Hur ska man hålla sig motiverad?

Om du besöker oss här på Jogg.se ofta är chanserna goda att du redan har god motivation för löpningen. Men är du en förstagångsbesökare är det inte lika säkert. Att ge sig ut i spåret och avsluta en löprunda är en seger i sig, men den riktiga utmaningen är att hålla motivationen uppe när livet kommer i vägen. Om du vill bli en regelbunden joggare men tenderar att tappa motivationen, då är den här artikeln för dig. Läs vidare!

 

1. Skaffa en joggingkamrat

 

Ett av de absolut enklaste sätten att hålla din nya vana uppe är att hitta en vän som befinner sig på ungefär samma nivå med löpningen. Genom att jogga tillsammans blir det känslomässigt mycket svårare för dig att hoppa över en runda bara för att ”orken tryter” eller att ”du har det lite stressigt just nu”. Även om ni inte kan få ihop schemat så att ni kan springa tillsammans varje gång, är det ändå motiverande att ha en god vän att jämföra sina resultat med. Tillsammans kan ni sporra varandra!

 

2. Belöna dig i efterhand

 

Vi har alla beteenden som vi faller tillbaka på när vi vill stressa av och slippa tänka en stund. Oavsett om du gillar att läsa en deckare, se på dokumentärer eller spela spel på mobilen, som dem på Hajper, fungerar dessa beteenden likadant. Det är ett sätt för dig att belöna dig när du haft en stressig dag, eller helt enkelt behöver koppla av. Om du istället väljer en av dessa aktiviteter som du uppskattar och gör en regel att du bara får belöna dig med denna aktivitet efter en avslutad löprunda, så händer det något spännande i hjärnan. Helt plötsligt kopplas den sköna känslan du får av din favoritaktivitet ihop med löpningen. Du vet att löpningen resulterar i en belöning. Lyckas du etablera denna koppling i hjärnan, kommer löpningen efter tag inte upplevas som något jobbigt utan istället bli något du ser fram emot.

 

3. Dra nytta av tekniken

 

Du behöver inte köpa en dyr Fitbit eller dylikt för att dra nytta av tekniken i löparspåret. Förmodligen har du redan allt du behöver i din mobiltelefon. Det finns ett antal appar som hjälper dig med precis allt som har med löpning att göra. Du kan hålla koll på hur långt du sprungit, följa din utveckling, se brända kalorier och mycket mer. Men det finns annan mer indirekt hjälp att få. Du kan med hjälp av Googles karttjänst hitta nya löparspår att pröva i din närhet. Det både förbättrar din lokalkännedom och hjälper dig att hålla dig motiverad.

 

Till sist är en mycket viktig pusselbit för många nybörjarmotionärer att ha rätt ljud i lurarna. Många gillar att ha energisk och peppande musik när de springer, men du kanske föredrar klassisk musik eller en intressant podcast. Vi är alla olika, men nästan alla har lättare att ta sig runt i spåret om man har något bra att lyssna på.

 

Detta är bara tre tips för dig som nybörjare att behålla motivationen. Men det finns många fler knep man kan använda. Kanske har du själv något du skulle vilja dela med dig av?

 

Vill du kommentera det här blogginlägget?
Registrera dig eller logga in här ovanför.