Cykel Cykelrundor 13 inlägg 8777 visningar

Vilken väg över Hallandsås är MINST jobbig?

Susann Tångeryd
1953 • Ängelholm
#1
5 januari 2015 - 11:49
Gilla
Jag håller på och grovplanerar sommarens cykelsemester som jag hoppas blir av trots diverse sjukdomar. Nåt roligt ska man ju göra nu under vintern. Jag planerar att följa Ginstleden (cykelled) norrut i Halland, cyklar från Ängelholm. Det finns två alternativa vägar för att komma upp mot Båstad och sen in på Ginstleden: Margretetorpsvägen/Diligensvägen/Postridarens väg/Gamla riksvägen/Lannamärkesvägen och så in till Östra Karup och vidare därifrån. ELLER Barkåkravägen/Vantingevägen upp till Förslöv, Krogstorp, Axeltorp, Nöttebackar upp till Båstad. Jag har hört att Nöttebackar ska vara något i hästväg men aldrig cyklat där själv. Så är det någon som vet vilken av vägarna som är jobbigast med avseende på höjdstigning o backar? Eller rent av har ett tredje eller fjärde förslag? Tacksam för all hjälp. Håller på o kollar diverse kartor med höjdmarkeringar men info från någon som cyklat där är bättre :-) Tack på förhand, Susann
HåkanC
2000 • -
#2
5 januari 2015 kl 21:06
Gilla
Jag har cyklat några ggr över Hallandsåsen, på flera olika vägar, men det var iofs några år sedan nu.
Men vad jag kommer ihåg var de östra vägarna mkt mindre backiga än de västra, ju längre österut från E6an desto mindre backigt.

Ett sätt för dig att själv jämföra olika vägar kan vara mha:
http://bikeroutetoaster.com

Susann Tångeryd
1953 • Ängelholm
#3
6 januari 2015 kl 10:29
Gilla
Bild uppladdad av Susann Tångeryd
Tack Håkan, jag ska kolla på det. Jag gjorde två kartor här på cykla.se med höjdinfo, men eftersom jag inte är van att tolka höjdkartor så säjer de mig inte så mycket. Jag brukar ju cykla på åsen, men inte "upp och sen ner på andra sidan" utan upp på den och sen diverse vägar runtom och uppepå. Och definitivt inte med packväskor där bak ;-) Här är kartorna jag gjorde, de är i lite olika skala eftersom den ena sträckan är ca 19 km och den andra ca 23 km. Jag vet inte om någon annan kan få ut mer av dem än jag kan.
1966 • Tokholm
#4
6 januari 2015 kl 19:02
Gilla
Den övre kurvan tycker jag ser snällare ut.
Susann Tångeryd
1953 • Ängelholm
#5
6 januari 2015 kl 20:03
Gilla
Jag försökte rita in vägarna på siten som Håkan rekommenderade men lyckades bara få dit en "startflagga" sen fick jag bara meddelande efter meddelande att det inte gick att sätta dit några punkter. Har läst hjälpmenyn men fattade ändå inget ;-)

Igino, jag gruvar mig för "superbacken" (kallas Nötte Backar) på den övre, den ska visst få vana cyklister att stöna.. :-) Visserligen cyklar jag relativt mycket, när jag inte är sjuk, men backar med packning på cykeln är inget jag gillar. I varje fall inte superbranta såna.
HåkanC
2000 • -
#6
6 januari 2015 kl 22:42
Gilla
BRT funkar för mig Susann. Vilka inställningar använder du?
Överst till höger under "Routing Options" kryssar jag i: "Auto routing"
väljer "Route type Bike"

När jag sedan klickar i Margaretetorp och Östra Karup får jag: http://bikeroutetoaster.com/BRTWebUI/Course/751342
Kan du öppna den? Och även se "Elevation Chart" längst ned?
(Om inte, prova att klicka på det gråare fältet mitt på ramen runt fönstet)
Magnus Billberger
1968 • Falun
#7
7 januari 2015 kl 11:10
Gilla
Susanne:
En fråga är om du ska cykla åt bägge håll. Vad jag kan läsa ut av profilerna så ser den övre lindrigast ut (jag tror för övrigt att Håkan C menar att är snällare ju längre västerut man väljer att åka). Det brantaste partiet ser ut att vara mellan km 15 och 16 där lutningen är ungefär 7%.

Den nedre profilen verkar ha blivit lite tokig. Den ser ut att ta dig upp och ner för åsen två gånger. Den har ett parti från km 6,5 till 7,3 som ser ut att vara nästan 10% och sedan ett parti vid km 22 som verkar ännu brantare (närmare 12%).

Med all respekt för sjukdom och packväskor så kan det givetvis vara en utmaning med en längre stigning, men jag tycker inte du ska låta dig avskräckas. Om du är mentalt förberedd är mycket vunnet. Anledningen till att en backe känns jobbig är många gånger att man inleder alltför optimistiskt. Försök istället att inleda "överdrivet" långsamt så ska du se att det kommer att kännas förvånansvärt lätt.

Tack Håkan C för tipset om planeringsverktyget. Ett kompletterande tips är att använda Google Earth där man kan få upp en gatuvy och bilda sig en uppfattning om vägstandard, trafik mm.

1975 • Förslöv
#8
7 januari 2015 kl 11:39
Gilla
Välj margaretetorp vägen.
Betydligt "lättare" än nöttebackar med mer vänlig trafik och små rastplatser längs backen. ca 6% lutning genomsnitt.
Jag bor här och kört alla vägar som går upp och nedför åsen.
Lycka till//
Susann Tångeryd
1953 • Ängelholm
#9
7 januari 2015 kl 12:44
Gilla
Tack allihop för svaren!
@ Håkan C, jag försökte igen och då "bytte jag tillbaka" till MapQuests vy, istället för Google Maps (som jag valde för att jag är van att jobba med den). Lyckades rita dit en linje men fick inga data alls! Men den som du ritat kunde jag öppna utan problem, jag ska spara den, tack för att du gjorde den!
@Magnus: Jo, jag ska ju hem också, men har inte planerat så exakt åt det hållet. Blir ju kustvägen (Ginstleden) uppåt i Halland, så förmodligen blir det inlandet hemåt. Har en svag fundering på att hamna i Våxtorp och därifrån köra mellan sjöarna på Hallandsås hem, har varit nyfiken på den vägen. Därifrån är det nedförsbacke :-)
Jag mätte båda profilerna från strax utanför stan, ungefär "jämsides". Att den nedre har två backar...båda är ju mätta från strax utanför stan, så det är väl kanske det som gör det. Har inte mätte från foten av åsen alltså.
Jag körde på cykelsemester i somras också med samma cykel, 49 mil på 7 dagar med brutet revben (blev påkörd av en tankbil efter de första 4 milen) i södra Skåne och där fanns en del backar :-) Så är inte direkt rädd för backar (och skäms inte ett dugg för att gå av och leda cykeln) men inleda semestern med en megabacke om jag inte behöver är inte så kul. Speciellt som jag antagligen sticker iväg tidigt på morgonen, 5-6 nångång, och då funkar min kropp inte så bra (värk). Har kört backträning o tränat på växling o koll på kadens o sånt. Men det är annorlunda när man har "naken" cykel mot en massa packning ;-)
@Marcus: jo, jag har kollat lite grann med Street View och så har jag naturligtvis cyklat en del där också men bara neråt räknat från Margretetorp och aldrig längre norrut än det heller. Och som sagt, inte med packning. Bjäre Runt har jag bara kört den halvlånga rundan så då kommer man ju inte till Nötte backar, har bara hört folk snacka om den. Så det lutar nog mot Margretetorp också, tänkte svänga av från Diligensvägen in på Postridarens väg. Men sen verkar det lite knökigt vid Rasta, finns det någon alternativ mindre väg där, vet du det?
HåkanC
2000 • -
#10
7 januari 2015 kl 12:44 Redigerad 7 januari 2015 kl 12:47
Gilla
Magnus Billberger skrev:
> (jag tror för övrigt att Håkan C menar att är snällare ju längre
> västerut man väljer att åka

Nej. Jag menade öster om E6an, men ganska långt österut
Men det var endast baserat på vad jag kom ihåg, Marcus i #8 vet bättre.


> Ett kompletterande tips är att använda Google Earth
> där man kan få upp en gatuvy och bilda sig en uppfattning
> om vägstandard, trafik mm.

Om du menar Google Streetview så når är den enklare att nå från Google Maps, åtminstone enl mig.
Men oavsett så är Streetview ett mkt bra verktyg som jag har använt en hel del.
Men jag har ingen aning om hur man mha det kan bilda sig ngn uppfattning om trafiken.


Redigerat:
Hoppas att du får en bra cykelsemester Susann, oavsett BRT eller ej.
Men ge gärna BRT lite mer tid, det kan vara mer användbart för andra sträckningar, tex de som inte Marcus känner till ;-)
Magnus Billberger
1968 • Falun
#11
7 januari 2015 kl 13:50
Gilla
För StreetView är det samma "gubbe" man plockar ner både i "maps" och "earth".

"Men jag har ingen aning om hur man mha det kan bilda sig ngn uppfattning om trafiken."

Det mest uppenbara är förstås att räkna bilarna. Gör några nedslag eller "rulla" längs en sträcka. Är det ett kontinuerligt flöde av bilar, nästan inga bilar alls eller någonstans däremellan? Ju fler bilar och lastbilar desto sämre enligt mig medan traktorer mer är en signal för lite lugnare trafik. Många in och utfarter kan också vara en indikator på sparsamt med trafik. Vill man ha mer exakta uppgifter om trafikintensitet så får man använda Trafikverkets karttjänster.
HåkanC
2000 • -
#12
7 januari 2015 kl 16:50
Gilla
Streetview tillsammans med NVDB är riktigt bra för att planera sin cykling
https://nvdb2012.trafikverket.se/SeTransportnatverket
Susann Tångeryd
1953 • Ängelholm
#13
8 januari 2015 kl 15:55
Gilla
Tack för de kompletterande svaren. Jag ska kolla på BRT igen, förmodligen gör jag nåt idiotiskt misstag som jag förhoppningsvis kommer att upptäcka så småningom. Brukar inte ha problem med karttjänster. StreetView (från Google Maps) använder jag hela tiden, det var så jag fick mina vägbeskrivningar till förra cykelsemestern. Skrev ut kartor också men det visade sig att mina skrivna vägplaner funkade bättre, eftersom jag sett omgivningen "på riktigt" och kunde skriva "sväng vänster vid 2-våningshuset med mur runtomkring" och liknande. Körde fel ett par gånger ändå, men det var för att jag läst mina egna beskrivningar slarvigt :-) Ja, jag använder Trafikverkets karta också för att kolla vad det är beläggning på vägen (gillar inte att köra på grus om jag kan undvika det) och där kan man även se trafikintensitet. Dessutom är jag medlem i Cyklande Tjejer på FB så de sitter inne på en massa lokalkunskap, fick bra råd från dem förra året, och även träffa en del av dem under semestern. Så tack igen för all hjälp!
Endast registrerade medlemmar kan posta inlägg till forumet. Registrera dig här eller logga in ovan.