Off the beaten track

överlevnadstips för den jäktade

De senaste två veckorna har andats prioritering, ett ständigt dimmigt prioriterande. Hjärnan ska prioritera sitt medan hjärtat säger något annat och allt vad sunt förnuft heter är långt långt borta. Till slut ligger man i en trött hög på golvet och då inser man att 
man borde ju dammsuga också. Fasen. Fa-sen. Därav dålig uppdatering och en liten löpsvacka med lite motivationsbrist. Aj aj.
Men mycket bra har hänt också. det har hunnit bli höst, så alltför tidiga morgnar och sena kvällar har bjudit på världens finaste stjärnhimlen och soluppgångar, och därmed några riktigt fina rundor.

Som en lösning på det här har jag kommit på att dygnet helt enkelt borde ha 30 timmar, plus att man lär sig att bara sova 4x20 minuter per dygn som det säg finnas någon jeppe som har gjort, som en tok-effektivisering av sin sömn. Då skulle man hinna med massor och man skulle ha 6 timmar extra som man till exempel skulle kunna springa på. Synd att det inte är helt lätt att ställa om tideräkningen bara och att sova ordentligt faktiskt är ett basalt behov. 

I dessa perioder av lite för mycket, som för min del oftast handlar om jobb, har jag försökt göra en slags överlevnadstaktik. Det funkar ibland, ibland inte men jag tror att det är bra att ha i huvudet. I grund och botten tror jag att det handlar om att försöka prioritera det som är viktigt på riktigt, som att göra saker man tycker om (läs springa) och att vara med nära och kära. Såhär kan man göra om man har svårt att hitta tid, exempelvis till att springa. 

- gör en spellista med dina tre till fem absoluta favoritlåtar. Den peppiga varianten, inte Bridget Jones i pyjamas All by myself-varianten, den fällan ska vi inte trilla i. Spring. Musik och frisk luft är som energidryck för ett trött sinne, och en kort peppning runda är bättre än en halvlång tvångsrunda eller inget alls. 

- stretcha lite. Då känns det typ som att man har tränat, plus att man släpper på lite spänningar.

- leta upp en sjö, bäck, fors eller ett annat vattendrag. Häng lite vid det, spring, simma, sitt vid det, stå eller gå. Se vad som händer, lite porlande vatten kan vända det mesta. 

- trött och omotiverad, eller går det verkligen inte att hitta tid? Ja, men strunta i det idag då. Eller tvinga dig ut, oftast känner man sig piggare då. Om du väljer att stanna inne, kasta då den där ångesten dit pepparn växer, du får inget för den, inget kommer bli bättre av den och det blir en dag imorgon med. Tycker man om något, vad det än är, så kommer man att hitta tid till det, man får ta sig den och ibland kämpa lite för den bara. Man måste vara snäll mot sig själv.

- Mera motivationsbrist? Försök komma ihåg varför du en gång fastnade för det du tycker om. 

- gör något helt annat när du får tid. Som att tälta i ett bergspass med någon du tycker väldigt mycket om.

Vill du kommentera det här blogginlägget?
Registrera dig eller logga in här ovanför.