16 juli 2016 kl 09:57
Jag utgår från att du är ute efter vad som räknas som en riktig racer i landsvägssammanhang.En riktig racer är en cykel som byggts med syftet att med minsta möjliga ansträngning, och därmed på så kort tid som möjligt, kunna ta sig mellan 2 punkter på landsväg. Cykeln har i övrigt inga eftergifter för andra användningsområden. På så vis definieras " riktig racer " till traditionell landsvägscykel med bockstyre, låg vikt, tät utväxling mm samt naturligtvis tempocykel till riktig racer.
Självklart kan man träna landsväg på andra typer av cyklar än de ovan nämnda. Ta exvis hybrid eller cykelcross. Men då de är byggda med ett delvis annat syfte blir de på så vis inte någon riktig racer. En cross är gjord för att kunna användas på stig och i lera, en hybrid har ett rakt styre som ökar stabiliteten etc. Båda dessa egenskaper minskar i sin tur möjligheten att cykla fort på landsväg ( dvs ökat rullmotstånd och vindfång tex ) och blir därför inte några riktiga racers.
Att landsvägscykling skulle vara en snobbsport håller jag inte med om. Däremot är landsvägscykling en sport med lång historia, tunga traditioner och en hög grad av estetik.
Har man varit med ett tag har man knäckt koden, Det handlar inte så mycket om pengar och prylar utan kunskap och attityd. Jobbar man lite grann på detta så blir man också accepterad. Viktigast är ändå hur man bär sig åt vid cykling i grupp, som ffa är en säkerhetsfråga.
Börja här. Ta det inte på för mycket allvar.
http://www.velominati.com/the-rules/ Och kom i håg att sockar kan vara vilken färg som helst så länge de är vita och lagom långa. Oavsett vad reglerna säger.
Välkommen i träsket/ JM