Foruminlägg av BeWa

#1
2 november 2010 kl 21:14
Gilla
Har börjat med cykling efter drygt 35 års löpande pga skadeproblem. Köpte en 80-talsracer på Blocket som var i fint skick. Har rullat drygt 250 mil sen i april och det går bättre och bättre. Men nu är jag anmäld till Vättern 2011, och börjar fundera på om den är alldeles för stor. Ramen är 58cm hög, jag är 179 lång och har innerbensmåttet 78 cm. Sadel har varit på ung 72,5 cm hela tiden, men nu har jag insett att den borde vara 69 cm, men har jag den i lägsta läget blir det ung 70cm, och ser heltokigt ut. Men som sagt, jag har ju kört några mil och upplever inte att jag får några större problem på sträckor upp till ung 9 mil. Använder nu gammaldags tåclips men funderar på att köpa SPD-pedaler + nya skor snarast. Ärligt, kan jag fortsätta med min gamla cykel till efter Vättern och se om intresset finns kvar då, eller bör jag satsa på nåt lite nyare?
#2
3 november 2010 kl 17:54
Gilla
Avståndet mellan framdelen på sadeln och styret mätt från armbågen och då nuddar långfingret vid styret, och det får väl anses som normalt? Har bytt styrstammen nyligen till en som är 4 cm kortare än den gamla, då jag förstod att den var för en mycket längre person ( tror jag). Men vad anser du om hela ramen, som ju bevisligen inte borde passa mig? När jag står på backen har jag i princip överamen i skrevet, men där borde väl vara 3-4 cm luft? Eller kvittar det måttet om resten känns bra?
#3
17 december 2010 kl 20:17
Gilla
Köpte ett par korta byxor på Biltema med skumgummiinlägg i, som mina första byxor. Nu funderar jag på att köpa ett Shimano Originals billigt, och undrar om jag kommer att känna nån skillnad? Dom ska visst ha 6 paneler. vad betyder det? Padding, vad är det? Kommer jag att få det "skönare" på sadeln efter x antal mil?
#4
30 december 2010 kl 18:22
Gilla
Jag har ett par Shimanoskor RO-75 och behöver SPD-klossar till dom. Ska visst vara SM-SH51, men jag undrar om jag behöver dom med eller utan mutterplattor? Skorna är helt släta under och har 3 hål för SPD-SL-klossar och 2 hål för SPD-klossar. Fattar inte? Vilket är bäst för en nybörjare; frigörning i en riktning eller SM-SH56 med frigörning åt alla håll?
#5
16 december 2011 kl 21:03
Gilla
Jag håller mig på trainern vintertid, men cyklar året runt till jobbet på en "vanlig" cykel. Har dynamoljus fram och batteriljus bak. Sen fick jag tag på sista rea-paret trampor med inbyggd dynamo på Cycle Components.. Vitt ljus framåt, gult åt sidan och rött bakåt. Lyser otroligt bra med blinkande ljus, och lyser även 5 min efter att man stannat. Känns tryggt vid korsningar etc. Men för att ytterligare se ut som en julgran, har jag satt på ledlampor ( blåa) i stället för ventilhattarna. Ser väldigt fräckt ut när man rullar på. Finns i alla möjliga färger. Lyser bara när man trampar. Nu ska väl alla andra trafikanter se mig, eller hur?
#6
9 februari 2012 kl 20:27
Gilla
Har fått ont i höger höftben men det känns inte när jag sitter på trainern. Yppar sig när jag reser mig och även när jag går i vissa lägen. Har haft samma inställning på trampor, sadel och styre, sen jag började med cykling för knappt 2 år sedan. Kan det ändå vara nån inställning som ska justeras? Nån expert som har nåt tips?
#7
18 januari 2013 kl 19:49
Gilla
Har cyklat i ca 3 år och har haft en 80-talsracer Crescent med alldeles för hög ram, men det har funkat mycket bra och jag är nöjd så. Men nu suger det i tarmen efter en utan ramväxel :-). Funderar på en FOCUS Culebro SL 3.0 av årets modell, Shimano 105, carbongaffel,mm. Undrar utan allt för ingående analyser om detta är ett bra köp till priset 9500:-? Men det är klart, allt annat än den jag har är väl ett lyft antar jag. Är lite svårt att jämföra priser på just denna modell verkar det som på nätet.
#8
27 mars 2013 kl 17:55
Gilla
Står i valet mellan en Nishiki Criterium aluram eller en lapierre Sensium 100 carbon, båda årets modell och båda med Shimano Tiagra. Det skiljer 2500:- mellan dom och jag funderar på vad som är vettigast? Billig carbon ( för den är väl i nedersta skiktet antar jag?) eller alu i "mellanklassen"? Tacksam för lite goda råd innan jag gör affär i morgon skärtorsdag.
#9
14 juli 2013 kl 21:42
Gilla
Jodå jag köpte den. Har averkat 270 mil hitills och är nöjd. Det blev väl ingen wowkänsla kanske som jag hade räknat med men jag är ingen prylmänniska och det har nog med det att göra;-) Största skillnaden är givetvis i backarna där man kan växla typ hela tiden, något jag inte varit van vid. 105-växlarna fungerar magnifikt och tyst. Som sagt, jag är nöjd, mycket nöjd. En helt OK cykel. Tips: Lägg på bilvax på den matta svarta färgen så är det lättare att hålla den ren.
#10
25 november 2013 kl 19:02
3 Gilla
Jag måste bara dela med mig av min upplevelse i går söndag.

På lördagen var jag på fest och tog bilen dit. Vaknade vid 11-tiden på söndagen och kände mig oförskämt fräsch. Ute var det knappt nollgradigt med lite sol. Äh tänkte jag, jag tar väl racern och klämmer några mil, och inviger mina fina skoöverdrag GripGrab, som jag vann i Cykla.se:s adventstävling förra året tror jag det var.

Kommer fram till målet, tar fram bilnycklarna ur sadelväskan, hänger upp cykeln på hållaren på dragkroken och kör iväg. Har aldrig kört i cykelskor men det gick bra. Efter 4-5 min, när jag kör på motorvägen!!, upptäcker jag till min fasa att jag missat att stänga sadelväskan helt, då locket fladdrar rejält. Typisk tänker jag och ser mig gå omkring på motorvägen i hel cykelmundering letande efter nycklar. Förenat med livsfara skall väl tilläggas, Kör av vid nästa avfart och stannar så fort jag kan.

Kan ni fatta; När jag kommer bak till cykeln, så hänger min knippa tvärs över bakhjulet med ung lika mycket på båda sidor om däcket, och där har dom stannat och hängt kvar hela tiden typ 6-7 minuter. Och bakhjulet som kan rotera av sig själv när man kör gör ju inte saken mindre otrolig. Köp en lott tänkte jag och det gjorde jag väl också. Men det blev bara 60:- , men alltid något.

Kuli kuli som min kompis brukar säga, när man berättar något kul.

BeWa
#11
23 oktober 2014 kl 20:43
Gilla
Gammal tråd, men jag vill ändå fråga följande: Har nu kört knappt 1100 mil med min Focus-cykel som jag köpte 20 april 2013. När jag var ute med "ungtupparna" senast och som är väldigt materialkräsna, så blev dom mycket förvånade att jag kört över 1000 mil med samma kedja. Dom bytte minsann efter typ 300 mil.
Men jag har mätt den efter konstens alla regler och den har inte töjt sig mer än marginellt och gör jag testet vid främre kransen så ser det bra ut där också. Vevpartiet är SRAM så jag antar att det är en sån kedja också. Är det möjligt att köra så många mil med samma kedja och behöver jag byta trots att den verkar OK? Jag är noga att rengöra cykeln efter varje tur om det behövs, men kedjan har jag bara gjort ren ordentligt en gång.
#12
8 november 2015 kl 19:22
Gilla
Efter senaste långturen förra söndagen funderade jag på varför fickorna på jackan/tröjan alltid är på ryggen? Jag hade även en reflexväst över jackan och blev knäpp då jag inte lyckades få tag på bananen där bak med kalla händer och fingrar. Stanna gick ju inte då skulle gruppen bli sur. Vingligt blir det också. Varför inte ha fickor framtill? Enklare, säkrare och smartare enligt mig. Så idag vände jag alltså jackan bak å fram men det var klurigt att få upp dragkedjan på ryggen! Finns det tröjor för oss som kör racer med framfickor? Det jag sett är för liggister, dvs de som ligger ner och cyklar. Inte så mycket att välja på med andra ord. Håller nån med?
#13
21 april 2016 kl 20:39
Gilla
Har köpt en ny cykeldator av märket Sigma. Hade en Top Peak i flera år tidigare. I den nya instruktionsboken står att däck 23-622, 700X23C har omkretsvärde 2125, men i den gamla är det 2133. Borde inte detta värde vara lika oavsett vilket fabrikat det är? Om jag mäter höjden x 3.14 får jag ett annat värde och ytterligare ett när jag "rullar ut" ett varv och mäter på golvet. Då tog jag ett medelvärde av alla 3 måtten och la in i datorn. Men nu tycker jag att mina snittider blir sämre än förra säsongen och allt kan inte bero på att jag är ett år äldre. Hur ska jag kalibrera den på ett enkelt sätt så det bli så rätt det kan bli? Hur stor skillnad på en mil gör 10-15 i skillnad på måttet? Marginellt?
#14
16 oktober 2017 kl 20:02
Gilla
Har fått ett knepigt missljud i racern men kan inte lokalisera vart det kommer från. Det hörs när jag står upp och trycker ner högerpedalen och viker cykeln åt vänster oftast i backar. Borde komma från vevlagret men det är tämligen nyligen bytt, kört kanske 150 mil sedan dess. Det är som ett "klonkande" ljud, som om något slår mot ramen, men det finns inget som är löst som kan göra det. Nån som har en vettig teori?
#15
22 februari 2018 kl 20:31
Gilla
Hej Har fått en startplats i GBG GP 5 maj, 140 km. Är det någon som kört detta lopp och kan säga något om hur det är? Det ska tydligen finnas givna grupper som ska köra på bestämda tider sägs det. Funkar det bra och går det att få till bra grupper? Ska inte köra tävlingsklassen alltså. Är det bra stämning med alla goa gubbar från Göteborg? Tacksam för lite input.
#16
30 april 2018 kl 16:27
Gilla
Vill gärna veta era erfarenheter av cykelglasögon med slipad adapter på insidan. Har hämtat ut mina nu och tagit en provtur och måste säga att det var en konstig känsla. Upplever en osäkerhet med synintrycket som är svår att förklara. Till saken hör visserligen att dom tydligen missat att få till rätt styrka på glasen då det blir klart bättre med dom långt ut på näsan, men så kan man ju inte ha det. Bortsett från det så är känslan ändå väldigt suspekt och att cykla i klunga vet jag inte om jag vill prova ens, med dessa på näsan.
#17
30 april 2018 kl 16:45
Gilla
Ett litet tillägg: Jag är väldigt närsynt , typ - 6,00 på ena ögat och -8,00 på andra.
#18
1 oktober 2018 kl 17:38 Redigerad 1 oktober 2018 kl 17:42
Gilla
Tjena. Jag kom över ett par "Goggle" glasögon på Glasögonmagasinet i Karlstad för 1100:-. När jag provade dom i affären kändes det väldigt konstigt, väggarna verkade ramla mot mig. Svaret jag fick var att hjärnan måste ställa om sig och det skulle bli bättre. Men det blev det inte, vågade helt enkelt inte cykla med dom,. Gick tillbaka och påtalade detta, och jag nämnde att man måste nog ta hänsyn till att adaptern inte sitter lika rakt på näsan som vanliga glasögon och därför måste styrkan vara olika i utkanten mot innerkanten. Hämtade ut dom igen och då minsann hade dom lyckats slipa glasen så det gick att ha dom. Är nöjd med dom, men tycker nog att "klicket" som fäster solglaset borde vara starkare. Har hänt att ett glas for i backen när jag justerade bågen i farten. Men totalt sett nöjd. Hoppas detta är till någon hjälp för nån som funderar på att köpa.
#19
4 januari 2019 kl 20:26
Gilla
Kanske inte riktigt vad tråden handlar om men ändå. Har också cyklat med linser i många år innan jag helt plötsligt kom på att det blir svårt när man får punktering. Man bör ju syna däcket på insidan innan man sätter ihop allt för att det inte ska sitta kvar nån vass sten eller dylikt, som gör att punkan återkommer. Blir lite jobbigt då man oftast bara har en slang med sig. Med min starka närsynhet är det omöjligt att kolla detta med linser utan att ha med läsglasögon, och då faller liksom hela idén med linser på nåt sätt. Nu har jag istället cykelglasögon med slipad adapter innanför, då är problemet borta. Kanske något att tänka på för nån som funderar?