Foruminlägg av Stefan Hogeborn

#1
13 augusti 2010 kl 07:33
Gilla
Jag cyklar nästan alltid med mp3, undantaget är när jag tränar i grupp då jag fokuserar på att komunicera med de andra. Vid kortare pass (ett par mil) då jag cyklar snabbare lyssnar jag naturligt nog på snabbare musik. Vid långpass (mer än 4 mil) brukar jag lyssna på en ljudbok i stället. Cyklelträningen tar mycket tid så med ljudböckerna slår jag 2 flugor i en smäll. Så dagens boktips till alla cyklare är: Hundraåringen som klev ut genom fönstret och försvann. Av: Jonas Jonasson.
#2
19 augusti 2010 kl 07:34
Gilla
Hos Trimtex kan du designa dina egna cykelkläder. Har kört närmare 400 mil i år i trimtex kläder inklussive Vättern. Hittils tycker jag de verkara vara av bra kvalitet.

Se länken nedan.
http://www.trimtex.no/se-13
#3
19 september 2010 kl 21:23
Gilla
Jag som är relativt ny inom löpningen använde två olika fokuseringar på mina löprundor för att öka både längd och hastighet. Utan att fördjupa mig allt för mycket i teori och program eftersom jag som ny löpare fram för allt behövde komma igång. Och det är i spåret man blir löpare och inte framför datorn:-).

Fokus 1: Längd.
Jag hittade ett relativt lugnt tempo jag kunde springa i och ökade successivt längden allteftersom jag blev bättre. De första passen inte längre än 3 km och inom ett halvår var jag uppe i 2 mil utan problem. Men det viktiga var att inte pusha på hastigheten för mycket utan bara hitta tempot, och njutningen av att löpa. När jag hållit på med längdträningen såpass att jag kunde löpa 5-6 km i sträck startade jag fokusera på att öka hastigheten.

Fokus 2: Hastighet.
Jag hittade en längd jag kunde löpa utan problem typ 3-4km. Jag började sedan successivt öka hastigheten jag kunde springa denna sträcka på. Det gick relativt snabbt att öka hastigheten och sedan var det bara att kombinera. dvs successivt öka längden med den nya hastigheten. Efter några månader kunde jag springa milen under timmen. Jag lade senare in något intervallpass då och då. Intervallpassen gav mig tydliga signaler på att man använder olika muskler när man småjoggar och när man tar ut stegen.

För mig fungerar det att köra dessa 3 pass 1 gång var per vecka. Typ Måndag Intervall. Onsdag Längd och Fredag Hastighet.

Det finns säkert många förståsigpåare och experter här som både kan verifiera och krossa min metod men faktum är att det fick mig att snabbt nå mina mål och det parallellt med cykelträning och simträning. Vid cykelträningen använde jag samma princip och har nu under året 45 år gammal inte bara sprungit mitt första Stockholm Marathon, jag cyklade Vätternrundan, simmade Vansbrosimmet och springer Lidingöloppet nu på Lördag. Att tiderna inte är de bästa spelar inte så stor roll. Har jag väntat tills jag var 45 innan jag kom igång kan jag nog stå ut något år tills jag dessutom får bra tider. Målet nästa år är Klassikern under 24 timmar.

Lycka till!

/Stefan
#4
5 november 2010 kl 22:17
Gilla
Hej Berra, Jag har cyklat ett par år och är 178 cm. Jag började med en 56 ram och skaffade precis som du en kortare styrstam. Nackdelen som jag upplevde med den konfigurationen var att styrningen blev instabil, Detta i kombination med att jag sökte en mer aggressiv sittställning gjorde att jag nu bytt till en 54 ram och satt tillbaka min gamla styrtam. Detta ger mig en stadigare styrning vilket jag uppskattar speciellt vid stående. Jag har fått en aggressivare sittställning eftersom styret kommer lägre och i förhållande till sadeln. Men om du inte står speciellt mycket eller trivs med en mindre aggressiv sittställning fungerar det säkert alldeles utmärkt med din 58:a. Det viktigaste är att du inte får ont någonstans. Får du ont bör du kolla upp det. Ett tips är att söka upp din lokala cyckelbutik och be dem hjälpa dig ställa in cykeln. Kan inte de vet jag att Cykelcity är riktigt duktiga och hjälpsamma. Tror de tar runt 1500 för att ställa in din cykel.
#5
25 november 2010 kl 08:56
Gilla
Jag cyklade Vätternrundan för första gången förra året. Då fick jag tipset att cykla Halvvättern som test inför helvättern. En mycket god ide och det var tydligen vanligt. Bra "sista" långcykling. Skall jag vara riktigt ärlig tycker jag Halvvätternbanan var mycket trevligare att cykla och jag tänker göra om det i år.
#6
5 december 2010 kl 14:19
Gilla
Jag har köpt ett par begagnade Zipphjul med tubdäck. De håller endast trycket i cirka 2 dygn sen måste jag pumpa om dem. Jag har svårt att tänka mig att det är punktering eftersom de i sådana fall måste vara exakt lika stora punkteringar i båda däcken. Är detta ett vanligt fenomen med tubdäck eller är det något fel?
#7
7 december 2010 kl 09:51
Gilla
Tack Leif. Det var det jag gissade och det är ju så man gör. Har hittat väldigt lite info om det dock.
#8
11 januari 2011 kl 10:36
Gilla
Jag tycker det låter som en alldeles utmärkt ide att byta din ram och behålla resten. Sen kan du i lugn och ro byta ut resten när du känner att det behövs. Jag gjorde precis likadant. Jag hade en Trek racer med Aluminiumram och Shimanokomponenter för ca 15 000. Jag köpte en ny Cervelo carbonram på höstrean och flyttade över allt annat. Jag hittade sen ett par begagnade Zipphjul för mindre än halva priset. Nu har jag successivt bytt ut Shimanokomponenterna till SRAM. Inför nästa säsong har jag således en Cervelo med nyprisvärde runt 60 000 men har inte betalt mer än 30 000 utspritt på flera månader. Har man en begränsad cykelbudget så fungerade det för mig iaf. Jag har nu kvar min Alu Trek för träning speciellt för tidig vår/sen höst och tänkte ha den andra för finträning och lopp. "Train hard and fight easy" som man säger.
Som kuriosa kan jag berätta att jag ökade min snitthastighet med cirka 10% när jag bytte till Zipphjulen och ökade 10% till när jag bytte ram. Vet inte om SRAM komponenterna kommer göra så att jag ökar 10% men något hoppas jag på. Lycka till.
#9
4 april 2011 kl 09:18
Gilla
Jag körde halvvättern inför min första vätternrunda förra året. Där lärde jag mig oerhört mycket om hur det praktiskt går till i klungkörning, depåstopp och hur fort jag kunde köra. Ett annat tips är att stå mycket där det det inte förstör din framfart. Tex i uppförsbackar eller när du ligger bakom någon. Ju mer du står desto mindre tid behöver du sitta på cykeln. Mitt tredje tips är att göra en sk "bikefit" Cykelcity tar 1500 kronor för en sådan och är värt varenda öre. De "skräddarsyr" cykel efter dig med inställningar. Därefter behöver inte du anpassa dig efter cykeln eftersom cykeln är anpassad efter dig. Det kanske inte gör så mycket att t.ex. ha en 2-3 cm för lång styrstam när du cyklar någon mil men att i 30 mil behöva sträcka sig kan bli förödande. Lycka till!
#10
15 april 2011 kl 16:20
Gilla
Cyklade över Slagstafärjan över Ekerö in mot stan och allt där var rent. Längre ut vet jag inte men gissar att det är borta det med.
#11
17 oktober 2011 kl 08:46
Gilla
GF, AKA Gradient Factor och hur du väljer GF kan du läsa mer om här. http://www.scubaboard.com/forums/archive/index.php/t-84931.html
Det går fö.ö. väldigt bra att ta livet av sig bara genom att välja fel Gradient Factor. Men varför gå över ån efter vatten. Du är inne på ett cykelforum och gissningsvis äger du en cykel. Då ligger du liksom risigt till redan där. Cykla på bara så skall nog det där lösa sig.