Foruminlägg av Magnus Balldin

< < < 1 2 > > >
#1
6 juli 2011 kl 11:33
Gilla
Jag skulle kunna tänka mig att köra någon runda i veckan! Vad pratar vi om för tempo? Var i Malmö?
#2
6 juli 2011 kl 16:27
Gilla
Jag kan inte heller säga att jag är den mest vältränade. Har däremot cyklat i många, många år på daglig basis och fått en del rutin pga det.

Jag har aldrig cyklat i grupp. Där kanske inte det gör så mycket att man skiljer i tempo. Ligga precis efter någon är ju lättare pga av suget. Orkar man inte dra så behöver man inte dra så länge.

I övrigt har jag en nyinköpt racer som jag snittar ca 30 km/h. Cyklar helst på den. Min vardags cykel som är mycket tyngre varierar det mer men en bra dag ca 27 km/h (en dålig 25).
#3
20 juli 2011 kl 15:29
Gilla
När man lägger in ett träningspass så kan man välja typ av cykelpass. Bland annat kan man välja mellan "Landsväg" och "Distans". Vad är skillnaden?
#4
22 augusti 2011 kl 16:03
Gilla
Trevligt! Jag bor i Limhamn. Borde inte vara ett hinder. Uppcykling behöver man och i så fall till en gemensam samlingspunkt. Beroende på vart man vill cykla så kan man exemplevis träffas vid Oxie/Lockarp eller Västra Hamnen? Jag cyklar inte vid regelbundna tider utan när tillfälle ges beroende på min familjs förehavande.
#5
2 september 2011 kl 11:26
Gilla
Dresskod på landsväg! Visste jag inte. Bäst att dra till affären för uppgradering ;-)
#6
2 september 2011 kl 14:08 Redigerad 2 september 2011 kl 14:08
Gilla
Attans! Inte undrar på att andra landsvägs cyklister ler lite när man passerar ;-). Jag som kör orange överdel (för att synas bland cykel jagande bilster), svarta byxor, svarta ankelhöga strumpor och kritvita skor på en röd/svart/vit cykel (återkommande färgskala är kanske bra?). Skalmarna på mina solglasögon (som täcker mina vanliga glasögon) innanför hjälmremmarna. Helt ute förstår jag nu. Tur man har en hjälm utan skärm ;-)
#7
2 september 2011 kl 14:54
Gilla
Cyklar så snabbt att ingen hinner se att jag inte rakat benen ;-) Ytterligare en sak på minus kontot mao. Får snart börja cykla när det mörkt.
#8
2 september 2011 kl 15:25
Gilla
Se där. Vad man lär sig :). Då är man ju helt ute och cyklar. I och för sig rätt sport för det. Får nog hålla mig till provokation (sä länge man inte cyklar i klubb). Blir man rammad av någon annan landsvägare så vet jag i alla fall varför ;-)

Trevlig fredag på er alla!
#9
2 september 2011 kl 16:55
Gilla
Länken som inte funkar har en punkt i slutet. Ta bort den så funkar länken!
#10
10 september 2011 kl 10:52
Gilla
Jag ska resa till Florida i höst, närmare bestämt Miami och Orlando. Är det någon som har något tips på en bra cykelaffär? Jag är mest ute efter kläder och skor. Hur är prisläget jämfört med Sverige?
#11
10 september 2011 kl 15:03 Redigerad 10 september 2011 kl 15:05
Gilla
Tänker du på Tygelsjö speciellt eller cykelbanor i allmänhet? I det Tygelsjö (söder om Malmö) jag tänker på är cykelbanan längs huvudvägen (om man kommer söderifrån) en dubbelriktad historia som kombineras med gångtrafik. Banan är inte bredare än två meter på sina ställen. Så där föredrar jag vägbanan. Men, utanför Tygelsjö är cykel banorna underbara. Lite trafik och breda. Jag har observerat cyklister som gärna ligger ute i vägbanan istället. Vilket jag inte heller förstår. Enda förklaringen är att man går ner i tempo för att ta sig upp på dessa.

Ju närmare staden man kommer desto svårare är det att cykla på cykelbanan om man har en racer. Cyklar då hellre på min pendlar cykel då det inte går lika fort och att jag inte är fastspänd i pedalerna. Dock får man vara otroligt uppmärksam på korsande biltrafik, gångtrafikanter som går i cykelbanan trots att det är ledigt i gångbanan, gångtrafikanter som plötsligt ändrar riktning, gångtrafikanter som inte har någon riktning, cyklister som tror att det är vänster trafik, osv. Oräkneliga gånger har jag framkallat ett litet skrik när jag passerat bla gångtrafikanter som går i cykelbanan.

Jag är otroligt glad för min pendlarcykels fantastiska bromsar med vars hjälp jag undvikit många olyckor. Kort sagt så är cykel banorna mest för gemene man vars framfart inte är så hastig. Så länge inte alla observerar gällande trafikregler på cykelbanan så kommer vi nog att fortsätta se träningscyklister i vägbanan.
#12
12 september 2011 kl 10:22 Redigerad 12 september 2011 kl 10:22
Gilla
Tänkte bara om det var någon som varit i en affär där personligen. Hitta affär på en karta är en sak men det förmedlar inte känslan man får av att vara inne i affären. Tex gillar jag vissa cykel affärer i min hemstad och andra gillar jag inte.

Visserligen kan jag gå efter recensionerna man kan få via sökverktygen med då dessa kan vara missvisande (ägaren och andra intressenter kan skriva överdrivet positivt eller konkurrenter kan skriva överdrivet negativt) så går de inte riktigt att lita på.
#13
21 september 2011 kl 11:12
Gilla
Jag har cykelpendlat i många år. Har då cyklat utan att tänka på rekommendationer och cyklat på ett sätt som passar mig. Jag har med andra ord trampat med relativt låg kadens (strax under 60) och endast nertramp. Har bla medfört snedfördelning när det gäller muskler. Jag har numera en racer cykel med klossar för skorna. För att cykla rätt så har jag läst att rundtramp och hög kadens ökar effektiviteten. Nu till mina "problem".

Pga av snedfördelning i benet (starka muskler på framsidan av låret) gör att jag (tror att det är det som är problemet) får kramp(känning) i vaden och baksidan av låret. Tror att jag tröttar dem för fort. Vad ska jag tänka på i rundtrampet för att undvika kramp? Antar bla att jag måste träna upp baksidan av benet. Vad mer?

Jag har också försökt öka kadensen (till ca 90) men mitt problem är att jag blir fruktansvärt andfådd. Känns helt enkelt mycket jobbigare vilket är i motsats till vad den ökade kadensen ska resultera i. Jag är van vid segdragande råstyrka. Är det bara att träna på i hög kadens för att få in vanan? Antar att man använder snabbare muskelgrupper vid högre kadens.
#14
14 december 2011 kl 10:42
Gilla
Enda nackdelen med detta är när man cyklar i stan och telefonen talar i tid och otid. Speciellt om man också satt på auto pause funktionen vilket får telefonen att säga "Time paused" så fort man stannat vid tex rödljus. Jag tycker i alla fall att det blir lite pinsamt.
#15
14 december 2011 kl 12:59
Gilla
Och förlora viktiga hundradelar på min snitthastighet? Nä, någonstans får gränsen dras ;-)
#16
29 mars 2012 kl 14:07 Redigerad 29 mars 2012 kl 14:08
Gilla
Man kan ställa in den, men per dafault står den på auto vilket gör att den räknar ut omkretsen själv. Hittade stället där man kan ställa in omkretsen själv djupt ner i menyerna men när jag såg att den stod på auto så förpassades denna kunskap till glömskans underbara land.
#17
10 april 2012 kl 11:26
Gilla
Krångligt var det inte. En magnet och ett spännband som ska på vevarmen. Magnet har en liten klisterremsa för fixerings skull. Sedan ska bara magnet och sensorn sättas markering mot markering och ett visst max avstånd. Sensorn blinkar när magneten passerar om allt står rätt till. Så långt allt bra.

Det som hände mig efter tre turer på cykeln var att magneten på vevarmen helt plötsligt hade trillat av. Borta var den. Jag hade gjort enligt instruktionen. Så i dagsläget står jag utan fungerande kadensmätning. Funderar på att ta en hyfsat stark lite hushållsmagnet och limma fast med superlim utan spännband. Kom nog åt spännbandet med skon upprepade gånger vilket gjorde att magneten slutligen trillade av.
#18
10 april 2012 kl 16:16
Gilla
Tack för tipset. Silvertejp är i alla fall funktionellt men inte så värst snyggt ;-). Men med tio magneter så har man råd att tappa några under det att man testar olika lösningar.
#19
20 april 2012 kl 13:50
Gilla
Hej!

Jag hade tänkt ta mig mellan Malmö och Ystad i träningssyfte. Jag är ute efter en relativt säker väg mellan dessa orter. Tänkte först cykla längs sydkusten men någon sa att den var trafikerad.

Finns det någon skyltad led? Eller kanske en väl beskriven led? Motorcyklister gillar ju också lite trafikerade vägar i kuperad terräng så kanske de har något?

Mvh,
Magnus Balldin
#20
20 april 2012 kl 14:48
Gilla
Kanon! Tack!

Man kunde få ner rutten som gpx fil så nu är det bara att ta ner den i lämplig enhet så att man hittar. Min telefon definitivt eller kanske min Garmin Edge 500 om det går.
< < < 1 2 > > >