4 maj 2020 kl 11:45
Säsongen har blivit helt annorlunda än planerat. Jag satte mitt mål till 700 mil i år eftersom jag inte hade någon Mallorcaresa inplanerad, och i början av säsongen låg jag på mina högsta miltal någonsin pga vädret som gjorde att jag cykelpendlade och även kunde köra ganska många träningsrundor. Vecka 11 var jag uppe i 43 mil.
Men därefter började jag dels jobba hemifrån och framför allt har jag avstått från landsvägscykling. Vår klubb stoppade gruppcykling för vuxna från 22 mars och för egen del har jag valt att inte heller cykla fort eller långt på egen hand. Dels pga den ökade olycksrisken som skulle belasta ambulanser och vårdinrättningar och dels för att om jag får ett tekniskt haveri långt hemifrån skulle jag i så fall behöva åka pendeltåg. Jag väljer också bort högintensiv ansträngning för att hålla immunförsvaret på en bra nivå.
Jag har bara transportcyklat lite samt några rekreationsturer där jag försöker hålla mig inom en mils radie från hemmet för att kunna gå hem vid eventuellt tekniskt haveri. Istället har jag börjat vandra i diverse naturreservat för att få många träningstimmar i låg- och medelintensiv ansträngning. Racern står kvar i trainern och även där har jag dragit ner på intensiteten genom att bygga egna pass i Zwift som max går upp till gul nivå. Så jag har precis kommit upp i ynkliga 50 utemil, jämfört med toppåret 2016 då jag låg på 199 mil vecka 18.
Mitt årsmål har ändrats till att vara totalt antal träningstimmar och hittills ligger jag ungefär på samma nivå som tidigare år tack vare ett bra försprång pga mycket längdåkning. Men utan cykling är det svårt att komma upp i de 10-12 timmar per vecka som jag annars ligger på den här tiden på året. Min förhoppning är att kunna dra igång landsvägscyklingen senare i år när/om smittläget ändras och då kommer jag kanske att sätta ett mål i antal mil. Kanske att slå 2019 som blev ett ganska misslyckat år cykelmässigt.