Foruminlägg av Lars-Göran Persson

#1
26 april 2014 kl 15:14
Gilla
Som ny på forumet och som cyklist - en mycket otränad och gammal sådan - skulle jag vilja höra om era erfarenheter ang vägbeläggningar.
Jag köpte en ny cykel i ett desperat försök att komma i någorlunda form, i juli 2013. Valet föll på en Trek Domane 2.3 vilken jag trivs väldigt bra med.
Tyvärr förstörde Trafikverket vår tidigare så fantastiskt fina väg 126 i Kronoberg redan i augusti 2013, så särskilt mycket cykling hann det inte bli.
126:an går som en artär genom vårt område, vilken man måste använda för att komma åt våra många enskilda, belagda vägar,
Man lade på s.k. 8/11-fraktion vilket innebär att man vräker ut tonvis med krossad sten i storleken 8-11 mm ovanpå ett bindemedel.
För att göra en mycket lång och minst lika tragisk historia kort, så orsakade man skador på fordon för många miljoner kronor, genom den massiva stenlossning som förekom i flera månader och gör så än, om än i mindre omfattning. Något ansvar tar Trafikverket givetvis inte!

Enligt uppgift är rullmotståndet mer än 30% högre än normal asfalt på den här typen av beläggning, när den är så uselt utförd som på nämnda väg.

Nu till mina frågor: Hur stor är risken att man kör punktering på dessa miljontals rakbladsvassa stenar, som kommer att finnas på vägen under många år framåt?
Vad klarar ett däck av den typen som min cykel har innan det med kirurgisk precision snittas upp av underlaget?

Tacksam för svar och synpunkter.

//Lg
#2
28 april 2014 kl 22:21
Gilla
Som jag skrev så är jag nybörjare på cykel och kan egentligen inget om fordonets tekniska beskaffenhet. Vad jag vet är att däcken är smala, svarta och slicks med 7,5 bars tryck.
Ber Håkan om ursäkt för mitt sätt att skriva! Jag brukar försöka vitsa till mina inlägg - inte minst i det här fallet när besvikelsen och frustrationen är total, finner jag ett visst nöje i det.

Som Johan skriver, så är det en likadan beläggning på väg 124. Om det är precis samma stenstorlek vet jag inte.

På den här typen av beläggning borde skadorna vid en ev omkullkörning bli mångdubbelt större, än vid konventionell asfaltsmassa, som oftast läggs i och i närheten av större tätorter. Beläggningens karaktär torde fungera som ett rivjärn mot hud och kläder.

Som Markku så vänligt nämner, så blir den bättre med åren men tyvärr tar det mycket lång tid, enligt min erfarenhet, för att den ska bli nämnvärt bättre vid sidan om själva spåren från biltrafiken.
#3
5 januari 2015 kl 06:57
Gilla
Söker en enkel och funktionell GPS till cykeln som inte kostar skjortan.
Hittade den här: http://www.teasi.eu/en/teasi-one/#anchor239

Är det någon av er som har prövat den? Är det något att ha eller är det bara skräp?
Garmin känns lite för dyrt för min plånbok.
#4
5 januari 2015 kl 19:52
Gilla
Tanken har slagit mig också, Håkan men jag inbillar mig att telefonen kan vara ganska utsatt på styret och då tänker jag inte minst på skakningarna.
Kanske en ren inbillning - kanske inte.
#5
6 januari 2015 kl 21:13
Gilla
Jag hade en app som visar viltolyckornas position längs vägarna. Den är avinstallerad nu eftersom batteriet tog slut väldigt snabbt. I bilen kan man dock ha en extern strömkälla konstant inkopplad.
Det kanske skiljer sig åt lite med tanke på att hastigheten är högre och därmed krävs en tätare uppdateringsintervall.
Telefonen är en iPhone 4s
#6
7 januari 2015 kl 14:24
Gilla
Tackar för erbjudandet, Michael men jag var mest nyfiken på om någon har någon erfarenhet eller uppfattning om prylen i inlägg #1.
Det verkar inte vara så.
Ska fundera på era råd - det är ju ganska gott om tid tills våren kommer och jag cyklar inte särskilt mycket på vintern.
#7
9 januari 2015 kl 12:23
Gilla
Conrad säljer den för 1599:-, Bob. BikeInn i Spanien har något lägre pris. Vi har köpt en del dykarprylar från sistnämnda företag och är nöjda med kvalitet och service.
Utan att ha kollat - Har Garmin 800 karta, eller säger den bara hur man ska köra?
(Tack för tipset!)