Cykel Prylar 14 inlägg 1932 visningar

Pendlingdäck

Alven
1984 • Tyresö
#1
10 februari 2015 - 09:16
Gilla
Om inte allt för länge är det förhoppningsvis tillräckligt bra väder för att man ska kunna jobbpendla med cykeln igen. Eftersom Stockholms stad är fullständigt urusla på att svepa bort gruset från vägarna så vill jag inte ta ut cykeln med racerdäcken på, det lär säkert bara leda till punktering och olycka.

Är det någon som har tips på vilka däck man kan sätta på som "tål" lite mera grus och småstenar utan att punktera?

Jag har en Lapierre Sensium 200 CP.
1977 • Eskilstuna
#2
10 februari 2015 kl 10:18
Gilla
Jag kör Continental Gatorskin 28mm under barmarkssäsongen. Inte en punka på 2år. Jo en, men det var en genomslagspunka.
1971 • Saltsjöbaden
#3
10 februari 2015 kl 10:44
Gilla
Pendlar på crossen och kör med Schwalbe Marathon plus. Funkar fin fint.
Karel Friedl
1954 • Göteborg
#4
10 februari 2015 kl 13:03
Gilla
Bild uppladdad av Karel Friedl
Förr körde jag Durano+ men eftersom One tubeless har både klassats för bästa punkasäkerhet och bästa fart och dessutom bättre grepp så är det dom jag kan rekommendera. Har rullat med dom många hundra mil på gruset runt Göteborg och en del grusvägar på sommaren också.
1967 • Mysinge
#5
10 februari 2015 kl 14:44
Gilla
Vad får du plats med?
Mats
1970 • Stockholm
#6
10 februari 2015 kl 15:00
Gilla
Conti gatorskin. 25 eller 28 mm. För extra punkaskydd kan man välja hardshellvarianten, men mina har pallat två år med bara en spik rakt genom däcket som lysande undantag.
Alven
1984 • Tyresö
#7
10 februari 2015 kl 17:27
Gilla
Har 25or nu. Verkar som Gatorskinnen är det man ska satsa på. Får bli ett besök till min LBS...
HåkanC
2000 • -
#8
10 februari 2015 kl 18:20
Gilla
Bild uppladdad av HåkanC
Mats
På ett av mina Conti Gator Hardshell fick jag en "spik" genom däcket UTAN att få punka!
http://www.conti-online.com/www/bicycle_de_en/themes/race/GatorHardshell_en.html


Till TS:
Schwalbes Plus-däck skulle jag undvika, punkteringsskyddet är så tjockt, stumt och tungt att det riskerar att göra cyklingen både långsammare och tristare.
Det finns många andra punkteringsskyddade däck som är både snabbare och roligare att cykla på.
Jag själv använder Conti GP 4-Season 25mm på våren innan gatorna är sopade och vägarna grusfria(re).
http://www.conti-online.com/www/bicycle_de_en/themes/race/gp4season_en.html
1963 • Norrköping
#9
10 februari 2015 kl 20:56
Gilla
Själv tycker jag Schwalbe Durano + är superba däck :)
Mats
1970 • Stockholm
#10
11 februari 2015 kl 13:34
Gilla
Svårt att få tag i Gatorskins i Sverige. Har aldrig sett dem i butik här. Köps lämpligen i UK hos nån av onlinebutikerna, Wiggle, Merlin, Evans, CRC etc.

Personligen tycker jag att 4-seasons suger bäver. Gummit är mjukt (som ju ger bra fäste) och blir perforerat av det vassa gruset som sprids ut. Jag har haft många punkor på 4-seasons som jag inte har fått på Gatorskins.
1956 • PARTILLE
#11
11 februari 2015 kl 13:58
1 Gilla
Schwalbe Marathon Plus. Jag prioriterar punkteringsfrihet framför fart vid pendelcykling... :-)
Karel Friedl
1954 • Göteborg
#12
11 februari 2015 kl 15:14
1 Gilla
@ Håkan, har du verkligen cyklat med Schwalbes Plus-däck?

Jag tror att flera med mig som använder dom, eller har gjort det, uppskattar den höga punkasäkerheten på gruset och särskilt farten i Durano som är mycket lätt och följsam. Vid punka försvinner annars tidsvinsten mycket snabbt och det är trist att komma till jobbet med smutsiga frusna händer efter slangbyten.
HåkanC
2000 • -
#13
11 februari 2015 kl 16:04 Redigerad 11 februari 2015 kl 16:05
Gilla
Karel, du kanske redan känner till engelsmannen Steve Abraham?

Oavsett det så håller han just nu på med att försöka sätta nytt ettårs distansrekord genom att under 2015 cykla mer än 12000(!) mil, hittills i år har han cyklat ungefär en vätternrunda (300km) varje dag!

Så här skriver Steve om sitt däckval
"My aim for those wet rides was to try and maintain 220 miles a day. I was testing Marathon Plus tyres to begin with, which proved excellent for being puncture proof, but were very slow! I used them for two days, but because they were so slow I was only getting a few hours sleep.

For the next two days I swapped tyres to some Vredsteins, which are much faster. This gained me a few hours extra sleep each night for the price of a puncture every 100 miles. Mending two punctures a day was much faster than riding puncture resistant tyres."
http://oneyeartimetrial.org.uk/

Ett par timmar längre på cykeln varje dag med Schwalbe Marathon Plus alltså.
Sedan är det ju också som jag redan har skrivit:
Det finns många andra punkteringsskyddade däck som är både snabbare och roligare att cykla på.
Magnus Billberger
1968 • Falun
#14
11 februari 2015 kl 17:06
Gilla
Till TS och för övrigt alla er andra också: Sitt inte och vänta på glidarväder. Ta er samman och börja pendla senast på fredag: http://winterbiketoworkday.org/
Endast registrerade medlemmar kan posta inlägg till forumet. Registrera dig här eller logga in ovan.