14 maj 2013 kl 22:13
Ja, du kan byta delar vad det lider, men räkna inte med att det är en bra affär. Jag har själv köpt renoveringsobjekt för kaffepengar mitt i vintern, tagit de delar jag varit ute efter och slängt resten i lådor (förutom de delar som har varit helt slut och åkt på tippen). Jag har alltså lite reservdelar som ligger och skräpar och som kommer väl till pass ibland. I många fall är folk oerhört okunniga och säljer av bra grejer för struntsummor bara för att någon detalj inte är riktigt som de tänkt sig och så har de fått en halsbrytande prisuppgift på en verkstad för att fixa och tror därför att det blir jättedyrt. I alldeles för många fall handlar det bara om lite rengöring och några droppar olja så är det som nytt igen. Men naturligtvis gäller det att inte gå på minor utan se de verkliga fynden.
Ska du däremot köpa uppgraderingar nytt så kostar det fläsk och är sällan någon bra affär. Lite som att bygga en bil av reservdelar, någon har räknat ut att en sådan bil skulle kosta runt femtio gånger nypriset för bilen. 15 miljoner för en V70, som hittat. Men det skiljer nog lite från bil till bil. Hur som helst är det nog ingen bra affär, men en bra grej att fundera på att uppgradera är alltid sadel och en ny favoritsadel kan man ju alltid ta med sig till en ny hoj.
Hur som helst, du förstår kanske att jag inte skulle komma på tanken att köpa nytt, även om det kan vara frestande ibland när de står och blänker. Då gäller det bara att mentalt framkalla bilden av samma hoj efter den första regnskuren och vattenpölen för att gå vidare.
Gällande cyklarna ovan så är nog båda alldeles utmärkta, men grundregeln är ändå att du måste känna på hojen i verkligheten innan du bestämmer dig. Tänk på att det är många timmar som ska fördrivas i sadeln och är hojen obekväm så är det inte kul.
Gällande komponenter å sånt så kom jag på en sak som du ska tänka på, nämligen att växelreglagen har den typ av växlingsarmar som de dyrare har som exvis Shimano 105. Vissa billiga som den tidigare generationen Shimano Sora har ena växlingen i bromsreglaget och motsatta växlingen i en liten pluttepinne som du ska trycka på med tummen. Den här konstruktionen suger och är något du absolut bör undvika. Reglagen håller säkert alldeles utmärkt, men det är dåligt för ergonomin. På den dyraste Scottcykeln står det att det är den nya Sora, vilket troligen betyder att det är den nya varinaten med samma typ av växelreglage som de dyrare, men du bör kolla detta. Shimano Tiagra är annars den modell som du kan känna dig säker på att få rätt reglage med. Den billiga Scottcykeln har sannolikt den gamla varianten och den bör du undvika.