Cykel Övrigt 477 inlägg 24578 visningar

Rookie-tråden!! Alla kategorier!

Jenny B
1977 • Sundbyberg
#1
12 juni 2012 - 10:32
Gilla
Hej!

Som cykelentusiast men inte proffs el den som tävlar behövs en egen tråd! Hoppas på många bra frågor från alla som behöver veta, och många bra svar från er som vet!


Jag börjar med en fråga om transport, ska åka till Gotland i sommar, utan bil och med 2 barn, väskor, rubbet Vill gärna få med cykeln på semestern men hur går man till väga då?!
< < < 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 > > >
Mats
1970 • Stockholm
13 maj 2013 kl 09:56
Gilla
Anna: En "riktig" cyklocross ska ha varjerdragningen på ovansidan av övre ramröret. Detta för att man ska kunna kasta upp cykeln på axeln och springa över hinder. En annan födel med sådan vajerdragning är att vajrarna blir mindre utsatta för smuts, något som är ett gissel på vintern.

I övrigt kan man kategorisera CX lite som en hybridcykel med bockstyre och något lättare utväxling samt grövre däck. Som Fritz säger så är skivbromsar ett nytt påfund, men efter vad jag förstår så har det att göra med en regeländring som tillåter sådana bromsar.

Allt i allt så är CX en tämligen idealisk pendelhoj i stadsmiljö. Att tänka på är dock att vissa modeller är inte anpassade för att kunna förses med skärmar eller pakethållare. Se därför till att skaffa en hoj med ram som är förberedd för detta och även att det finns rejält med plats för fetare däck (som även kan samsas med skärmar).

Värt att nämna är dock att rent allmänt så är bockstyre ingen höjdare på vintern att köra i snö, is och modd med. Under sådana förhållanden är rakt styre utan tvekan att föredra. Men det är andra sidan kanske inte din fråga heller.
1971 • Vendelsö
13 maj 2013 kl 20:51
Gilla
Tack för svaren Fritz och Mats. :)

Efter en hel del tänkande och grunnande, och efter att ha lyssnat och läst goda råd tror jag att det blir denna, eller nån liknande: http://www.cykellagret.se/product/4128/specialized-dolce-trippel-silver-vit-2013
Vad tror ni om den?
Mats
1970 • Stockholm
13 maj 2013 kl 21:06
Gilla
Bra pris.

Vad jag kan ha emot den är att kassetten är bara 8-delad. Men eftersom den har tredelat fram så är det inte helt avgörande. Tänk bara på att växlingar fram är "jobbigare", medan det går lättare bak. Ju mer sällan man tvingas byta framdrev, desto bättre flyt i cyklingen.

Det ser ut att vara dåligt med plats för skärmar varför den kanske inte är helt idealisk för pendling i ur och skur.

Med det sagt så kommer du säkert bli nöjd :-)
1968 • Tolfta
13 maj 2013 kl 21:09
Gilla
Den såg fin ut, men vad är det gör komponenter på den? Får lite känsla att det typ Biltemas shimano. Finns det inget hoj i det prissegmentetsom åtminstone Tiagra/veloce?
Tror du snabbt kommer att ledsna på detta.
Med vänlig hälsning,
Fritz
1971 • Vendelsö
13 maj 2013 kl 22:41
Gilla
Tack för svaren.

@Frits, nu kan ju inte jag så mycket då rå... Vad menar du?

@Mats, jag har en annan cykel för pendling, så det är ok. Men utveckla gärna vad du menar med 8-delad kasset. Det lät intressant.

Den här cykeln är förb*nnat snygg! Och jag gillar färgerna, och formerna, och det måste jag göra för att kunna köpa den. :) Den fanns en annan som var likadan men med svart text, men jag hittar inte den just nu. Naturligtvis kostade den mer då. Vet inte om jag vill lägga de pengarna på en cykel...

@Fritz igen, varför tror du att jag kommer tröttna? Kommer den bli trög? Och kommer jag få byta ut delar snabbt?

Men den är så snygg!!! :)

Anna
1963 • Trollhättan
13 maj 2013 kl 22:51
1 Gilla
Din tilltänkta cykel har Shimanos enklaste växelgrupp, vilket är en riktigt billig grupp med låg slittålighet och dålig precision.

Kan du gå upp lite mer i pris så får du betydligt mer http://www.bikebuster.se/detaljer/121228.html

8 delad kassett innebär 8 växlar bak. Kan tyckas nog men idag ligger även ganska modesta grupper på 10 och de påkostade på 11.

Du skall naturligtvis göra det du tror är rätt för dej, men jag delar Fritz uppfattning.

1968 • Tolfta
13 maj 2013 kl 22:56 Redigerad 13 maj 2013 kl 22:57
1 Gilla
Inget fel på ramen, visst är den snygg. Den har bara ett fel, de måste ha haft en dyslektiker som satte på dekalerna, Bianchi stavas ju - B I A N C H I ;)nä nu skall jag sluta retas, vad jag menar är reglage, växlar etc etc är av mycket låg kvalitet, typ sådant som Biltema sätter på sina cyklar, och det är ju inte det bästa man kan sätta på hojjen.
Det jag skrev om Tiagra etc är väl inte heller det bästa. Men avsevärt mycket bättre än 2300.
Varför du skulle tröttna är att om du blir biten av sporten så upptäcker du snabbt skillnaden.
Men observera att detta är bara vad jag tror, om du tycker det är OK så är drt bara att slå till :)

Med vänlig hälsning,
Fritz
Mats
1970 • Stockholm
13 maj 2013 kl 23:36 Redigerad 14 maj 2013 kl 11:15
2 Gilla
Den kommer göra sitt jobb alldeles utmärkt. Om du sen nördar ihop fullständigt så finns ingen gräns uppåt och det spelar heller ingen roll om du köpt en första hoj för sextusen eller tiotusen, du kommer ändå vilja ha bättre. Eller så är du förståndig.

För att få lite perspektiv på snacket om komponentgrupper och att den ena är så mycket bättre än den andra. Jo visst är den dyrare oftast lite bättre, men.......

Shimano tas inom varumärkesstrategin upp som ett praktexempel på hur man ska göra för att maximera försäljningen.

Man har en gemensam (i huvudsak) grundkonstruktion och därefter ger man olika serier olika namn och tillskriver dem olika egenskaper med olika prissättning. På detta sätt ser man till att med så liten variation som möjligt fylla olika segment och behov (ur plånboksperspektiv) och därigenom maximera vinsten för bolaget. Vad det handlar om är således att genom marknadsföring och varumärkesstrategi uppfylla varje konsuments behov. Konsumenten kommer därefter söka bekräftelse på olika sätt för att motivera att han/hon har gjort ett rätt val, trots att konsumenten innerst inne vet att han/hon skulle ha klarat sig minst lika bra med något som kostar en bråkdel av vad han/hon har betalat.

Jag kan avslöja att det är mycket tillfredsställande att på en hemmabyggd 3000-kronorspendelräser köra om någon på en femtiotusenkronorscykel med gnisslande kedja.

Slutligen, om 8-delad kassett. Det betyder att du har åtta växlar bak, dvs 3 fram + 8 bak = 24 växlar totalt (teoretiskt sett). Eftersom man ska undvika att köra på minsta klingan (drevet) fram och största bak samtidigt och vice versa så försvinner två växlar, som iofs inte är omöjliga att använda, men definitivt inte bra eftersom kedjan drar väldigt snett, slits hårt och löper trögare. Ju fler växlar bak, upp till 11 som någon ovan framförde, desto delikatare konstruktion. Förutom att delarna är betydligt dyrare (en 11-delad kassett är mångdubbelt dyrare än motsvarande 8-delad och detsamma gäller kedjor) så är konstruktionen känsligare och kräver mer underhållsjobb. Fördelen med fler växlar bak är att du får tätare stegning. I de allra flesta fall är emellertid utväxlingen på minsta och största klingan(drevet) detsamma, så det är inte på det sättet att det blir lättare i uppförsbackar och snabbare i nedförsluten.

Tjohej!
1971 • Vendelsö
14 maj 2013 kl 21:19
1 Gilla
Tack för svaren, och tack för den tydliga förklaringen Mats.

Är det här nåt man kan byta ut till bättre grejer med tiden, som du gjorde Mats, eller passar det kanske inte? Tänkte i så fall att jag köper cykeln och när saker inte funkar som de ska längre, så köper jag bättre kvalitet på det jag är tvungen att byta ut? Eller tänker jag jättetokigt?

Den här är inte lika snygg, med är den med andra ord bättre? Vad är det mer jag ska titta på? http://www.cykellagret.se/product/4830/scott-contessa-speedster-45-tredelat-24-vaxlar-2013
Anna
1971 • Vendelsö
14 maj 2013 kl 21:25
Gilla
Hittade även denna: http://www.cykellagret.se/product/4829/scott-contessa-speedster-35-tredelat-27-vaxlar-2013

Den här kostar mest, är den oxå bäst?
Mats
1970 • Stockholm
14 maj 2013 kl 22:13
Gilla
Ja, du kan byta delar vad det lider, men räkna inte med att det är en bra affär. Jag har själv köpt renoveringsobjekt för kaffepengar mitt i vintern, tagit de delar jag varit ute efter och slängt resten i lådor (förutom de delar som har varit helt slut och åkt på tippen). Jag har alltså lite reservdelar som ligger och skräpar och som kommer väl till pass ibland. I många fall är folk oerhört okunniga och säljer av bra grejer för struntsummor bara för att någon detalj inte är riktigt som de tänkt sig och så har de fått en halsbrytande prisuppgift på en verkstad för att fixa och tror därför att det blir jättedyrt. I alldeles för många fall handlar det bara om lite rengöring och några droppar olja så är det som nytt igen. Men naturligtvis gäller det att inte gå på minor utan se de verkliga fynden.

Ska du däremot köpa uppgraderingar nytt så kostar det fläsk och är sällan någon bra affär. Lite som att bygga en bil av reservdelar, någon har räknat ut att en sådan bil skulle kosta runt femtio gånger nypriset för bilen. 15 miljoner för en V70, som hittat. Men det skiljer nog lite från bil till bil. Hur som helst är det nog ingen bra affär, men en bra grej att fundera på att uppgradera är alltid sadel och en ny favoritsadel kan man ju alltid ta med sig till en ny hoj.

Hur som helst, du förstår kanske att jag inte skulle komma på tanken att köpa nytt, även om det kan vara frestande ibland när de står och blänker. Då gäller det bara att mentalt framkalla bilden av samma hoj efter den första regnskuren och vattenpölen för att gå vidare.

Gällande cyklarna ovan så är nog båda alldeles utmärkta, men grundregeln är ändå att du måste känna på hojen i verkligheten innan du bestämmer dig. Tänk på att det är många timmar som ska fördrivas i sadeln och är hojen obekväm så är det inte kul.

Gällande komponenter å sånt så kom jag på en sak som du ska tänka på, nämligen att växelreglagen har den typ av växlingsarmar som de dyrare har som exvis Shimano 105. Vissa billiga som den tidigare generationen Shimano Sora har ena växlingen i bromsreglaget och motsatta växlingen i en liten pluttepinne som du ska trycka på med tummen. Den här konstruktionen suger och är något du absolut bör undvika. Reglagen håller säkert alldeles utmärkt, men det är dåligt för ergonomin. På den dyraste Scottcykeln står det att det är den nya Sora, vilket troligen betyder att det är den nya varinaten med samma typ av växelreglage som de dyrare, men du bör kolla detta. Shimano Tiagra är annars den modell som du kan känna dig säker på att få rätt reglage med. Den billiga Scottcykeln har sannolikt den gamla varianten och den bör du undvika.
1974 • vinslöv
17 maj 2013 kl 12:26
Gilla
Mtb skor, på de som jag har sett står det höst vinter! Är det speciellt varmare skor eller passar de även för sommaren liksom vintern? På vintern behöver man skoöverdrag ändå, eller är de för varma nu under den varmare säsongen?
Jonas
1985 • Örebro
18 maj 2013 kl 17:39
Gilla
Hjälp mig med köpångest
Tittat på två två cyklar på xxl:
Focus cayo evo 6.0 och 5.0.
Mest intresserad av 6an
Kan förmodilgen köpa en trek (tror jag det var, annars bianchi) i Al-ram med ultegra rakt igenom för 15000. Kanske var kolfibergaffel. Inte hundra.

Hur pass prisvärda är båda dessa cayos jämfört mot en cykel med liknande komponenter i Al-ram ? har inte tänkt köra några lopp osv. Vill hellre ha komfort än superreacerkänsla. Cykeln ska användas för kompletterande träning - löptränar annars.
jesper svensson
1967 • staffanstorp
19 maj 2013 kl 18:24
Gilla
Hej

Har precis börjat cykla (egentligen joggare, men har långdragen skada...) gillar flera aspekter man kommer långt och ser mycket , det går fort ja för mig i allafall. har dock ont som fan i gumpen och på mina längre turer även ont i axlarna. Nu till frågan jag upplever at jag inte blir riktigt trött, kan andas genom näsan i princip hela rundorna utom i uppförsbackarna. springer jag i två timmar är jag väldigt trött och eftersvettas länge länge men efter 2 timmar på cyklen känns det som jjag är återställd efer ganska kort stund. Så cyklar jag fel eller är det så mycket lättare än på samma tid löpning?
1977 • Eskilstuna
19 maj 2013 kl 18:53
Gilla
Nu har jag bara träningscyklat sen i påskas, men jag tycker att tre gånger längre på samma tid som löpning ger ungefär samma ansträngning. Iaf när man börjar komma upp i 2h och mer (ensam cykling)
Men visst, man aktiveran inte musklerna på samma sätt vi cykling. Svårt att komma upp i samma puls på cykeln är det ju hur som helst.
1968 • Vällingby
19 maj 2013 kl 21:18
Gilla
@ Henrik & Jesper
Vet inte hur mycket ni ligger PÅ när ni cyklar, men ett tips om ni vill öka pulsen är att cykla fortare. Kommer inte pulsen upp då så är ni ett unikum. :-)
Vad har ni för cadens (varvtal på pedalerna)? Försök att hålla den mellan 90-100 så cyklar ni mer med hjärtat och mindre med benen.
Johan Karlsson
1986 • Linköping
19 maj 2013 kl 21:55
Gilla
Blev mest omotiverad av allt snack om vilken cykel man ska ha. Har man precis börjat vore det ju inte annat än idiotiskt att lägga enorma summor på en cykel om man inte ens vet om man kommer att fortsätta i längden.
1977 • Eskilstuna
19 maj 2013 kl 23:15
Gilla
Niclas, jo visst går pulsen upp, men det går att komma upp högre i puls vid löpning.
Man brukar ju säga att "maxpulsen" ligger 10 slag lägre vid cykling än löpning.
Jag tycker att mjölksyra tröskeln ligger vid lägre puls för cyklingen också. Det gör att jag känner mig mindre "flåsig" efter ett hårt cykelpass än dito löppass.
Jag skulle också kunna säga att det känns som man återhämtar sig lite snabbare, alt. cyklingen sliter mindre.
1977 • Eskilstuna
19 maj 2013 kl 23:20
Gilla
Johan, jag kör med en något race-pimpad 6000kr hybrid. Det går alldeles utmärkt. Skitkul att åka med cykelklubben på allt från intervallpass och långturer.
Samma cykel använder jag för daglig transport till jobbet.
Johan Karlsson
1986 • Linköping
20 maj 2013 kl 10:09
Gilla
Har med en racer á 6000:- och den fungerar fantastiskt bra! Cyklade 11 mil på en tantcykel från logan förra helgen. Fotbroms och cykelkorg med termos och annat smått och gott. Så att köpa sin första racer för 15.000:- för att en typ av växel anses ofin bland vissa cyklister är inget annat än onödigt. Sen kan man se vad man med tiden önskar ändra på.
< < < 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 > > >
Endast registrerade medlemmar kan posta inlägg till forumet. Registrera dig här eller logga in ovan.