Cykel Prylar 5 inlägg 3875 visningar

Underhåll av hjullager

1972 • Sjuntorp
#1
27 augusti 2014 - 15:57
Gilla
Hej

Jag har ett par Fulcrum Racing 1 hjul som jag tänkte serva nu i vinter = plocka isär och rengöra samt smörja in kullager etc...

Vilket smörjmedel är lämpligast till detta ?
Kullagerfett är väl lite "trögrullat" om man säger så.
Känns snarare som att någon typ av olja skall användas.

/Anders
1954 • Arboga
#2
27 augusti 2014 kl 18:13
Gilla
Jag är inte någon expert, men om det är kullagerfett så är det avsett för kullager.
Olja ska inte användas. Alldeles för tunt.
Viktigt är att alla kulor och lagerbanor är helt rena innan infettning.
Jag tycker du ska använda kullagerfettet du har.

Det är också viktigt att inte dra åt lagerskålarna för mycket.
Det ska kännas ett litet glapp i lagret innan du spänner fast hjulet i ramen.
Efter fastspänning ska glappet ha försvunnit.
Om du drar åt lagerskålarna för hårt, kommer lagret att slitas ut i förtid.
Björn
1962 • Det kuperade landskapet
#3
27 augusti 2014 kl 18:14 Redigerad 27 augusti 2014 kl 18:14
1 Gilla
Karel Friedl
1954 • Göteborg
#4
27 augusti 2014 kl 22:36
Gilla
Markku S, det finns många olika kullagerfetter och alla lämpar sig för olika ändamål. Vissa tuber kostar en tia och andra flera hundralappar, jag menar ej att dyrast är bäst men du får betala rätt mycket för bra lagerfett som rullar lätt och länge. http://www.bike-discount.de/en/buy/premium-grease-with-teflon-100g-26281
Denna funkar bra för mig.
1967 • Mysinge
#5
28 augusti 2014 kl 02:24
1 Gilla
Om du har maskinlager så byter du bara.
Ta av hjulet förstås.
Ta ur och rengör snabbkopplingen, rätt noga. Fetta in efteråt.
Plocka av kassetten och lägg den i avfettningsbad eller nåt. Tändvätska är billigt.
Kedjan också, men håll isär grejorna.
Torka av bodyn - det som kassetten sitter på och som bl a innehåller frihjulsmekanismen. Det senare låter knepigt, men är bara fjädrande hakar egentligen.
Ingen olja på bodyns utsida, men efter försiktig rengöring kan du använda en tunn olja, symaskinsolja eller spray till hakarna.
Riktning av hjulen brukar jag överlåta på meken, och då blir ju också ekrarna lagom spända.
Om du vill glädja meken kan du ju rengöra ekrar och fälg, men det kan vara ogjort arbete. En from förhoppning är, att meken rengör innan han lämnar tillbaka.
Kedjesmörja brukar stänka upp på ekrar m.m. Tändvätska på en trasa tar bort det allra mesta.
Var noga med att fälgarna är torra och rena efteråt. Annars blir det problem och fult efter ett par bromsningar.
Det är inte säkert vare sig kassett eller kedja blir rena av ett enda bad, så ha en extrahink helst med lock, som du kan tömma smutsigt bad i.
Torka av alla badgrejor med en trasa. Beroende på vad du haft för bad må du kanske diska dem efteråt. Skölj dock riktigt noga!
Vänta - tycker jag! - tills grejorna är på plats innan du återsmörjer.
Endast registrerade medlemmar kan posta inlägg till forumet. Registrera dig här eller logga in ovan.