Foruminlägg av JohanS

< < < 1 2 > > >
#1
31 maj 2010 kl 14:11
Gilla
Jag brukar gå upp 1-1½ timme innan start och äta en ordentlig portion ostkaka med mycket grädde. Det har funkat bra för mig de senaste tre åren :-)

Vi startar för övrigt i samma grupp :-).
#2
3 juni 2010 kl 14:18
Gilla
*Samma tryck på pedalerna på platten som i backen.
*Få med dig fart in i backen. Korrekta växlingar och undvikande av onödiga inbromsningar underlättar. Många bommar här.
*Slappna av. Det är lättare för mig att slappna av mitt i klungan, då slipper jag fundera på om jag ska bli frånkörd.
*Cykla backe. Man har igen det även på platten.
*Hög kadens. De senaste två åren har jag ökat kadensen på mina pass från ~74 till ~85, och jag inbillar mig att det underlättar när man ska ta en backe.
*Acceptera en låg fart i backarna. Jag tycker att många kör för hårt uppför och för långsamt nerför. Jag har fått vänja mig vid att bli på efterkälken i backarna, men när backen väl planar ut så brukar jag ganska enkelt komma ikapp igen.

Jag har mer än 100 meters stigning de sista kilometrarna på mina pass. Det är oerhört jobbigt oavsett vilken teknik man har. Branta backar är ett helvete. Det tar tid att bli bra på backar. Först efter två år i Norge börjar jag känna att tekniken börjar fungera.
#3
10 juni 2010 kl 21:45
Gilla
Jag hade ett liknande problem för några år sedan, och jag skulle rekommendera att gå till någon vårdinrättning (läkare/sjukgymnast eller liknande med inriktning mot idrottsskador). Det behöver inte vara någon fara, men jag fick en så allvarlig inflammation efter ett längdskidlopp att jag inte kunde träna löpning och cykel på nästan 6 månader.

Under våren har jag åter haft problem med min sena, men tack vare en bra sjukgymnast så har jag blivit av med stickningarna i foten (som berodde på senan i knät).
#4
21 juni 2010 kl 06:17
Gilla
Tack alla ni som höll till höger. Ni gjorde ett fantastiskt jobb!

Jag vill samtidigt passa på att be om ursäkt för de "Håll höger för fan!" som allt för många av er har fått utstå. Det är bland annat några i min egen klunga som ni säkert har fått höra dessa ord från. Jag och ett par andra försökte att tacka/be om ursäkt varje gång vi hörde några otrevligheter, men vi missade säkert detta ibland.

Vätterrundan är ett motionslopp och jag hoppas att alla som cyklar i snabbklunga kan acceptera detta. Samtidigt ska man komma ihåg att mer eller mindre alla deltagare tävlar mot sig själva på ett eller annat sätt oavsett vilken målsättning personen har.

De flesta cyklisterna sköter sig väldigt bra, men det finns samtidigt de som skriker, vinglar, cyklar mitt i vägen och väjer för hinder i vägbanan helt utan förvarning. Att i vänlig ton varna de man passerar hör till god sed, samtidigt som alla måste komma ihåg att hålla så långt till höger som möjligt.

Jag vill rikta ett speciellt tack till alla de cyklister som gjorde min runda till en underbar upplevelse!

/Johan Stridkvist, happymtb sub10 (som slutade på sub9).
#5
21 juni 2010 kl 06:32
Gilla
Vi var en klunga som siktade på sub10, och jag tycker att det var väldigt skönt att slippa bli omkörd av sub9-klungor. Detta gjorde definitivt rundan säkrare och trevligare både för oss och många av dem som vi körde om.

Vill man cykla fort får man hjälpa till att trampa själv. Orkar man inte så cyklar man för fort :-). Det är en speciell känsla att aktivt ha hjälpt i klungan under hela rundan! Ett tack till alla er som vänligt följde instruktionerna från oss att cykla i vår svans!

/Johan
#6
21 juni 2010 kl 13:47
Gilla
Bortsett från de första och sista milen, samt några kortare sträckor under loppet cyklade vi belgiskt. Vi körde med vakter både i och bakom klungan för att inte få med cyklister som var ovana vid högt tempo och belgisk klunga.

Jag förstår frustrationen som en del känner när de blir omkörda av oss, och jag tycker själv att det är jobbigt att bli omkörd av oartiga snabbklungor när jag själv inte kör i dem. I många fall är det rent ohyfs att skrika åt de som kör långsammare eftersom de redan ligger stabilt och fint i högerkanten.

Att speakern och övrig information kan bli bättre är jag enig i. Likaledes borde de snabba klungorna vara bättre på att skrika "Kommer vänster" eller "Akta vänster" istället för "Håll höger (för fan)". Innebörden är mer eller mindre densamma, men budskapet låter trevligare. Att alltid tacka när någon uppoffrar sig för att vi ska komma fram på ett smidigt sätt borde också vara kutym.

Jag vill än en gång tacka alla er som har varit snälla och förstående. Kanske kan vi få med någon av er i någon av våra klungor till nästa år?

/Johan Stridkvist, happymtb sub10
#7
15 februari 2011 kl 11:39
Gilla
Jag har ingen direkt koll på vad olika dieter innebär, men innan längre lopp brukar jag äta ostkaka med grädde eller pytt-i-panna. Ostkaka har fördelen att det är lätt att få tag på och att man kan äta den kall. Perfekt om man ska gå upp klockan 3 på natten :-) Många jag känner som har provat detta får magproblem med en sådan uppladdning, men för mig funkar det oftast bra om jag kombinerar med de torraste och suraste rallarhalvorna som finns att köpa :-)

Beroende på hur hårt jag kör behöver jag fylla på med fett och eventuellt kolhydrater under loppet. Salt- och vattenbrist är det som jag är mest känslig för. På längre träningsrundor brukar jag äta korv/pizza/kebab. Min form påverkar dock vad jag behöver äta under ansträngning.

Det viktigaste med kost är att man vet hur sin kropp reagerar på olika mat under ansträngning. Det som funkar för en person behöver inte fungera för en annan, och hur man fungerar kan mycket väl ändras med tiden.

Mitt råd är att prova att köra en längre träningsrunda med LCHF innan VR för att se hur kroppen reagerar.
#8
22 februari 2011 kl 10:09
Gilla
Jag kör själv på Chorus. Som jag har förstått det skiljer materialvalet mellan Chorus och Athena; Athena har ofta aluminium där Chorus har kolfiber.

Athena vs Ultegra: Vad jag hört är de likvärdiga i funktion. På mina tre (landsvägs-)cyklar sitter Chorus, Ultegra och Sora och jag är nöjd med allt utom Sora som jag idag bara har på min utlåningscykel.

Nackdelar (campa)
*Många cykelhandlare har shimano-komponenter hemma
medan campa måste beställas.
*Campa har ofta dyrare reservdelar.

Däremot:
*Jag tycker Chorus växelreglage känns skönare.
*Hur ofta måste man ha en komponent samma dag? Bor man i större städer kan man säkert få tag på delar till Campa samma dag. Att beställa tar bara 1-2 dagar med express-frakt.
*Det tar ett bra tag innan man gjort åt 1000 kronor extra på reservdelar.
#9
12 mars 2011 kl 23:24
Gilla
Jag brukar anpassa efter trafiksituationen i övrigt. Har jag bilar bakom försöker jag signalera när det fungerar att köra om och när de bör vänta (genom att till exempel ligga mitt i filen). Har jag bilar framför försöker jag signalera när de kör för sakta :-). Finns det en (säker) vägren håller jag mig på den om jag cyklar själv.

Undvik motorled.. förbjudet (?) och bitvis riktigt farligt. Slingriga smala vägar med mycket trafik brukar jag försöka hålla mig ifrån.
#10
13 mars 2011 kl 17:49
Gilla
Det som Markku säger stämmer bra. Svenska bilister är generellt sett dåliga på att visa hänsyn mot cyklister. I Norge är det nästan tvärtom - cyklisterna visar dålig hänsyn till bilister och gående.

Det är vanligt med bilister som är frustrerade över cyklister. Kan jag cykla säkert på en cykelbana eller vägren så håller jag mig helst där för att undvika incidenter. På smala/slingriga vägar måste man hela tiden jobba med sin position för att göra sig själv synlig och för att markera när omkörningar passar bra eller dåligt. Interaktion med övrig trafik är viktigt.

Förra året var vi ute på säkerhetskurs där det undervisades i bland annat position på vägen. Vi fick då lära oss den hårda vägen att bilar är större och hårdare än cyklar när vi blev prejade av vägen av en bilist som tyckte att vi tog för mycket plats när han ville köra om. Lärdomen var att hålla sig så långt åt höger som möjligt... (Vi tog definitivt mer plats än vi skulle behöva, men det försvarar såklart inte bilistens agerande. )

Jag tycker personligen att många klungor är dåliga på att visa hänsyn mot bilister. Trots att det är smala vägar och mycket trafik bakom klungan fortsätter klungan att köra i två led.
#11
14 juni 2011 kl 14:05
Gilla
Jag tycker det är fruktansvärt med allt skräp som slängs utmed banan. Jag upplever dessutom att det har ökat markant de senaste åren :-(

Det är synd att VR ska behöva lägga resurser på att städa upp bara för att vi inte kan ta hand om vårt skräp. Det kostar dem tid och pengar, något som i längden drabbar oss som cyklar :-(
#12
14 juni 2011 kl 16:06
Gilla
Om du känner folk runt omkring dig så vet du sannolikt vad som gäller. Jag och tre andra drog hela varvet för några år sedan. En kille som legat bakom och feg-åkt hela varvet försökte sedan spurta ifrån oss på slutet. Vi blev självklart besvikna över att han inte hade kunnat hjälpa till tidigare... Att vi sedan hade en intern spurtuppgörelse var en annan sak. I fjol körde jag med happymtb (sportgps). Där var det helt självklart för alla att vi inte skulle spurta på slutet.
#13
14 juni 2011 kl 23:18
Gilla
Startar 3:18 och siktar på någonstans mellan 8:30 och 11 timmar (beroende på väder och vilket folk som finns runtomkring)
#14
20 juni 2011 kl 23:09
Gilla
Jag vill bara passa på att tacka Hisingens sub12! Det var oerhört trevligt att ligga bakom er på väst-sidan. Ett trevligare gäng är nog svårt att hitta! Det är få som visar så mycket hänsyn och glädje som ni!

I fjol hörde jag en del kritik riktad mot Hisingen, men det är definitivt något som åtminstone sub12 har tagit åt sig av!

Bra jobbat och tack för hjälpen!
#15
27 juni 2011 kl 09:51
Gilla
Nej, det vore inte alls rimligt. Snarare otroligt dumt.
#16
27 juni 2011 kl 09:55
Gilla
Många GPS:er gör varken tids- eller positions-ekvidistanta dataregistreringar, utan har snarare en dynamisk modell för att minimera felet som uppstår vid dataregistrering. Jag tror åtminstone att det är så GF305 fungerar?
#17
27 juni 2011 kl 11:04
Gilla
Jag har själv ingen bok, men har hört gott om Zinn and the Art of ... maintenance

Ett alternativ till att köpa en bok kan vara till exempel happymtb.org eller http://www.parktool.com/blog/repair-help . Jag brukar använda dessa två sidor som komplement till varandra.

Happymtb har ett lite missvisande namn då forumet behandlar cyklar pch livet i största allmänhet. Det finns många gamla trådar i forumet som oftast innehåller svaren på de frågor man har :-).

Lycka till med cyklandet, och var inte rädd för att ställa frågor!
#18
27 juni 2011 kl 11:07
Gilla
Runekakor eller Kung Stalles maktkakor är bra och billiga alternativ. Annars kör jag ofta med finskt rågbröd eller knäckebröd på längre träningspass. Enkelt, billigt, nyttigt och enkelt att få tag på!
#19
27 juni 2011 kl 11:08
Gilla
För övrigt finns det billiga alternativ till GT-tabletter på apoteket. GT-tabletterna är däremot lite mer lätt-ätna.
#20
27 juni 2011 kl 11:13
Gilla
Jag var länge intresserad av att köpa kina-hjul, men det verkar vara många som har haft problem med lösa nipplar och dåligt riktade hjul. Det gäller att vara noggrann med valet av leverantör!

Köper man lokalt i butik är oftast hjulen dyrare, men servicen är även bättre
< < < 1 2 > > >