Löpning Kläder, Skor & Prylar 13 inlägg 4921 visningar

trasig garmin?

Cecilia Önnhall
1977 • UMEÅ
#1
22 maj 2008 - 21:25
Gilla
hej,
min garmin 305 tycks ha slutat fungera. laddade klockan i natt och efter att jag tog den från laddningen går den inte att starta. har också provat docka upp den mot datorn, men datorn hittar inte klockan. någon som varit med om detta, eller som vet om det går att åtgära utan att skicka in den.
Calle Stigfinnare
1967 • Dalby
#2
22 maj 2008 kl 21:38
Gilla
Jag har varit med om det för några veckor sedan. Upptäckte det när jag skulle starta den på en tävling. Väldigt irriterande. Den var totalt död. Jag satte den på laddning igen senare på kvällen, trots att det tidigare stått att batteriet var fulladdat. Då fick jag kontakt med den igen. Egentligen borde jag kontaktat Garmin och klagat. Men den funkar perfekt nu. Händer det igen får man väl kontakta Garmin. De har tydligen en bra service enligt min bror http://www.jogg.se/?sida=forum&subid=2785&searchstr=
1961 • Kävlinge
#3
22 maj 2008 kl 21:39
Gilla
jag hittade en tråd här på forumet där detta diskuterades http://www.jogg.se/?sida=forum&subid=1583&searchstr=Garmin
2006 • Alingsås
#4
22 maj 2008 kl 21:43
Gilla
Malin T - Kvinna - 1974 - Örbyhus
16:e Maj 2008 - 18:25

Min är död :(

Köpte via outdoorexperten i torsdags för en vecka sen, hann använda den en kortrunda i fredags för att testa den. kändes bra. sen har jag tyvärr haft förkylning med halsont sen dess, så det har inte blivit något mer pass.

Förhoppningen var att jag skulle kunna springa nu i helgen, men idag kändes det inte helt ok, så jag tog en promenad i stället och tänkte klicka runt lite på klockan eftersom jag inte undersökte den så noga i fredags och inte använt den sen dess.

Lyckades hitta ganska bra i menyerna även om jag ibland kände mig lite vilse. testade att stoppa tiduret och att fejka varvtider, gick oxå bra, tills jag skulle trycka för varvtid för 4:e gången, då dog klockan!

Sen dess har den dessvärre inte vaknat igen, inte ett pip, inte minsta antydan till bild i displayen...

På Garmin supporten sa de att de inte hört någon 405 bete sig så, men att jag skulle prova göra en uppdatering via internet. haha, kul förslag! för att kunna göra en uppdatering måste liksom datorn kunna ha kontakt med klockan och det går inge vidare, för DEN ÄR DÖD!!!
Victor Emilson - Man - 1984 - Göteborg
16:e Maj 2008 - 19:05

Har du laddat upp den ordentligt?
Det kan ju kanske vara så att batteriet har dött utan att du fått en varning för låg batterinivå?

Annars är det väl inget annat än att skicka in klockan till Outdoorexperten och reklamera.
Malin T - Kvinna - 1974 - Örbyhus
16:e Maj 2008 - 19:10

jodå, den var nyladdad i morse, 100%. pratat med outlookexperten som säger att jag ska skicka den till Garmin service, får se hur lång tid det tar.
Johan Haglund - Man - 1976 - Göteborg
16:e Maj 2008 - 19:43

Hmm... Det gör ju att man blir lite rädd för att köpa den i USA!
Någon som har gjort det och vet hur Garmins representant i sverige hanterar reklamationer på saker de inte sålt?
Mikael - Man - 1967 - Södertälje
16:e Maj 2008 - 20:07
Redigera

Svenska Garmin har åtminstone tidigare inte velat ha något med USA-importerna att göra.
Erik - Man - 1976 - Stockholm
16:e Maj 2008 - 20:43

Malin, prova att trycka in båda knapparna samtidigt i ca 20 sekunder. Det kan funka.
Malin T - Kvinna - 1974 - Örbyhus
16:e Maj 2008 - 20:52

Erik,
jag tycker jag har provat att hålla in ena knappen, andra knappen, båda, under olika lång tid... men kanske inte riktigt så länge som 20 sek...

så jag provade... efter ca 45 s...reaktion!

det kanske finns lite lite hopp... får ett streck rakt över displayen, sen händer ingenting mer tyvärr, men så här mycket reaktion har det inte varit i den tidigare

läste i en gammal tråd om FR305 att nån, tror det var JanneW, haft likadant problem med den och att han "provocerat" powerknappen tills den började funka

ska genast fortsätta med återupplivningsförsök
Mikael Fredriksson - Man - 1976 - Göteborg
17:e Maj 2008 - 20:22

Har sprungit några pass med min 405:a och varit mycket nöjd.
Visst har det varit saker som jag inte kommit helt överens med ( som tex. virtual partnern som alltid säger att jag ligger efter...även om jag ligger klart före!)
Men nu under varvet så flippade den ur och gick in i time mode då jag sprang genom vattenduscharna!
Tidtagningen fungerade fortfarande men jag kunde inte gå in i training mode på ett bra tag förrän jag hade kommit i mål...
Helt klart irriterande...

Annars gillar jag den skarpt!
Mikael - Man - 1967 - Södertälje
18:e Maj 2008 - 06:45
Redigera

Jag frågade en person som också har en 405 och som råkade ut för ungefär samma sak när hon sprang genom en vattendusch och enligt henne skulle man låsa "petringen".
Malin T - Kvinna - 1974 - Örbyhus
18:e Maj 2008 - 14:18

Den lever igen.
Tack Erik för tipset, efter att jag fick ett streck på displayen som första reaktion lät jag den vara ett tag och upprepade sen proceduren att hålla inne båda knapparna LÄNGE. det krävdes några försök och när den väl hoppade igång hade jag hållt inne knapparna i närmare en minut.

än så länge funkar den och jag hoppas att den fortsätter med det.
Erik - Man - 1976 - Stockholm
18:e Maj 2008 - 21:46

Grattis Malin! Lite ballt att det faktiskt fungerade...
Jonas Utmanaren
1961 • Stockholm
#5
6 juni 2008 kl 16:13
Gilla
Idag har jag fått samma fel som Malin T på min 405:a. Den bara dog efter nån kilometer. Blank display. Kom i håg att någon skrivit om detta på Jogg.se och tryckte först in LAP/RESET-knappen 1 minut, inget händer. Provade sedan att trycka in både LAP/RESET och START/STOP samtidigt i 1 minut. Efter ett par sekunder skrevs ett fel(?)-meddelande ut och klockan verkade ha resettat sig och kom igång igen. Sedan verkade den funka till synes. Men när jag kommer hem och laddar in min rutt i Training Center , SportTracks och Garmin Connect så ser jag att det mesta av GPS-datat för träningsrundan inte har sparats. Endast sista ca 1/3 av rundan ritas ut på kartor. Dock har pulsdata, tider etc sparats för alla km-lap. Märkligt. Får se om den funkar vid nästa träningspass - annars reklamation.
Malin T
1974 • Duved
#6
6 juni 2008 kl 20:52
Gilla
Vill bara säga att min 405 har fungerat jättebra sen den vaknade till liv igen!
Jonas Utmanaren
1961 • Stockholm
#7
6 juni 2008 kl 22:43
Gilla
Hrm, tydligen vanligt problem.
Garmin tipsar i en video hur man kan resetta klockan ... http://www8.garmin.com/learningcenter/training/forerunner405/
Jonas Utmanaren
1961 • Stockholm
#8
7 juni 2008 kl 18:24
Gilla
Idag hände det igen. Efter ca 7 km blankades displayen och klockan regagerade inte på några knapptryckningar. LAP/RESET och START/STOP i en minut hjälpte inte, därefter tryckte jag START/STOP i 10 sekunder (tror jag) och då kom den igång. Till synes verkar klockan fortsätta där den var. Väl hemma är all GPS-data borta. Det syns i alla fall inget på kartorna. Dessutom verkar (?) pulsdata och distansdata vara lite kajko.

Har just mejlat Garmin. Går väl in på Löplabbet på måndag också.
Calle Stigfinnare
1967 • Dalby
#9
8 juni 2008 kl 17:27
Gilla
Nu hittade jag en klockren lösning på hur man "låser upp" 305:orna efter de varit stendöda, onåbara och irriterande:

Håll in "mode" och "reset" i 2 sekunder. Tryck sedan på power. Funkade direkt!
Hittade den här lösningen på http://janmeise.blogspot.com/2007/10/garmin-305-forerunner-dead-after-power.html
Jag tror inte den knappkombinationen på låsningsproblemet har diskuterats här?

(Resett-funktionen i Jonas länk 22:43 gäller endast 405:orna.)
2006 • Alingsås
#10
9 juni 2008 kl 02:17
Gilla
Ni har väl uppdaterat mjukvaran (i klockan) till den senaste?

Det "måste" (bör) man alltid göra när man köper nytt. Gäller Garminklockor, bilGPSer. och mobiler, mp3-spelare mm. De som ligger i när man köper kan ofta vara gamla, speciellt på relativt nya produkter som tex GF405 (flest uppdateringar i början av en produktcykel).

Mjukvaran i 305an har utvecklats enormt sen första versionerna för några år sen när jag köpte den. Flera nya funktioner har tillkommit och säkerligen en del bugg-rättningar också.

Jag tror iofs inte det hjälper mot döda GFar men det "kan" hindra att det händer igen, samt att ni får den fräschaste versionen av mjukvara för klockan.
Victor Emilson
1984 • Stockholm
#11
9 juni 2008 kl 02:22
Gilla
Jag har försökt att uppdatera programvaran ett par ggr men det verkar som att det inte finns nån ny ännu?

Jag vet inte säkert, men det har inte gått för mig de gångerna jag försökt.

Jonas Utmanaren
1961 • Stockholm
#12
9 juni 2008 kl 08:17
Gilla
Min klocka (405) fungerade utmärkt igår.
(Kan det var så att då man kör utan speciellt program så funkar det, men då man exvis kör ett intervallprogram så krånglar klockan?)

Webbsidan för uppdatering av progamvara för 405:an funkar inte ("sidan kan inte hittas"). I manualen står det också att Garmin Connect uppmanar till programuppdatering om sådan finns tillgänglig - vilket den inte gjort hittills. Jag kan bara tolka det som att det inte finns någon uppdatering tillgänglig för 405:an.
Victor Emilson
1984 • Stockholm
#13
9 juni 2008 kl 09:00
Gilla
Jonas:

Precis samma "problem" har jag med haft, här även varit inne på USA´s sida och kollat, inget resultat där ännu heller.

SÅ det verkar som att vi får vänta lite granna innan det kommer en update av programvaran.

Jag har förövrigt inte några som helst problem med klockan, den fungerar klockrent!
Endast registrerade medlemmar kan posta inlägg till forumet. Registrera dig här eller logga in ovan.