar" innanför baksidan på din telefon.

Här är ett videoexempel: http://www.youtube.com/watch?v=gnDZ1JjkCr0

Här är en tråd: http://forum.xda-developers.com/showthread.php?t=2201668

Lycka till
P-O Johansson
1970 • HALMSTAD
#3
29 december 2013 kl 16:45
Gilla
Det är inte samma problem som jag har, jag har utmärkt GPS mottagning, Det är tillsynes ett beräkningsfel som adderas till rutten hela tiden.
Och ja, skruvarna är kollade på min 3Smini,

Det vore roligt att veta om fler har samma problem med att slutet på rundan hamnar fel på kartan och isåfall vilken telefon det gäller.



Nicklas Nordqvist
1976 • torsby
#4
29 december 2013 kl 21:57
Gilla
Jag har löst liknande problem ungefär så här:
http://lifehacker.com/5873007/how-can-i-fix-my-androids-crappy-gps
1985 • Söderhamn
#5
29 december 2013 kl 22:24
Gilla
Jag har precis samma fel på min Galaxy Xcover 2. Jag har valt att leva med det och är fast besluten om att aldrig mer skaffa en samsung.
1972 • Säffle
#6
31 december 2013 kl 11:50
Gilla
Har en s3 mini med exakt samma problem. Min gamla zte blade funkar kanon. Men inte samsung.
Har som du provat flera appar.
Sportstracker runnerup endomondo för att nämna några. Mäter jag gpsens precision på enskild punkt är den nere på någon meter men precis som för dig blir felet då man springer en runda.
Felet ökar hela tiden.
#7
31 december 2013 kl 11:51
Detta inlägg har raderats
1972 • Säffle
#8
31 december 2013 kl 11:56
Gilla
Har provat Nicklas förslag och det gjorde ingen skillnad.
P-O Johansson
1970 • HALMSTAD
#9
31 december 2013 kl 13:41
Gilla
Samsung tycker jag skall uppdatera till senaste programvara (har jag redan enligt Kies) och göra en fabriksåtersällning. Jag vill inte göra en återställning (för mycket jobb), utan att veta att det med 100% säkerhet löser problemet vilket jag inte tror att det gör.
P-O Johansson
1970 • HALMSTAD
#10
31 december 2013 kl 13:47
Gilla
Jag provade en Samsung Trend idag och den visade inget fel.
1972 • Säffle
#11
12 januari 2014 kl 14:13
Gilla
Installerade sportstrackerlive och den verkar visa rätt.
Inte sports tracker utan sportstrackerlive.
Har bara börjat testa men verkar visa rätt.
1972 • Säffle
#12
12 januari 2014 kl 15:01
Gilla
Jag analyserade på datorn nyss.
Konstaterade att sträckan nog var rätt men GPSen har inte följt kartan särskilt bra.
Det är altså en slumpa att sträckan blev "rätt".
Felet är samma so beskrivs av trådskaparen.
P-O Johansson
1970 • HALMSTAD
#13
15 januari 2014 kl 20:52
Gilla
När jag cyklar MTB visar den rätt, vilket gör allt ännu konstigare. Alltså finns felet bara vid låga hastgheter!?!
1972 • Säffle
#14
15 januari 2014 kl 22:08
Gilla
Ja så verkar det.
Felet börjar när jag sprungit drygt 1 km
Har provat att köra bil sakta men där har jag inte lyckats provocerat fram felet.
Tror det beror på att jag inte kört sakta i över 1 km i sträck.
Jag har get upp och köpt en gps klocka.
Visserligen fungerar min gamla mobil bra men batteri börjar bli lite trött.
Åsa Nelin
1958 • Onslunda
#15
15 januari 2014 kl 22:47
Gilla
jag har en samsung galaxy s3 mini o kör med runkeeper, den funkar bara när den själv vill,
den genar oftast , ibland har den tom sprungit rundor, i cirklar medan jag följt vägen,
jag brukar ha den att ta tiden med och mäter sen sträckan här på jogg om jag märker att den är helt fel, oftast kommer jag inte ens i mål med den :)
Magdalena
1972 • Tumba
#16
16 januari 2014 kl 13:32
Gilla
Har också en samsung galaxy s3 mini, och det är exakt samma problem med min. Har testat både runkeeper, endomondo och map my run. Första 1-2 kilometrarna funkar den bra och följer min rutt perfekt, men sen så "tappar" den på något sätt och börjar gena, så när jag kommer i mål på en runda som är ca 7 km lång, visar den kanske bara dryga 5 km.
Skräp alltså.
Men jag har även en iphone (jobbmobilen) som jag har installerat runkeeper på, och tyvärr så funkar det lika illa där, den börjar också gena på ungefär samma ställe... Det började efter någon uppdatering som skickades ut i våras, innan det så funkade den bra. Så antingen är det apparna som är dåliga, eller så är det satelliterna som inte är bra just där jag bor.
Jocke Skog
1969 • Solberga
#17
16 januari 2014 kl 15:46
Gilla
Intressant.

Jag har en Galaxy S3 och den genar och häromdagen blev jag tvungen att starta om den för att få GPS-kontakt. Till råga på allt så ringde det under min 16x400 pass och då slutade "uppdateringsrösten" att rapportera så jag blev tvungen att köra manuellt sista 8 intervallerna. Kollade skruvarna idag och de satt fast. :/

Min gamla iPhone 4 som är seg som sirap efter uppdateringen till iOS7 funkar bra med Runkeeper, så jag kör den utan SIMkort och det funkar bra. Batteriet håller för ca fem timmars användning utan SIM också så den är numera min "GPS-klocka deluxe med pekskärm och synk via Wifi med inbyggd kamera". :)

Att den genar/inte stämmer med kartan har med programvaran att göra. Fler avläsningar = sämre batteritid.
P-O Johansson
1970 • HALMSTAD
#18
17 januari 2014 kl 10:24
Gilla
Dagens svar från Samsung. Hoppas bara att de verkligen fixar buggen nu.

Hej Per-Ola

Tack för ert E-mail till Samsung Electronics Nordic.

Problemet kommer att återgärdas i en kommande uppdatering av telefonen. Vi ber dig avakta.

Ha en fortsatt bra dag!

Kontakta oss gärna igen om du har fler frågor.

Med vänliga hälsningar Jenny

Samsung Support
Endast registrerade medlemmar kan posta inlägg till forumet. Registrera dig här eller logga in ovan.