Foruminlägg av Joseph Westerlund

#1
13 april 2014 kl 09:07 Redigerad 13 april 2014 kl 09:07
Gilla
Hej

Som nybliven cyklist kommer jag nog ha många frågor att ställa här.
Jag har köpt en begagnad cykel med Fulcrum Racing 5 hjul.
Cykeln är några år men jag har bara bytt vevlager, drivverket ser och låter helt OK i minuppfattning.

Nu till frågan, hur kan jag avgöra om mina fälgar är slitna och behöver bytas?
Lagren borde/ska bytas då det vibrerar något när jag rullar hjulet fritt i luften i handen. Jag har då misstanke om att om lagren är slut så är det väl stor risk för att bromsytan sjunger på sista versen den med?

Prylnisse som jag är så hade jag satt i keramiska lager (900-1200kr/set) men jag har hittat nya Fulcrum 5 hjul för strax över 2000. Även "vanliga" lager för runt 3-400kr/set känns onödigt om fälgen ändå är sliten.

Ps. Jag vill i första hand få mek-tips om hjulen och inte tips på andra nya hjul. Ds.
#2
14 april 2014 kl 09:28
Gilla
@ H H, haha det har du visserligen rätt i men det finns en budget att förhålla sig till också...

Tack för alla svar, jag har inte sett tendenser till att de skulle vara konkava men mer eller mindre djupa spår finns det.
Finns det någon generell minsta "tillåtna" tjocklek på fälgväggen som på på bilars bromsskivor?

@ Jonas Magnusson, vad är genomslag?
#3
17 april 2014 kl 19:51
Gilla
Det kan löna sig att kolla på finn.no om du kan tänka dig att åka en bit för en fin cykel.
I norge får du kolfiberram och minst 105 grupp för 10KNOK eller aluminium och ultegra/dura ace för ungefär det samma.

White och Nakamura ger bra valuta, det
R XXL och GMax (Intersport) egna märken.
#4
4 maj 2014 kl 22:09
Gilla
Bild uppladdad av Joseph Westerlund
Hej

Jag har rensat i förrådet och ska sälja ett styre bland annat men jag hittar inte vad det är för märke, finns det någon som kan hjälpa mig?

Joseph
#5
5 maj 2014 kl 21:52
Gilla
Det verkar stämma, tackar!