Henrik Berg | Pumpa järn (egentligen mysiga gummivikter)
Henrik Berg

Pumpa järn (egentligen mysiga gummivikter)

Efter söndagens utsvävning (spontant maraton) så var jag idag tillbaka på gymmet, mer om det strax. Egentligen skulle jag, enligt planeringen, kört ben, rygg och mage igår men valde att vila helt och hållet eftersom benen var ganska slut. Jag tog bussen till jobbet och struntade i gymmet. Ett ganska klokt beslut skulle jag tro. Att inte vila ordentligt straffar sig i längden. Tränar du hårt så ska du vila hårt.

Hela förra veckan vaknade jag av mig själv innan klockan ringde. Det tar jag som ett tecken på att jag fått tillräckligt med sömn. Idag däremot så blev jag väckt, vilket förmodligen innebär att kroppen fortfarande är ganska trött efter löpningen i söndags. Hur som helst så studsade jag upp, käkade en rejäl talrik med havregrynsgröt med blåbärssylt och slängde mig på cykeln. Cykelturen kändes riktigt bra. Benen var förvånansvärt pigga och jag kände inte av träningsvärken alls. Den fanns där, men den kändes inte när jag cyklade. Riktigt skönt!

Jag sladdade in på gymmet och satte igång med dagens pass. För att ge benen ytterligare vila innan knäböj och marklyft så började jag veckans träning på Pass 2 (bröst, armar och axlar). Överkroppen var ju trots allt inte inblandad i söndags. Eller, den var ju med, jag rörde ju på armarna, annars hade det sett ganska konstigt ut, och jag hade antagligen trillat. Men överkroppen var inte helt utmattad. I alla fall. Jag tänker försöka mig på Pass 1 (ben, rygg och mage) i morgon. Dagens pass gick överlag bra. Jag ökade i alla övningar, förmodligen mest för att jag kanske var försiktig förra gången. Tidigare har jag kört mycket super-set och minimalt med vila för att vara tidseffektiv, men nu tänker jag försöka vila ordentligt mellan varje set för att orka lyfta tyngre. Det innebär dock att jag måste kliva upp tidigare för att hinna träna innan jobbet. Men med lite självdisciplin ska det nog gå bra. Ska bli intressant att se om det ger resultat.

Lite bänkpress är ju aldrig fel. Får kanske bättre resultat om jag faktiskt tränar och inte bara fotar utrustningen...


Dagens pass:
5x5 Bänkpress på lutad bänk
5x8 Sittande axelpress med hantlar
5x8 Curls i kabelmaskin
5x10 Tricepspress med rak stång
3x15 Framåtlutad hantellyft åt sidan

Jag körde två uppvärmningsset på de flesta övningarna och vilade ca 2 min mellan varje set.

Det var allt. Eller, det återstår en cykeltur hem också, men det är inte så märkvärdigt. Om någon är intresserad av träningsprogrammet så kan ni kolla in min avdelning Träningsprogram. Ni som känner att det här var intressant och skulle vilja läsa mer om hur det går framöver kan ju till exempel gilla och följa den här bloggen på Facebook! Det går bra att klicka på Like både till höger och vänster här på bloggen! Smidigt, eller hur? Eller så skit i det och stick och träna istället, det är nästan bättre.
Vill du kommentera det här blogginlägget?
Registrera dig eller logga in här ovanför.
 annons