Cykel Prylar 69 inlägg 8193 visningar

Racer med komfort och fart

#1
27 oktober 2014 - 15:21
Gilla
Hej
Jag ska köpa ny racer. Har en caad3 från mitten av 90-talet som är hård och obekväm fast antagligen rätt snabb. Dock ej med mig på. Jag cyklar just nu en runda per vecka på ca 5 mil. Hade tänkt öka på detta till nästa säsong och söker en komfortabel men fortfarande snabb racer. Har kollat runt och har några uppslag, tar mycket tacksamt emot tankar och erfarenheter.

Två cyklar som finns i butik nära mig, inkl inställningar och service, tryggt

Ridley http://www.xxl.se/cykel/cyklar/landsvagscykel/ridley-fenix-c20-ultegra-landsvagscykel/p/1096860_1_style

Kan köpa den för 18000:-

Specialized http://www.sportson.se/newsite/ilog/pdfform/showpdf.php?flytype=productinfo&product_id=19741&antal=1

Kan köpa denna för knappt 16000:-

Har också kollat på nätet och denna från Rose. Finns också med ultegra, ca 2000 dyrare.
http://www.rosebikes.se/product/detail/aid:674546/load:175948

Som sagt, tar mycket tacksamt emot tankar och idéer.
< < < 1 2 3 4 > > >
1966 • Tokholm
#41
5 november 2014 kl 15:49
Gilla
I dag var jag och kollade på Ridley:n. Jag gillade inte riktigt graffiti-vevpartiet, men i övrigt är den j-vligt snygg! Det blev ingen provcykling då de endast hade en 50:a i butiken (hade den varit lite billigare hade jag köpt en till sonen).
#42
5 november 2014 kl 17:37
Gilla
Ska jag tolka det som att du tycker att det är en bra cykel med bra komponenter?
Komfort tillsammans med fart?
Inga uppenbara brister som gör att den inte är värd sitt pris à 18000?
Johan F
1975 • Huskvarna
#43
5 november 2014 kl 20:27
1 Gilla
haha yes, jag skojar med dig... givetvis är du välkommen att provcykla min caad 10, en förutsättning att du är så pass kort så storlek 52 gör dig rättvis, annars finns det ingen vits.

Att fråga efter en snabb cykel och komfortabel, beror ju högst på individen. Alla är vi hemma blinda och älskar vår egna cykel. Den e ju inställd efter oss själva och därmed komfortabel. Hur vida snabb en cykel är, beror ju inte på cykeln i sig (förutsatt att vi talar räser av moderna mått) utan beror ju mer huruvida man klarar av att transportera syre och transportera bort mjölksyra. En smula benstyrka kan behövas om det ska gå redigt fort med =)

Lycka till med ditt köp Rickard!
// Johan
1966 • Tokholm
#44
5 november 2014 kl 21:31
Gilla
”Ska jag tolka det som att du tycker att det är en bra cykel med bra komponenter?”
Ultegra: Funkar jättebra. Rotor: Ingen egen erfarenhet. Fulcrum 4: Bättre än man kan vänta sig i den här prisklassen.

”Komfort tillsammans med fart?”
Ingen egen erfarenhet, men en snabb internet-sökning ger: Impressive all-day comfort from a frame that's been proven in the classics och race bikes aren't supposed to be this comfortable.

”Inga uppenbara brister som gör att den inte är värd sitt pris à 18000?”
Pruta ner den till 16 ksek; då är det ett riktigt bra köp.
#45
5 november 2014 kl 21:48
Gilla
16 blir nog tufft, jag som var nöjd med att ha kommit ner till 18.....
Har läst det testet och de var ju nöjda.
Ska klämma och känna i morgon igen.
Tack

Kikade lite på scott cr1 20 i går, 11500 ca, lite sämre växlar och kommentar från någon testare att fälgarna nog behöver bytas. Men i stort en bra cykel.
Du har förordat den tidigare, är 6500 mer för ridleyn motiverat?
#46
5 november 2014 kl 22:03
Gilla
Nä, det var nog fel formulerat, egentligen är min fråga om ridleyn är en bättre cykel
Karel Friedl
1954 • Göteborg
#47
5 november 2014 kl 22:10
Gilla
Rickard@ Förhandla till dig bra lampor – det kan du behöva nu i mörker.
Pro 4000 cykellampset, 4000+150 lumen. Annars är nya Ultegran bra och Fulcrum 4 har jag rullat över 1000 mil på och dom är prisvärda.
#48
5 november 2014 kl 22:18
1 Gilla
Jag tolkar det som en rekommendation att köpa ridleyn,
Tack

Ni cyklister är hjälpsamma människor
#49
5 november 2014 kl 22:19
1 Gilla
Fast på bilden ser du ut mer som en seglare....
1966 • Tokholm
#50
5 november 2014 kl 22:19
Gilla
Ridley:n är en bättre hoj, men är den 6500 sek bättre?
Jag hade nog köpt CR1:an och sparat mellanskillnaden till den da'n det är dags att köpa nya hjul.
Men Ridley:n är ju mycket snyggare!
Ja, det är den, så jag hade nog köpt den istället.
Men du sa' ju...
Nä, det blir nog en CR1:a ändå, eller? (kan man ringa en vän?)
#51
5 november 2014 kl 22:22
Gilla
Pengarna har jag egentligen men man är ju lite snål och vill känna att man gör ett bra köp.
Jag kunde föreslagit att du kan fråga publiken men den har jag ju redan använt....
Är ridleyn bättre så är det den jag ska ha.
Fan vet vad man ska skylla på sen när det inte går fort........
Karel Friedl
1954 • Göteborg
#52
5 november 2014 kl 23:51
Gilla
Rickard@ på XXL har du dessutom livstids garanti... vad det nu är värt?
Jag kör ultegra (Di2) på 3 cyklar i familjen och det är värt varje krona.
(Och hunnit trampa över ett par tusen mil sedan sista seglingen).
1966 • Tokholm
#53
6 november 2014 kl 14:34
Gilla
"...Fan vet vad man ska skylla på sen när det inte går fort..."

Du kan skylla på utväxlingen (36/52, 11-25 är ingen hit).
#54
6 november 2014 kl 18:51
Gilla
Kunde cykla ridleyn ute en sväng idag och den kändes mycket trevlig. Stor och rejäl när jag satt på den inne i butiken men när jag började cykla var den lätt smidig och rapp. Trevlig respons när man tryckte på lite, kändes nästan som om den gav mer effekt än vad jag skickade in.

Tog också en tur på en specialized sl4 rob... , den jag nämnde i början. Kanske inte samma kvicka och lätta cykel men jäkla så komfortabel. Nästan som min mtb. Underbar sadel. Men som sagt, nog inte samma fina respons som ridleyn. Nästan samma pris dock, fast med 105, 5700.
1967 • Smögen
#55
6 november 2014 kl 20:07 Redigerad 6 november 2014 kl 20:10
3 Gilla
När du nu ändå provat Roubaixe´n kommer här är ett par nyanserade tester:
http://www.cyclingweekly.co.uk/reviews/road-bikes/specialized-roubaix-expert-sl4
http://www.bikeradar.com/gear/category/bikes/road/product/review-specialized-roubaix-comp-sl2-11-42319/

Forum är bra och här finns många duktiga och erfarna personer som svarar,men man får inte glömma att det handlar för det mesta om högst subjektiva åsikter som kan färgas av många anledningar.

Man får inte glömma att dom flesta av oss här är bara enkla motionärer i sammanhanget och knappast någon av cyklarna i den här tråden begränsar våran framfart.( i alla fall inte min)

Man måste sitta rätt, det skall kännas rätt, den skall vara snygg och man skall mysa för sig själv av ägarglädje när man ser den även då man inte cyklar på den.

Så mitt råd är, grotta inte ner dig för mycket i detaljer, testa själv, gå till en kunnig seriös säljare och använd magkänslan och gör sen en riktig bikefit så kommer du med all säkerhet bli helnöjd vilken du är väljer :-)

mvh
Micke

1966 • Tokholm
#56
6 november 2014 kl 21:34
Gilla
BikeRadar och jag är överens: "Riders who like uncompromising, hard-riding road bikes may feel a little ‘disconnected’ from the road on the Roubaix" (jag har tidigare beskrivit Roubaix:n som att cykla med hörselkåpor).
1967 • Smögen
#57
6 november 2014 kl 22:02 Redigerad 6 november 2014 kl 22:08
Gilla
Jo, precis, den som gillar/är van vid/kräver kompromisslösa , hårda cyklar kan uppleva Roubaixen som för mjuk, eller kanske rent av som du själv beskriver "köra med hörselkåpor".

Men nu frågades det ju om komfort här också och då går ju kompromisslöst hårda cyklar bort.

Jag vill påsta att för den genomsnittliga glade motionären är den inte för mjuk eller sömning utan en bra komfortracer.

Men det är just det som jag menar med subjetiva bedömningar, jag har kört några hundra mil Roubaix och tycker den är kanon, särskilt på dom sämsta vägarna vi har här hemma, du har testat och tycker den inte håller måttet för dina krav.

Det är därför det är så viktigt att man läser objektiva tester, provar och känner själv och inte blint går på vad andra säger om cyklar o fabrikat hit o dit.


HåkanC
2000 • -
#58
6 november 2014 kl 22:34 Redigerad 6 november 2014 kl 22:38
Gilla
Michael Lorentsson skrev:
> Det är därför det är så viktigt att man läser objektiva tester

Men ingen av texterna du länkar till, CW o BR, är väl vare sig objektiva eller ngt test?
Här finns en text som innehåller både objektivt test och subjektivt tyckande (dvs en recension) av Specialized Roubaix SL4 Expert
http://www.tour-magazin.de/technik/test_center/raeder/rennraeder/specialized-roubaix-sl4-expert-2014/a32433.html

Obs:
Tyska betyg: http://sv.wikipedia.org/wiki/Utbildning_i_Tyskland#Betyg
Läs mer om hur Tour gör sina tester här:
http://www.tour-magazin.de/technik/so_testet_tour/so-testet-tour/a1589.html


Redigerat:
Det jag har länkat till är ett utdrag ur testet, hela testet går att köpa/ladda hem som PDF längst ned på sidan. Det är på 12 sidor och innehåller även test av 8 andra cyklar, läs mer här:
http://www.tour-magazin.de/technik/test_center/raeder/rennraeder/test-marathonraeder-2014-klasse-komfort/a29845.html
1967 • Smögen
#59
6 november 2014 kl 22:52 Redigerad 6 november 2014 kl 22:52
Gilla
@HåkanC
Ja man kan märka ord som man vill men 'review' är väl provkörning, test, genomgång, recension etc etc av någonting och objektivt är väl opartisk och det hoppas jag dom som gör dessa Reviews' är.

Men det finns förstås inga garantier för att dom inte är mutade ett eller annat vis :-)
Karel Friedl
1954 • Göteborg
#60
7 november 2014 kl 02:09
1 Gilla
Igino@ "Du kan skylla på utväxlingen (36/52, 11-25 är ingen hit)."
Var är felet?
39/53 kör dom flesta proffsen, men det kräver att du är riktigt vältränad!
Jag har kombinerat min med 11-32 för att trivas i fjällen. På CX har jag just 36/52 med 11-28 och även där blir det vid nästa kassettbyte troligtvis en 32:a.
Funkar bra på 11-delat, annars blir det för stora hopp.
Min sambo kör 34/50 med 11-32 och nu trivs hon äntligen med cyklingen för att hon klarar alla backar på Orust.
< < < 1 2 3 4 > > >
Endast registrerade medlemmar kan posta inlägg till forumet. Registrera dig här eller logga in ovan.