Foruminlägg av Alexander Hansson

< < < 1 2 3 4 > > >
#1
6 april 2013 kl 10:39
Gilla
Halloj!

Provar att skjuta ut fråga här :)
Cyklar en hel del landsväg, men skulle vilja ha lite draghjälp/sällskap eller bara en sköning att snacka med under turen.
Jag ligger på allt från 4 mil till 10 mil i distanser, tempo varierar givetvis beroende på vilken typ av resultat jag är ute efter. Men ligger du på avg speed på ca 25km/h är det ju optimalt.

Grunden tror jag är att vi båda (eller fler) tränar för att öka prestationen :) Att hitta nya rutter tillsammans vore ju världsklass.

Kille som tjej spelar ingen rolll :)

Hoppas på att sammanstråla inom kort (skall ut på vägarna nu)

/Alexander H
#2
6 april 2013 kl 11:07
Gilla
Så sant som det var sagt! :)

Själv eftersöker jag lite mer snack om att hitta bra träningsrundor med bra träningskompisar.

Och givetvis en tråd med gött skitsnack om allt inom cykling

#3
6 april 2013 kl 11:24
Gilla
Skulle säga ett par löpartajts som tål runt noll, släng på dig ett par cykel short över! Underställ som andas och håller värmen i pulshöjande aktivitet. Sen slänger du på dig en Windstopper/Gore Tex jacka /(tunnare variant).

Skoöverdrag ett måste, plus ett par vattentäta/vindtäta handskar :)

Sen trampar du med avg speed på ca 25km/h, då håller du värmen utan problem
#4
6 april 2013 kl 11:42
Gilla
Har du en schysst racer hoj är styrlagren gjord för att hastighet i kurva :) Känslan när materialet är pålitligt och stabilt är oslagbart.

Själv kurrar jag ihop mig och glider ner i bocken, viker in armbågarna mot kroppen och trampar mig igenom kurvan och nedförsbacken. I och med att du trampar dig igenom kurvan stabiliserar du upp hojen. Jag upplever en betydligt stabilare gång.

Men viktigt att hålla uppsyn för grus på vägen (denna årstiden). :)


#5
6 april 2013 kl 12:28
Gilla
Eller hur, detta måste undersöka!
Någon som vet med sig om en sådan grupp finns? Alltså en för killar och tjejer :)
#6
6 april 2013 kl 12:39
Gilla
@Martina
Absolut, det är fin och trevlig racer :) Den kan du få ut mycket av.

Bra poäng där, men har du en mindre pedel av race model är dom slimmade och gjorda för att trampa igenom kurvor. Att bara glida igenom är=tappa tid :). Men tycker du skall testa dig fram med lite mer lutning i kurvorna varje gång. Inte lönt att luta som tusan när man inte är bekväm i det :) Att bara glida igenom är=tappa tid :).

Tips, ställ dig framför cykel och håll i bocken. Ta höger pedal i högläge (kl 12.00 läge), och sen lutar du cykeln åt höger. Då kommer du se hur långt ner du ligga i kurvan (när du glider igenom i hög hastighet). Gör sen samma sak fast ett halv varv neråt, då får du en känsla hur mycket du kan ligga ner i kurvan samtidigt som du trampar. Men att slå i med trampan kräver en hyfsad skarp kurva.

Jag trampar mig igenom rondeller i ca 20km/h utan problem. Testa med det, bra träning att få upp känslan med hojen
#7
6 april 2013 kl 18:22
Gilla
Härligt Håkan! Tack för ditt svar.

Har funderat på att joina dom. Ska ge det ett försök helt enkelt :)
#8
7 april 2013 kl 15:39
Gilla
Murre:
Tack för ditt svar.
Snitt tempot ovan var nog egentligen bara en öppen fundering för allmänheten och för dom lite lugnare rundorna. Jag sträcker mig upp till 35-38 km/h i snitt på landsväg, men det är inte många som hänger med i det tempot tyvärr. (av dom som jag cyklat med då).
Har kört med team i Gbg där var vi jämlika. Men personligen tycker jag det är trevligare att köra klunga på max fyra personer.
#9
7 april 2013 kl 15:52
Gilla
Visst är det bra att mäta kadens i sin träning! Och runt 90 är ett bra riktmärke! Men watt skall tydligen vara det nya man riktar sin träning mot.

Jag cyklar en hel del, både längre och kortare rundor. Jag tycker att sikta in sig på medelhastigheten är riktigt givande i träningen. Då kan du med enkelhet jobba upp hastighet och tempo för varje gång :). För mig fungerar det strålande!
#10
7 april 2013 kl 16:12
Gilla
Sitter det 105, bortsett från kassetten som är Tiagra skulle jag kika på annan hoj! En cykel för 16K skall ha stabilare delar tycker JAG personligen. :)
Håller fullständigt med om att det är en super härlig hoj! Men sitter det svagare komponenter slits dom snabb tyvärr (om du plöjer en del mil såklart).

Men är du snabb i svängarna och har lite flyt kan du hitta nya hojar till ruggigt bra pris, förra säsongens modeller skall bort och nya skall in. Kika runt och köp inte första bästa. Själv hitta jag en Bianchi Sempre med Ultegra för 12k förra våren :)

Lycka till och välkommen ut på landsvägen
#11
9 april 2013 kl 16:01
Gilla
Murre är helt rätt på spåret tycker jag! :).
Börja i den mån som du själv känner att du behagar, är det bästa man kan göra. Börjar inte i en nedförsbacke i 50 blås ;).

Att dränera ur den naturliga kraften för att behålla/öka hastighet igenom kurvor är en konst och det säkraste du kan göra skulle jag säga. Om du kör bil och kommer till en kurva, testa att frikoppla och rulla igenom kurvan (Inte direkt mysigt) men om du gasar dig igenom blir det en helt annan femma. Stabilt, följsamt och .
Och detsamma gäller när du hojar, centrifugalkraften.

Lycka till och glöm inte att du bestämmer över kurvan med din super grymma racer hoj

#12
19 april 2013 kl 12:19
Gilla
Över 2000 kcal på 1h 25 min är lite högt skulle jag vilja säga! Tyvärr är dom flesta mätinstrumenten vi använder lite missvisande och inte 100 procentiga! Men jag bränner ca 1600 kcal på ca 4.5-5 mil cykling. Då ligger jag på ca 30-34km/h i medel hastighet! Men det varierar säkert från person till person. :)
#13
30 april 2013 kl 13:55
Gilla
Tjena Jim :)

Jag kör lite olika rundor beroende på hur mycket tid jag har! Men ut mot Ekerö, Södertälje leden eller nynäsleden.

Låt oss byta kontakt uppgifter så tar vi en runda inom kort.

/A
#14
30 april 2013 kl 14:05
Gilla
@Göran
Känns rimligt det du skriver :). Men har diskuterat detta med elitcyklare och enligt dom är förbränning på hojen betydligt större än löpningen. Men allt handlar säkert om HUR du tränar, finns tusen olika sätt att optimera träning för att nå specifika mål.

Träna stenhårt och käka varierande kost. Då mår man bra och samtidigt putsar man upp kroppen :)
#15
30 april 2013 kl 14:08
Gilla
Racer alla gånger :) Finns däck som klarar grusvägar utan problem. Lycka till!!
#16
3 maj 2013 kl 15:49
Gilla
Jag personligen skulle lämna in hjulen till en verkstad och betala ca 200 kr! Är dom duktiga har du väl fungerade hjul i många mil framåt. Men det klart, ju starkare du blir i benen och ju längre du cyklar så blir komponenterna mer och mer viktiga. Påfrestningen och kraften sliter komponenterna snabbt (om du kör många mil i veckan/månaden). Kan även innebär att din hjul kanske är för mjuka för din styrka. Detta är ett generellt problem för många har jag hört.
#17
13 maj 2013 kl 13:06
Gilla
Håkan C är en spexare! :) Tur att vi har dig Benny som kan förklara pedagogiskt.
#18
13 maj 2013 kl 13:07
Gilla
Härligt! :) Vilken tid gick du in på?
#19
13 maj 2013 kl 17:49
Gilla
Tjena!
Jag är 190 och kör med en 57" ram från Bianchi! Fungerar fin fint :) Dock ligger jag aggressivt i bocken, men annars sitter jag bra med ryggen och mina långa ben får plats :)

Tittar man på proffsen brukar många sikta in sig på mindre ramar med justerar sadelstoplen, och styrstam mot sin längd!
#20
23 maj 2013 kl 10:37
Gilla
Man måste våga ta ut svängarna :) Bra tips ovan måste jag säga. Men ett par RayBan Wayfares är briljanta. Har du en cool racer med tillhörande skor kommer du Rocka brallorna av alla på landsvägen Frida :)
< < < 1 2 3 4 > > >