Foruminlägg av Peter Olsson

< < < 1 2 3 > > >
#1
25 april 2008 kl 18:36
Gilla
Hej på er!
Jag skulle vara tacksam för tips på ordentliga mördarbackar runt om i landet, men främst runt Uppsala och Linköping.

Jag kör landsväg och ska precis flytta från Sundsvall.
Förvisso har man tidvis haft ångest när man cyklat nerför i vetskapen om alla hemska uppförsbackar som väntar på hämnd. Men nu känner jag att jag kommer sakna en rejäl backe att mörda benen i.

#2
25 april 2008 kl 23:56
Gilla
Det låter ju dunder!
Är det bara lite längd på dom och de är hyfsat branta så kan man ju fixa till resten med farten...

Jag kommer att jobba i Linköping över sommaren, om du känner för det kan vi ju ta en sväng någon gång.
#3
26 april 2008 kl 00:10
Gilla
Hej Carina och välkommen in till en helt ny värld!

Det finns några riktlinjer vad beträffar kadens, MEN det som i huvudsak styr är din målsättning med cyklingen. Men generellt kan man säga att vill du upp i fart måste du upp i kadens, och det är lättare sagt än gjort.

För en som nyss börjat bekanta sig med sporten tycker jag att det viktiga är att du tycker det är roligt och att du följer kroppens signaler. Sen när du har börjat samla på dig några mil tycker jag att du ska försöka lägga dig på 70-80 under ett tvåtimmarspass. Ska du köra kortare kan du öka kadensen och ska du köra längre så kanske du måste sänka den, högst individuellt.

Spana in på länken nedan, den är både enkel, tydlig och fruktansvärt effektiv. http://www.velo.se/view.php?id=113

Fotnot; vi har stugan i Ö-vik och jag har cyklat en hel del i dina trakter, underbart vacker natur.
Dom bästa lyckönskningarna till dig i höga kusten.
#4
1 maj 2008 kl 20:28
Gilla
Intressanta inlägg, det är alltid roligt att ta del av andras erfarenheter och kunskaper.
En annan faktor som är bra att ta med i beräkningarna vid långpass, är att ta det riktigt lugnt första timmen så fettförbränningen hinner komma igång innan du börjar gasa på.
Ett knep att ta till när man ska börja "träna" på att äta under träningspass är att ta med sånt som man tycker ät riktigt gott och även lämpar sig att ta med. När man sen väl fått in en ätarrutin kan man efter behov byta ut färdkosten mot mer effektivt bränsle om det är så att det behövs.
Det är också stora variationer på vad olika människor klarar av att ätat under ansträngning, det är inte ovanligt att magen börjar krångla så det brukar ta lite tid innan alla delar sitter på plats.
Ang. den eviga hungern. Se till att du trampar ner ordentligt, minst en kvart innan du kliver av hojen, duscha och ät riktig mat på en gång efter duschen. Själv brukar jag förbereda vad jag ska äta när jag kommer hem efter alla pass över 100 km.
#5
7 maj 2008 kl 19:06 Redigerad 7 maj 2008 kl 19:13
Gilla
Hej på er och tack för alla bra tips!
Har kört båda backarna i Stjärnorp som Joakim Hultsten tipsade om. De var inte så långa men en riktigt bra sak är att de möts i en dal och därför lämpar sig ypperligt för backträning, dessutom är naturen vidunderlig!
Fortsätt tipsa, det ska bli kul att snurra runt lite på semestern och jämnföra de olika backarna.
För er som vill ha någonting att bita i här på hemmaplan kan jag tipsa om gamla E4:an direkt norr om Ångermanälven efter Sandöbron färdväg norrut. 1,5 km med 10-16 % lutning hela vägen....
#6
9 maj 2008 kl 09:43
Gilla
Hej Martin,
för att du inte ska känna dig osäker på att åka så långt med risken att bli besviken så kan jag tillägga att hela vägavsnittet ,vilken är ca 2,5 km är skyltat 10% av vägverket.
Innan Högakustenbron fanns så dirigerades tung trafik om av två anledningar; den ena för att Sandöbron hade blivit sliten, den andra för att lastbilarna vintertid fastnade i backen trots vägröjning och flitigt sandande.
Nu när masstrafiken inte längre går där kan jag varmt rekomendera hela det gamla E4:an partiet i dessa trakter då naturen längs höga kusten och ångermanälven är fantastisk!
#7
9 maj 2008 kl 23:09
Gilla
Svar Martin;
Om du menar rastugan vid södra brofästet så har jag hört att det flyttat in hanverkare/konstnärer men huruvida fiket ligger kvar vet jag inte.
Jag ska gå in på Openrunner och se vad de har för verktyg, låter som en kul grej.
Om du varit mycket i norrland så kanske du någon gång kört upp för Södra Berget i Sundsvall. Startar du från Centrum och kör rakt upp är det heller ingen backe att leka med...
Ha det gott och ös på! :)
#8
27 maj 2008 kl 00:14
Gilla
Har efter åtskilliga driftsstop börjat tröttna på min racer.
På vilket sätt skiljer sig cyclocross cyklarna gentemot racerhojarna i fråga om vridstyvhet, stabilitet samt fart och stryktålighet?
#9
29 maj 2008 kl 23:03
Gilla
Tjena Martin,
Jag köpte en ny racer förra hösten och den är pedant skött, tro mig. Men nu är det tredje gången på ca 250 mil som jag får ekerbrott utan någon som helst anledning. Jag har vid samtliga till fällen fått det åtgärdat av cykelhandlaren kostnadsfritt. Men det tar massor av tid och kraft innan det blir gjort.
Kolla den här länken och tala om vad du tror om ett par slicks på den. http://www.stevensbikes.de/2007/index.php?bik_id=147§=equipment&lang=en_US

Ang. farten så har du helt rätt, men det jag undrade över vad var hur mycket samma cyklist tappar i fart från en racer till en cyclocross.
#10
30 maj 2008 kl 19:34
Gilla
Hej på er!
JAG HAR FÅTT NYA HJUL AV MIN CYKELHANDLARE!
Kan ni tänka er att jag efter återkommande problem FICK två nya hjul av Stenströms Cykel i Hallstahammar. Det kallar jag ansvar och service!
På de nya hjulen, LITE ROAD, är det det nya ekersystemet med helraka ekrar ända in i fästet.
Men jag "passade på" att beställa en Cyclocross i alla fall till vinterträningen...
Tack för tips och hjälp.
#11
31 maj 2008 kl 11:05
Gilla
Själv kör jag på en Nishiki och det är väl i cykelkretsar inte ansett som något highpremium märke. Men jag lovar att du får mycket cykel för pengarna. Jag har som mål för året att komma runt vättern på en totaltid runt 9 timmar och Kalmar Iron Man under 12 timmar.
Om du ska börja köra Triathlon så måste du ha en vettig cykel som du trivs med och kan lita på. Benen är ljumma ändå när du ska över på löpningen, tro mig.

För övrigt tucker jag att tipsen ovan är bra, framför allt tipset att köpa något runt tio tusen spänn. Håll dig undan från det allra billigaste, det brukar ändå bli en dyrare affär i längden, antingen genom att du tycker det är tråkigt för att cykeln inte känns bra, eller för att du snabbt inser att du vill byta upp dig till bättre grejer. Det är också lättare att sälja en cykel som håller medelstandard än billigt "skräp".
Ett förslag är att köpa en cykel från förra årets modellprogram, de brukar vara nedsatta några tusenlappar.
Lycka till!
#12
5 juni 2008 kl 13:36
Gilla
Håller helt och hållet men Martin, hehehe.
Annars så vet jag att Scott hade sådana brallor, men tyvärr hittar jag ingen länk till dem. Fast de borde ju finnas i välsorterade butiker.
#13
8 juni 2008 kl 23:23
Gilla
Tjena Pierre,
jag hade samma problem på min förra cykel och jag lät inte mindere än tre olika cykelhandlare försöka justera till problemet, samtliga sa exakt samma sak som Jonas. Sedan förra året har jag en ny cykel med tio-kasett bak och ultegra. Fram hänger det 105 och det är inga som helst problem att trampa på i ytterlägena. Om detta beror på mer än bara växlarna vet jag ej, men visst upplever jag en markant skillnad.
#14
28 juni 2008 kl 09:38 Redigerad 28 juni 2008 kl 09:45
Gilla
Om man har sadeln maximalt framskjuten men helst skulle vilja få fram sadeln ytterligare ett par centimeter, kan kan man genom att byta sadelstolpe åstakomma detta?
Och vart hittar man isåfall denna?
Målsättningen är att komma ännu längre fram över vevpartiet, det är inte en fråga om avståndet till styret.
Har idag en Nishiki med medföljande sadelstolpe som ser helt standard ut.
#15
28 juni 2008 kl 09:42
Gilla
Hej Linn,
det går alldeles utmärkt att använda dina spinningskor till den vanliga cykeln utomhus. Ta med skorna till affären och visa dem när du köper fästen och pedaler så du är säker på att det blir rätt.

Om du sen ska börja köra racer så är det ett annat system som används, men det var ju inte det saken gällde.

Lycka till med cyklandet!
#16
28 juni 2008 kl 23:48
Gilla
Tvärt emot vad man kan tro så får man bättre kontroll på cykeln när man "sitter fast" i den. Men visst är det bra om du övar lite på att komma i och ur dina clips på parkeringen om du känner dig osäker.

Till Johan: en riktig racerpedal är stummare än en med SPD clips. Dessutom har du ganska stor rörlighet i sidled. Det negativa är ju att det inte går så bra att promenera med racerkloss under dojan.
#17
29 juni 2008 kl 10:51
Gilla
Tack Hasse B!
Den första länken var precis vad jag var ute efter.
#18
5 juli 2008 kl 13:36
Gilla
Eftersom det inte är några depåer under årets Mälarn Runt och ingen ytterligare information finns på Fredrikshofs sida undrar jag följande:
1. Vet någon hur de olika mastersgrupperna kommer att
göra sina stopp. Om de gör gemensamma planerade stopp
så är frågan nedan inte aktuell.
2. Vi är några stycken som planerat köra runt på ca 12
timmar, plus minus någon timme beroende på vädret, finns
det fler som vill ansluta till den gruppen och vara med och
dela på arbetet?
#19
21 juli 2008 kl 22:17
Gilla
Hej Lennart,
det här med att sitta eller stå i uppförsbackarna, och vad som är bäst har inget entydigt svar.
Jag har ingen länk att hänvisa till, däremot ett kompendium från GIH där forskarna i stora drag säger så här.
"I en jämnförelse mellan olika idrottares VOmax och faktiska effekt blir tesen att det är omöjligt att jämföra. Detta beror på att det blir som att jämföra äpplen med päron."
I frågeställningen för själva forskningen ligger frågan vilken idrott som ger bäst kondition utifrån en rad olika parametrar såsom: nedlagd tid, återhämtningsförmåga, slitage, etc.

Så som jag förstod det hela av den del som har relevans för din frågeställning ser det ut så här.
Idrottsgrenarna som jämfördes var, längdskidåkning, löpning och cykel.
Mest konditionskrävande är löpning. Men det blir motsägelsefullt eftersom en annan del av undersökningen fastslår att cykel är den aktivitet som bygger kondition bäst. Detta beror på att aktiviteten, läs cykling, inte kräver att utövaren bär sin egen vikt och därigenom klarar av en förhålladevis högre belastning under en längre tid.

Utifrån detta tänker jag följande, vill man ha ut en högre effekt under en begränsad tid så ska man stå upp i backarna. Men vill man behålla en hög belastning under en längre tid så ska man sitta. Min gissning är att kadensen då ska vara hög.

Personligen så står jag helst upp i backarna så mycket det bara går, men det har mer att göra med två diskbråcksoperationer. MEN varje gång jag sätter mig ner och höjer kadensen ökar farten i backarna. Oavsett lutning, vind eller backens längd. Däremot blir jag mer anfådd i förhållande till mjölksyra i benen sittandes kontra ståendes.

Nu vet ju jag att du kört ett ANTAL backar sedan du skrev denna tråd så jag antar att du hittat din väg uppför.
Sittandes eller ståendes?
#20
3 september 2008 kl 16:34
Gilla
Hej Liselotte,
jag kör omkring på en Focus cyclocross och det funkar hur fint som helst.
Jag tycker du ska titta på en cyclocross innan du bestämmer dig för att köpa en hybrid.
Jag äger även en Crescent Pro Logic som jag ALDRIG använder, inte ens till affärn.
Men det bästa sättet är att hitta rätt cykel är att åkar runt till minst tre cykelhandlare och prova olika cyklar innan du köper något.
Åk runt och prova dig fram och fall inte för säljsnack, känn efter på flera hojar i flera butiker innan du bestämmer dig. Ungefär som när man väljer sambo...

Lycka till!
< < < 1 2 3 > > >