Löpning Övrigt 8 inlägg 7725 visningar

Starta löparklubb

Ingalill Lindholm
1979 • Älvkarleby
#1
7 december 2013 - 17:34
Gilla
Vi har varit i kontakt med idrottsförening där vi bor för att höra om det finns möjlighet att skapa en löparsektion. Och det var inga problem.

Nu till våra funderingar. Vad måste vi tänka på för att löparklubben ska vara officiell i den bemärkelsen att vi får tävla för den både nationellt och internationellt. Krävs det av föreningen att den ska vara medlem i någon annan större förening?

Alla tips och råd mottages för att det ska bli rätt från början.
Senad Suhonjic
1984 • Fagersta
#2
7 december 2013 kl 18:43
Gilla
Svenska friidrottsförbunden borde ha koll på det här.
1967 • www.sapiens.se
#3
7 december 2013 kl 19:32
2 Gilla
Ingalill Lindholm
1979 • Älvkarleby
#4
8 december 2013 kl 00:13
Gilla
Tack Marcus där fanns massa bra info.
Niklas Holmström
1963 • Eskilstuna
#5
8 december 2013 kl 10:47
3 Gilla
Hej Ingalill,
Kul att ni är på gång att bilda en löparklubb! Jag är involverad i bildandet av den rykande färska löparklubben Eskilstuna Trailklubb. Just nu väntar vi på organisationsnummer från Skatteverket. Det är en del att tänka på vid uppstarten, men för vår del har Riksidrottsförbundet och framförallt Sörmlandsidrotten varit hjälpsamma. Den bästa samlade informationen hur ni bildar en löparklubb med blanketter och en otroligt användbar stadgemall hittar du på:
http://www.svenskidrott.se/Bildaidrottsforening/

För att vara berättigad till bidrag från kommunen har de ofta (åtminstone Eskilstuna) krav på att man ska vara medlem i Riksidrottsförbundet liksom ett Specialförbund och för en löparklubb blir Svenska Friidrottsförbundet, vilket kostar 1800 kr per år.

Den avgjort tuffaste utmaning med att bilda en förening/klubb är att få ihop folk till styrelsen. Allt som allt 7-8 personer och det bör vara personer som är engagerade, inte personer som känner sig tvingade. Som alltid är det svårast att hitta en kassör och i viss mån en duktig sekreterare. Nu är det ju fråga om funktioner i en styrelse, viktigast är ändå engagemanget och att människorna i styrelsen är drivande. Vi valde alla på 1 år fram till nästa årsmöte.

Ingalill, vi kommer att lägga upp stadgar och protokoll på vår hemsida innan årsskiftet så kan du se hur de ser ut, särskilt protokollet för själva bildandet av föreningen. Eller så kan jag maila dem till dig (om jag får din mailadress). Vi kan ju bolla vidare den vägen. Det är ju en del steg fram till att klubben/föreningen är flygfärdig.

Imorgon har vi styrelsemöte och då ska det klubbas träningsprogram för vintern/våren, trailläger, klubblogotyp, klubbkläder och annat trevligt. Otroligt kul att få bara med i skapandeprocessen av en klubb särskilt som alla är så engagerade.

Lycka till!

/Niklas
Ingalill Lindholm
1979 • Älvkarleby
#6
8 december 2013 kl 21:15
Gilla
Tack Niklas för ditt svar. Men är det någon skillnad om det redan finns en aktiv idrottsförening med verksamhet, styrelse och allt. Våra förhoppningar är att kunna gå in under dem och kunna delta i löptävlingar.
1961 • Göteborg
Administratör
#7
8 december 2013 kl 21:44
1 Gilla
Det torde behövas en ändring av stadgarna för den befintliga föreningen, samt att den ansöker om medlemskap i Svenska Friidrottsförbundet. Stadgeändring kräver normalt två på varandra följande årsmöten.
Ingalill Lindholm
1979 • Älvkarleby
#8
12 december 2013 kl 07:34
Gilla
Mmmm brukar de vara sega på att svara? Har mailat både svensk idrott och friidrott med lite frågor, men inget svar :(
Endast registrerade medlemmar kan posta inlägg till forumet. Registrera dig här eller logga in ovan.