Cykel Träning 22 inlägg 15168 visningar

Maxa en Hybrid på sommaren

#1
13 augusti 2014 - 14:09
Gilla
Ska köpa en hybrid alternativt racer nu.

Jag är nybörjare och vill testa på cyklingen och se om jag fastnar för det som träningsform. Sen så vill jag i det här läget kunna cykla andra månader än sommarmånaderna. Även om jag ser träningen som huvudsyftet med cykeln och inte vardagscykling så lutar det ändå åt att inleda med en Racer Hybrid.

Handlar inte om att spara in pengar, utan jag tycker att en hybrid passar mig bättre i det här skedet.

Kan mycket väl bli att jag byter upp mig till en racer i sommar, men funderar samtidigt på vad man ska tänka på om man ska använda Hybriden som träningscykel på sommaren.


Hur maxar jag hybriden för landsvägskörning på sommaren?
Byta däck till racerns 25 mm odubbat känns vad jag förstår som det självklara, men finns det andra saker man kan göra för att göra hybriden till än bättre träningscykel på sommaren?
< < < 1 2 > > >
1977 • Eskilstuna
#2
13 augusti 2014 kl 14:19
Gilla
Jag kör 28mm Continental Gatorskin. Känns som en bra kompromiss för träning och pendling.

Jag hade dämpad framgaffel som jag bytte mot en stel, men om det är en race-hybrid du tittar på så har den ju redan stel gaffel.
Säkert har race hybriden något bättre utväxling också. Gärna 50-11 som högsta utväxling. Jag får slut på växlar i nedförsbackar och stark motvind, men jag har bara 48-12.

Små ändringar jag gjort är att vända styrstammen nedåt för att komma lägre, kapat styret på bredden för att få in händerna lite smalare och satt på bar-ends som funkar som korta "tempobågar" för ytterligare lite mindre front yta.

Pedaler så du sitter fast med fötterna är givet. Finns kombinationsvarianter om du vill kunna använda vanliga skor vid andra tillfällen.

Karel Friedl
1954 • Göteborg
#3
13 augusti 2014 kl 14:53
1 Gilla
Bild uppladdad av Karel Friedl
Johan Edlund
1959 • Täby
#4
13 augusti 2014 kl 15:24
Gilla
28mm slicks räcker på hybriden. Jag kör Continental Sport Contact 28.
Plocka av eventuella stänkskärmar och pakethållare. Sänk styret och byt till längre styrstam för att få en mer utsträckt sittställning.
1966 • Tokholm
#5
13 augusti 2014 kl 15:40
1 Gilla
Jag tycker att du skall satsa på en CykelCross.
HåkanC
2000 • -
#6
13 augusti 2014 kl 19:52
Gilla
+1 på CX

Om du VERKLIGEN vill ha en "raktstyrecykel" tycker jag att du även dp bör köpa en CX, eller racer, och byta styre och reglage.

Väljer du noggrant så kan du få en lättare cykel billigare!
Jmf racerhybrider från tex Nishiki:
Hyper Pro 16000SEK 10kg 10-delad utrustn blandad Tiagra till gamla Ultegra(67)
Cross Comp 12500SEK 10,2kg 10-delad utrustn, mest Tiagra
Allt enl: http://www.nishiki.se

Jmf med:
Canyon Endurace CF 8.0 16389SEK 7,5kg(!) kolfiberram nya 11-delade 105(5800)
Canyon Inflite AL 8.0S 12529SEK 9,55kg(!) 105 skivbroms och skärmar
Alla uppgifter från: http://www.canyon.com/_se/

Kolla även på: http://www.rosebikes.se
De har liknande utbud, + några "raktstyrecyklar", dessutom bygger de cyklarna på beställning så därför borde du kunna få din cykel med rakt styre redan från början.
Canyon har inte samma valmöjligheter, men det är inte svårt att byta delarna,
dessutom är bockstyre+reglage (ofta) tyngre än motsv "raktstyre-delar"

Varför betala mer för att få en tyngre cykel?



1977 • Eskilstuna
#7
14 augusti 2014 kl 00:34
Gilla
Vill man "maxa" en CX på landsväg så bör man vara uppmärksam på utväxlingen. Inte helt ovanligt att det är 46t, eller liknande, som största klinga.
1963 • Trollhättan
#8
14 augusti 2014 kl 08:42
Gilla
Om jag skulle få välja 1 cykel som skulle täcka för så mycket möjlig cykelåkning som möjligt så skulle det bli denna ( eller en snarlik )

http://www.rosebikes.se/bike/rose-cross-pro-rs-2000-2014/aid:691833#n-SH93-SH94-SH9L-SH99-SH9A-SHC9-SH9C-SH9D-SH9E-SH9F-SH9G-SH9H-SH9I-SH9N-SHCa-SH9R-ld28-ld29-ld2A-ld2B-ld2D-ld2E

Jag skulle välja sk compakt utväxling fram ( 50/34 ) och en kassett med bred spridning ( 11/28 ) för att fungera bra både uppåt och utför.

Jag skulle välja fälgbromsar, även om skivbromsar bromsar bättre. Orsaken till det är att om jag efter någon säsong vill uppgradera min cykel med smäckrare landsvägshjul så har du betydligt mer att välja på, eftersom landsvägscyklar traditionellt levererats med fälgbroms. ( Skivbromsar kommer på landsvägscyklar nu, men något genombrott har det inte blivit. Än. )

Jag skulle köpt ett par släta bra landsvägsdäck att ha till sommarens landsvägscykling och ett par dubbade däck till vinterns snö och slask.

Med detta har du en cykel som kan användas året runt till i stort sett vilken cykling som helst.

Ja förresten, ett par avtagbara skärmar är en förutsättning för någorlunda komfortabel cykling under vinterhalvåret.

Lycka till i valet och hoppas du i slutändan hittar något som du blir nöjd med, både nu och på sikt.
Karel Friedl
1954 • Göteborg
#9
14 augusti 2014 kl 11:21
Gilla
Jonas, jag håller med om allt utom bromsar. Hur kul är det att höra gruset mala ned aluminiumfälgen? 80% av min sommarcykling sker på CX:en just p g av bromsar. Jag har fina karbonhjul, dessutom billiga och utbudet var stor redan när jag handlade dom. Bromssträckan vid regn och på vintern kortas med kanske 75%?
1963 • Trollhättan
#10
14 augusti 2014 kl 11:55
Gilla
Nä. jag kan inte motivera det på något annat sätt än att jag gillar fälgbromsar bättre och vad jag skrev ovan. Skivbromsar är bättre som hastighetsminskare, absolut.

Dessutom, det är snyggare med fälgbromsar. Det är klassiskt, det är racing. Skivbroms är MTB och moped. :-)





Magnus Billberger
1968 • Falun
#11
14 augusti 2014 kl 12:29
Gilla
Kan berätta att jag förra året konverterade en racehybrid till cyclocross, dvs bytte till bockstyre. Skillnaden i ergonomin mot det gamla raka styret är att jag fått en mängd alternativa lägen för greppet. Jag har visserligen blivit av med de gamla standardhandtagen läge, men man hamnar ganska snarlikt när man håller uppepå styret.

Har behållit däcken Continental SportContact på hela 37 mm och vill inte gärna byta till smalare och jag kan inte heller se att de skulle få särsklit stor vinst att gå ner till 25 mm eller smalare. Har att jämföra med både 25 mm och 28 mm och tycker personligen att 28 mm är det minsta som känns meningsfullt att gå ner till.
Fredrik Dunér
1969 • Haninge
#12
14 augusti 2014 kl 13:00
Gilla
Håller med. "Alla" köper ju Nishiki-hybrider. Cyklocross har ett bredare användningsområde och bättre ergonomi på styret än en hybrid. Går utmärkt att sätta t ex skärmar och väskhållare på om man vill och bredare däck om man vill ut på grusvägarna.
Själv har jag en Corratec C-cross Ultegra, saknar dock skivbromsar i dåligt väder, det har de senare årsmodellerna (om man ska låta funktion gå före utseende, jag håller med om att fälgbroms är coolare). Jag tycker ändå att det var mycket hoj för pengarna.
Mattias Eriksson
1976 • Solna
#13
14 augusti 2014 kl 13:09
Gilla
Själv har jag en hybrid och en racer. Hybriden är skitbra att åka till jobbet med, men för att träna är den inte lika rolig. Min plan är att sälja hybriden och köpa en cyklocross för pendling. Då får man fördelen från hybriden vad det gäller bromsar och skärmar (om man vill), men körglädjen är betydligt bättre om man vi ta en längre runda. Racerns bromar är ju inge vidare på hösten i regn och löv.

Jag röstar på en CX om man nu ska ha en cykel för att både träna och pendla med. Alternativt köpa en hybrid och sen ALDRIG testa en racer :) Jag menar, du kommer inte vara nöjd med din Fiat efter att du testat en Porsche...
1952 • Vimmerby
#14
14 augusti 2014 kl 14:20
Gilla
En fördel med hybrid är att växlingen är mycket smidigare.
Växelreglagen på en racer är ju betydligt klumpigare att hantera.
Karel Friedl
1954 • Göteborg
#15
14 augusti 2014 kl 16:47
Gilla
Omar, har du ram-växel? Jag har Di2-reglage på både racer & CX och tycker att dom är otroligt mycket smidigare än hybrid men även en vanlig ultegra är mer ergonomisk än hybriden.
1952 • Vimmerby
#16
14 augusti 2014 kl 21:18
1 Gilla
Karel, DI2-reglagen är säkert smidiga att växla med, men manuella racerreglage är enligt min mening besvärligare att växla med än hybridreglage.
Och nej, jag har inte ramväxel!

Tack förresten för tipset om fotpumpen från Wiggle, den fungerar perfekt!
#17
14 augusti 2014 kl 21:49
Gilla
Stort tack för alla åsikter!

...låt mig svära lite i kyrkan...

Försöker konkretisera era tankar och bryta ner i till min budget. Ni verkar eniga om att jag ska köra på en CX. Om man begränsar till en prisklass runt 8000 (plus tillbehör) så har jag svårt att finna en Cross. Cross drar iväg i pris!

Kollat på dessa nedan. Plus köpa till Continental Gatorskin (alt. slicks), barends/längre styrstam/bockstyre, pedader.

Trek 1.2 C H2 - 7500 :- http://www.stenstromscykel.se/trek-racer-2013-p-2234-c-277.aspx

Nishiki Hybrid Comp / Pro Air http://www.nishiki.se/kollektion/race-hybrid/comp - 6300 :- http://www.nishiki.se/kollektion/race-hybrid/pro-air - 9000 :-

Karel Friedl
1954 • Göteborg
#18
14 augusti 2014 kl 22:45
Gilla
Nu börjar REA på 2014-modeller hos de flesta. Med lite tålamod kan du göra klipp.
http://www.bike-discount.de/en/shop/cyclocross-bike-40 http://www.wiggle.co.uk/sale/cyclocross-bikes/?o=2 Felt F75x 105 2014
HåkanC
2000 • -
#19
15 augusti 2014 kl 09:23
1 Gilla
Omar:
Vilka hybridreglage, resp racerreglage, är det som du har svårt att växla med?

Jag tycker nämligen tvärt om, att tex stå upp och trampa och samtidigt växla är MYCKET enklare med alla racerreglage jag har använt jmf med alla "raktstyrereglage" jag har använt.


johan:
Med ett budgettak på 8kSEK blir det svårare, åtminstone om man har "skämt bort sig" med dyrare cyklar (som jag)
Dessutom skrev du ju i 1a inlägget att det inte handlade om att spara in pengar.

1977 • Eskilstuna
#20
15 augusti 2014 kl 12:01
Gilla
Om man tex vill ha rakt styre för att man av någon anledning är ute efter den handpositionen så är det ju givet att det är lättare att växla med mtb/hybrid-reglage än att hålla uppe på ett bockstyre och växla med ett race-reglage.
< < < 1 2 > > >
Endast registrerade medlemmar kan posta inlägg till forumet. Registrera dig här eller logga in ovan.