Racerapport: Debuten i H30 på SMACK-tempot den 2 maj 2015!

Bild lånad ifrån SMACK-tempots facebook-sida.

12 april gjorde jag min tävlingsdebut med licens, där jag tog min Scott Foil runt Östgötaloppet. Trots att jag resultatmässigt inte hade något att hämta i Senior-klassen gav detta mersmak, så när jag fick höra att några ifrån klubben skulle köra SMACK-tempot anmälde jag mig direkt!

Tanken då, var att jag skulle cykla med min linjehoj med tempopinnar, men detta visade sig inte var så enkelt eftersom styret inte är kompatibelt med en ”clip-on”-bar. Så jag kommer vara klubbkompisen Tobias Brohlin evigt tacksam att han kunde låna ut sin Scott Plasma, som jag åtminstone hann cykla så pass många mil att jag visste hur jag INTE skulle göra för att vara lika effektiv/snabb som på min linjehoj.

Denna debut kunde dock ha slutat riktigt illa, för när jag i torsdags tog premiären med disc-hjul bak så blev kombinationen 10-15 m/s kantvind följt av en omkörning av en personbil för mycket för mig och jag puttades av vägen som slutade med en flygtur över styret rakt nere i diket.

Turligt nog klarade jag mig utan skador och cykeln behövde bara lite justeringar av styret för att funka bra, men detta var knappast en optimal sista runda innan tävlingen rent mentalt!

Med andra ord var fredagens vilodag välbehövlig och fick chansen att tänka på annat, efter att jag hade fixa så att cykeln var korrekt inställd enligt regelverket.

Så när Robert Berg hämtade mig på lördagen var jag taggad som aldrig förr, vilket knappast blev sämre av att det första vi se när vi svänger in på området är ett ”partytält” med 3 stycken cyklister som sitter och värmer upp på trainers! Tanken då var, vad i hela fridens namn har vi gett oss in på?

Vi var ute i god tid, så jag kunde i lugn och ro fixa till allt och i övrigt förbereda mig som jag alltid gör inför en tävling. Sen hade jag förmånen att få låna Anders Saléns trainer att värma upp på, vilket var guld värt för vädret var verkligen inte behagligt!

Redan 1½ timme innan start satte jag mig på trainern och trampade lite lätt, för att få upp värmen. Sen cirka 30 min innan start drog jag av ett par korta intervaller i tilltänkt tävlingsfart (watt). Känslan när jag klev av cykeln och montera mitt dischjul var riktigt bra!

Det som stod på agendan var 30 km cykling, där det inte fanns utrymme för att spara på krutet. Jag v ar dock osäker på exakt hur hårt jag skulle köra, för hade bara provat vår lokala tempo-sträcka (sk Oxbacketempot) på 30 km och det var inga 110% jag gav då.

Kl 15.01, när startnr 241 trampade i väg var det dags för mig. En funktionär höll i mig, så jag kunde få ha båda skorna i pedalerna och när jag hör hur Robert skriker något i stil med ”Kört stenhårt!” började adrenalinet komma och när nedräkningen ifrån 5s var klar flög jag iväg!

Redan efter 30 sekunder kände jag att jag än en gång gått ut för hårt, men valde att försöka hitta mig till rätta på hojen innan jag började fundera på tempot. Efter 1-2 minuter så satt jag i vad jag inbillar mig var en bra TT-position och försökte då fokusera på rätt tempo, som jag på watten kunde se behövde justeras för låg LÅNGT över vad jag hade tänkt mig.

Salén hade informerat mig om att det var minst 6 km motvind ifrån start, så ville ej ta ut mig helt innan vändpunkten. Det blåste rätt rejält och höll i styret så hårt att jag nästan fick ont i händer, men hittade en väldigt bra rytm så när första backen (höjdökning på cirka 20-30m) passerades denna med bara en marginell svidande känsla i benen så därifrån valde jag att gå på känsla!

Efter 4-5 km så kunde jag se hur jag började knappa in på cyklisten som släpptes ut 1 minut före mig, vilket gjorde att jag taggade till ännu mera och när det kom en dubbel 90-graders-sväng vid 9 km och vinden kom i ryggen gav jag på lite extra för att efter totalt 11 km göra min första omkörning.

Ifrån denna punkt på loppet gick jag som i en trans. Trampade på med ett jämnt tryck i pedalerna och trots att jag såg att min snitteffekt låg på 105% av den tröskel jag uppmätte den 28 mars (var min då livs bästa uppmätta dagsform) körde jag på känslan i benen och jag låg precis på gränsen till mjölksyran.

Strax innan vändpunkten kom en ganska lång nedförsbacke och här är första gången jag tappade fokus, för att trampa på i över 60 km/h utan att egentligen hålla i styret gav mig en känsla av osäkerhet men turligt nog blev det inte mer än så och när vändpunkten kom vid 15 km såg jag siffran 41,7 km/h i snittfart!

När jag hade fått upp farten igen, tänkte jag för mig själv att nu är det dags att öka lite! Vilket jag gjorde och trots att det bitvis var riktigt jobbig kant- och motvind hade jag siktet inställt på nästa cyklist som jag började se kom allt närmare framför mig.

När de två skarpa svängarna kom vid 23 km fick jag tillslut vinden snett bakom mig och då var det verkligen full gas som gällde för jag kände att det fanns lite kvar i benen och 3-4 km senare passerade jag min andra cyklist och om möjligt så ökade jag ännu mera efter detta.

När jag insåg att det bara var 2 km kvar, fanns det inget annat än ÖKA i tanken och passerade mållinjen på tiden 42:36, vilket ger en snittfart på 42,25 km/h!

Just då hade jag ingen aning om hur övriga hade presterat, mer än att jag uppenbart var snabbare än dom två jag passerade och att jag aldrig tidigare ens varit i närheten av denna fart på denna sträcka. Så var nästan olidligt att vänta på resultatlistan!

När den kommer upp och jag ser att mitt namn står som nummer två i H30-klassen, blev jag minst sagt nöjd! Nu var jag 1 minut och 2 sekunder ifrån vinnaren, så han gjorde helt klart riktigt bra ifrån sig (bästa tiden på hela tävlingen).

Min första tanke när jag såg detta var – Då måste jag göra plats för en till cykel, för detta passade mig som handen i handsken!

Bild lånad ifrån SMACK-tempots facebook-sida.

5 kommentarer till inlägget

#1
5 maj 2015 - 09:07
Trevlig racerapport och läsning och grattis till medaljen!
#2
5 maj 2015 - 12:14
Kul att höra och tusen tack :)
1975 • stockholm
#3
5 maj 2015 - 19:21
Grattis! Bra racerapport.
Eino
1980 • göteborg
#4
6 maj 2015 - 19:11
Grattis! Klart du ska ha en cykel till!
#5
7 maj 2015 - 11:26
Tack båda två :) Och Eva, om man ändå vore gjord av pengar ;) Har provcyklat en Shiv TT och det gick lite för bra, så nu vill jag ha en egen!
Vill du kommentera det här blogginlägget?
Registrera dig eller logga in här ovanför.