Foruminlägg av Fredrik

< < < 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 > > >
#1
14 juni 2013 kl 15:05
Gilla
Om slangen sprack när du pumpade upp den inne i däcket, är det min ringa mening att det brast i förarbetet. Kanske var det ett veck på slangen, nåt skräp kvar på insidan av däcket, litet kontakt med fälgen.
Som du ser på kartongen finns inget sagt om slangens maxtryck. Det står på däcket. Slangen är mycket flexiblare.
Pumpa upp slangen lätt, mycket lätt, innan du kränger på den på fälgen. Dessförinnan ska förstås däcket vara kollat mot grus och sprickor. När slang och däck är på pumpar du i litet till och masserar däcket på båda sidor, så att allt är jämnt och fint innanför fälgen. Pumpa fullt. När du har skruvat fast hjulet igen tycker jag du ska rulla i "handen", för att se om det ändå blev någon liten bula. Blev det en bula, märker du det snart på turen, men det är så svårt att vända då. ;-))
#2
19 juni 2013 kl 02:38
Gilla
Kanske inte helt har med det här att göra, men tänk vad små saker spelar roll.
Bytte styrlinda/-band inför rundan, för att glänsa litet. Tidigare hade jag handlat på Nätet och då lagt till snygg, cool styrlinda i beställningen. ...För första gången i mitt liv fick jag stickningar och domning i händer och fingrar! Så snåla inte på styrlindan!
Hoppas att era bekymmer har en så enkel lösning!
Öh, du drar väl inte åt skorna för hårt? Kanske skulle du lägga i en mjuk sula, och i n t e dra åt så hårt?
#3
25 juni 2013 kl 11:54
2 Gilla
En gammal god tumregel är att växla ner innan branta backar. Även om växlarna fungerar bra förlorar du moment. Annars kan jag nog bara hålla med om att koefficienten backe - form är felaktig. Eller att du kanske bytt cykel nyligen.

Förresten har jag en hypotes. Nämligen att begreppet "gå loss" kommer från tiden, 1920 o. 1930-tal, när man, under linjelopp mm, sprang uppför grusbackar för att hinna ifatt och förbi konkurrenterna.
Det var tider det! Oväxlade cyklar rekommenderades, om man inte var nybörjare. Gröt och ägg var bra tävlingsfrukost, och under loppet skulle man helst inte dricka, möjligen gurgla sig.
#4
1 juli 2013 kl 19:37
Gilla
Hur säker är du på digitalmåttet?
Mäter du på rätt ställe?
Har du monterat bakhjulet korrekt?
Vet du att plocka av länkar på nya kedjor?

Två punkteringar på kort tid behöver inte betyda att däcken är dåliga. 5000 km låter lagom tycker jag.

#5
1 juli 2013 kl 19:49
Gilla
Du ska i n t e ha kalsonger under cykelbyxorna.
De slantar du därmed sparar in lägger du på högklassiga cykelbyxor. Sportful Comfort nånting heter en omvittnat bra modell.
Om du cyklar rundor längre än säg 3 mil ska kudden inte vara textil, ty den är för mjuk, hamnar sällan rätt på sadeln och samlar på sig allehanda och skaver.

Längre än 5 mil? Då tycker jag att du ska ha proffsbyxor, som redan sagts, uppåt tusenlappen i dagsläget, med hängslen förstås. Kolla dock runt: Först hittar du nåt du tror på, och sedan ser du vad andra har sagt på Nätet t ex. En del grejor är dyra och sitter perfekt, men varar bara över helgen. Har man då inget proffskontrakt kan bekvämligheten bli dyr i längden. :)

Vad gäller de kulörta kulorna i grenen håller jag med Jonas Johansson ovan: Ett sitsproblem. Kanske du sitter för högt? Misstänker också att du på kör för tunga växlar, och omedvetet "vaggar" när du cyklar, men vet inte säkert.
#6
1 juli 2013 kl 19:53
Gilla
Tyvärr är symtomen du beskriver typiska för en felaktig ramstorlek på cykeln, troligen för stor. Det kan bli litet bättre med annan, kortare styrstam.
Undvik ryggsäck.
Drick! Ländryggssmärtor kan komma från njurarna. Käkar du energikakor o dyl måste du dricka ännu mycket mer.
#7
1 juli 2013 kl 19:54
Gilla
Med felaktig ramstorlek tänker jag nog mest på övre ramrörets längd här, men det spiller förstås över på resten av cykeln.
#8
8 juli 2013 kl 17:57
Gilla
Att något är för långt antyder en relation, t ex att man vet vad som är det rätta måttet. 500 mil, tänkte jag när jag först läste, är inte tillräckligt slitage för att göra 6 mm. Så grejen måste vara något annat, t ex att måttuppgifterna om kedjan inte är exakta, tryckfelsnisse varit framme, bakhjulet sitter litet snett eller så. Smuts gör också sitt till; prova att lägga kedjan i tändvätskebad.
Kom kedjan förmonterad från fabrik?
#9
18 juli 2013 kl 00:56
Gilla
En viktig faktor är också däckgummits hårdhet. Hårda däck - och hårdpumpade - gör dock turen alltför obekväm tycker jag, vilket kanske leder
till flera stopp
och
ömmare kropp.
Vinsten med högre hastighet med de hårdare däcken kan därför gå förlorad.
Nu kör jag inte så mycket bil, men jämförelsen håller väl: Hård(pumpade) däck lägre energiåtgång, men sämre bekvämlighet. ...Bromssträcka, kurvtagning och väderkänslighet bör också påverkas.

Nå, slut med teoretiserandet! Prova tills du eller ni hittar rätt. Och glöm inte, att ett slitet bakdäck kan tjäna länge, länge, om du flyttar det till framhjulet.
#10
18 juli 2013 kl 20:36
Gilla
Det enklaste svaret är nog att HåkanC har fel, hihi!
#11
27 juli 2013 kl 19:10
Gilla
Ta reda på den dagens vindförhållanden istället! Ge max i medvinden, vanligen SSV, för hastigheten i motvinden kan du knappast påverka. :-)
#12
27 juli 2013 kl 19:16
Gilla
Har inte läst alla inlägg, men känner instinktivt att du inte ska byta. Det är inte lönt på en såpass billig cykel, och det är bättre att du lägger undan pengarna och köper en "färdig" topp-cykel. Ett alternativ är att köpa bättre skor/pedaler, eftersom det lätt kan ge avsevärd farthöjning, skönare tur och färre stopp.
#13
27 juli 2013 kl 19:23
Gilla
Hej! Det beror ju på väg och distans och så också.

Du kan köpa en billig racer med SPD-pedaler. Till och från jobbet och i din träning har du cykelskor. Mellan verkstäderna använder du vanliga skor, gärna med litet styvare sula. Går jättebra att cykla så, om man inte ska flera mil. Min egen erfarenhet är, att efter en 3 - 4 mil börjar fötterna protestera.

Finns väl också nån kombipedal för båda typerna av skor, men jag kan inte uttala mig om det.

Tänk gärna på att du blir rätt varm och törstig.
#14
27 juli 2013 kl 19:29
Gilla
Ta dig till en verkstad! Det är svårt att diagnosticera missljud. En oväntat vanlig källa till sådana är faktiskt fästet sadel-sadelstolpe.
Om du har tvättat klantigt kan avfettningsmedel ha sköljt ur en del av lagerfettet nånstans, men jag tvivlar på det.
#15
27 juli 2013 kl 19:38
Gilla
I gaffeln, vid "navet", finns förhoppningsvis små hål. I dem trär du skulle jag tro de kortaste skruvarna. - Kanske de skruvarna har ett platt huvud, för att inget ska nudda ekrar och annat. De längsta skruvarna ska gå igenom gaffeln ovanför hjulet. Jag vet inte säkert, men det är mycket möjligt att du måste ta bort en lång skruv som redan sitter där, för att få dit en skärm.

En sak jag tänker på:
Om du har en racer eller liknande som egentligen saknade skärmar, tycker jag du ska låta bli att sätta dig skärmar så här "permanent". Det finns löstagbara skärmar, bara att trycka på.
#16
31 juli 2013 kl 16:45
Gilla
Hej!
Även jag har i stort sett sprungit färdigt. ;(
Om jag nu törs ha en åsikt om dambyxor...

Newline räcker inte riktigt till. Craft tycker jag kostar mer än de smakar. Pearl Izumi men än hellre Scott i den dyrare delen av skalan vill jag rekommendera. Bättre TeamSportia-butiker tar i alla fall in de senare, kanske de förra också. Båda håller "svensk" storlek, i alla fall för karlar. Bontrager gör bra grejor också, men det är en blandad kompott, och de måste nästa provas först.

Italienska kläder, t ex Biemme, Sportful och Castelli är sköna, finns i alla färger och mönster och de är praktiska - Sportfuls vinterkläder Anakonda är svårslagna -, men finns väl bara på Internet och storlekarna/proportionerna passar inte automatiskt "oss".

För kortturen räcker en "textilblöja", men inte för långturen. Egentligen är hängslen alltid bäst, men om det är så himla jättevarmt som det har varit kortbyxor. Ett par armvärmare tycker jag du ska investera i också.
#17
31 juli 2013 kl 16:53
Gilla
Det heter friktionsväxel, inte steglös'. ;-)
Din nya cykel kommer sannolikt att vara litet styvare och starkare utan att vara tyngre, vilket gör den raskare. Ju rakare du cyklar ju fortare går det, och tvärtom. De hårdpumpade däcken är en annan viktig skillnad.
Prova - gjorde jag på min Batavus - att byta till smala, moderna däck med en 6 - 7 bar tryck på din gamla cykel. Det gör en enorm skillnad!
#18
31 juli 2013 kl 18:16
Gilla
Snålheten bedrar visheten. :-) Tycker inte du ska slänga pengar på gamla cykeln. Annars kan du skaffa en ny framväxel, för jag tror det är den som spökar. Bör fungera med andra framväxlar än tillverkarens, om nu din cykelmek. är nåt att ha.

Ja, du behöver en stadig cykel, om du ska spara de grejorna. Åter till "teorin":
- Det står i specifikationerna hur mycket cyklar tål fram resp. bakre pakethållare. Du läv väl leta helt enkelt!
- Materialen är bättre nuförtiden, så cyklarna behöver inte vara lika tunga för att bära samma lass. Det handlar mer om, som sagt, vad pakethållarna tål. Här har du en hyfsat billig (> 500 kr) som tål 25 kg (sägs det): http://www.topeak.com/products/Racks/explorer_29er_disc
#19
10 augusti 2013 kl 20:13
Gilla
Du kan låta den vara, i alla fall tills vintern, om du nu cyklar på vintern. Teflonbeläggning el. liknande.
#20
10 augusti 2013 kl 20:19
Gilla
Om köpstället har nån liten verksta så tycker jag du ska fråga om du kan få det alternativ du vill. De kanske tar en femhundring för det, men det är det väl värt.
Räcker inte tre växlar annars? Till en 9-åring.
< < < 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 > > >