28 augusti 2014 kl 02:24
Om du har maskinlager så byter du bara.
Ta av hjulet förstås.
Ta ur och rengör snabbkopplingen, rätt noga. Fetta in efteråt.
Plocka av kassetten och lägg den i avfettningsbad eller nåt. Tändvätska är billigt.
Kedjan också, men håll isär grejorna.
Torka av bodyn - det som kassetten sitter på och som bl a innehåller frihjulsmekanismen. Det senare låter knepigt, men är bara fjädrande hakar egentligen.
Ingen olja på bodyns utsida, men efter försiktig rengöring kan du använda en tunn olja, symaskinsolja eller spray till hakarna.
Riktning av hjulen brukar jag överlåta på meken, och då blir ju också ekrarna lagom spända.
Om du vill glädja meken kan du ju rengöra ekrar och fälg, men det kan vara ogjort arbete. En from förhoppning är, att meken rengör innan han lämnar tillbaka.
Kedjesmörja brukar stänka upp på ekrar m.m. Tändvätska på en trasa tar bort det allra mesta.
Var noga med att fälgarna är torra och rena efteråt. Annars blir det problem och fult efter ett par bromsningar.
Det är inte säkert vare sig kassett eller kedja blir rena av ett enda bad, så ha en extrahink helst med lock, som du kan tömma smutsigt bad i.
Torka av alla badgrejor med en trasa. Beroende på vad du haft för bad må du kanske diska dem efteråt. Skölj dock riktigt noga!
Vänta - tycker jag! - tills grejorna är på plats innan du återsmörjer.