7 juni 2019 kl 19:23
Redigerad 7 juni 2019 kl 20:18
Fredrik skrev i #8
"Ultegra är gjord i lättare och bättre och tåligare metall"
Det påståendet behöver en källa för att kunna tas på allvar.
För så vitt jag vet är det mindre metall i Ultegra (åtminstone nuvarande R8000) jmf med 105 (åtminstone nuvarande R7000), dels pga sådant som att R8000 har ihåliga vevarmar och yttre drev (vilket gör dem lättare och en ANING flexigare) dels pga "plast" i reglagen där R7000 har metall.
R7000 skall också ha fler delar (tex i växlarna) i stål istf alu, vilket ger högre vikt, men också högre styrka eftersom stål är starkare än aluminium
Alltså, åtminstone delvis, tvärtom mot vad du skriver Fredrik i #8
Därför vill jag GÄRNA veta källan till ditt påstående i #8
En tydlig skillnad, som kan spela stor roll, mellan 105 och Ultegra som jag har upplevt är att det är enklare vajrar+höljen till 105 och ofta samma, lite bättre, vajrar+höljen till Ultegra och Dura Ace.
Tyvärr är det dessutom ofta så att de enklare vajrarna+höljena till 105 är slarvigare (läs: snabbare) installerade.
Tyvärr
Enl min erfarenhet kan bra vajrar+höljen som är bra installerade göra STOR skillnad, ffa i hur växlingarna upplevs
På en av mina cyklar har jag
ST-R9120 reglage (Dura Ace)
RD-RX800-GS bakväxel (Ultegra)
FD-R7000 framväxel (105)
Men Jagwire Road Elite Sealed helkapslade lågfriktions (växel-) vajrar+höljen
https://jagwire.com/products/diy-cable-kits/2019road-elite-sealed-brake-kitDet tycker jag är en kombination som fungerar riktigt bra.
Redigerat:
Nästa uppgradering blir att byta vevpartiet till ett FC-RX810,
men det kan förhoppningsvis dröja ett år eller två..