11 oktober 2015 kl 09:18
Redigerad 11 oktober 2015 kl 09:46
Som Fredrik beskriver, är fartvinden en mycket avgörande faktor vid tävlingscykling, och som man på olika sätt försöker minimera verkan av. Både utformning av cykeln, sittställningen och kläder/hjälm.
Sedan kan man också diskutera trampteknik, hur man på bästa sätt överför kraft från benen till pedalerna. Här påverkar sittställningen mycket, och kanske måste man ibland kompromissa mellan liten vindpåverkan och kraft till pedalerna.
Det har diskuterats i alla oändlighet om sk. rundtramp. Att man ska försöka lägga mer kraft hela pedalvarvet runt. Vilket i teorin låter bra, men jag är tveksam om det i praktiken fungerar speciellt bra. Jag såg en undersökning som visad att Inte ens proffscyklister är speciellt bra på det. Men sträva bör ändå vara att man inte bara trampar nedåt, utan även hjälper till med andra benet att dra runt, bakåt och uppåt.
Även kadensen (pedalvarv per minut) betyder mycket. En undersökning jag läste, visade att ju högre kraft man trampar med, desto högre är den mest effektiva kadensen. Proffscyklister, som har hög effekt, trampar ofta med en kadens över 90. För cyklister med lägre effekt (=motionärer), bör ideala kadensen ligga (betydligt) lägre.
Allt ovanstående är viktigt för den som ska tävla mot andra eller att man vill kunna cykla så fort och långt som är möjligt. För "vanliga" motionärer spelar det mesta av detta ingen roll. Med bättre teknik får man "endast" högre snittfart och man kommer längre.
Även om man cyklar med en 3-växlad vardagscykel får man motion, om man tar i tillräckligt.