Cykel Övrigt 477 inlägg 24543 visningar

Rookie-tråden!! Alla kategorier!

Jenny B
1977 • Sundbyberg
#1
12 juni 2012 - 10:32
Gilla
Hej!

Som cykelentusiast men inte proffs el den som tävlar behövs en egen tråd! Hoppas på många bra frågor från alla som behöver veta, och många bra svar från er som vet!


Jag börjar med en fråga om transport, ska åka till Gotland i sommar, utan bil och med 2 barn, väskor, rubbet Vill gärna få med cykeln på semestern men hur går man till väga då?!
< < < 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 > > >
Fredric Björk
1971 • Borås
12 oktober 2012 kl 09:35
Gilla
Geometrin är ju givetvis den stora skillnaden. Även här är ju cykeln även gjord för lite annat bruksområde. Tanken med en hybrid är ju att man till exempel ska pendla till jobbet med den. En transportcykel helt enkelt. Utväxlingen är annorlunda
1968 • Vällingby
12 oktober 2012 kl 10:26
Gilla
@Jacob
Styre, geometri, bromsar,däck.
Björn
1962 • Det kuperade landskapet
12 oktober 2012 kl 11:19
Gilla
Det är svårt att dra alla hybrider över en kam. Det finns flera olika stilar. Vissa likar MTB mer och andra drar mer åt racer. Även inom samma märke kan det finnas olika sorters hybrid.

Enkelt? knappast.
1963 • Trollhättan
12 oktober 2012 kl 17:31
Gilla
Visst funkar det att åka landsväg med hybrid, men de billigaste brukar vara redigt tunga och ska du ha en hybrid för landsvägsåka så välj en utan dämpad framgaffel. Men det är mycket roligare på en riktig racer. Som Björn skriver, det går inte att dra alla hybrider över en kam.
1971 • Vendelsö
5 maj 2013 kl 01:24
Gilla
Jag köpte idag en racer av min granne. Den heter Scott Speedster s 40 och vad jag kan se när jag googlar så är den i samma färg som de som gjordes 2006. Den är i fint skick och inte så mycket använd. Är 5000:- rimligt för den?

Och jag undrar också var och hur man ser ramstorleken? Grannen trodde att det var stl 40 eftersom det står 40 på ramen, men jag tror att det är en del av namnet.
1968 • Tolfta
5 maj 2013 kl 06:16
Gilla
Hallå Anna

Ramstorleken är nog inte 40 då det är modellnamnet på Scott den använder det på olika hojar, 40,50 etc

Är hojen ny borde det har stått på baksidan av röret som går mellan vevparti pch sadelstolpen.D.v.s. en liten klisterlapp, och jag har för mig at Scott sätter inte ut storlekarna i cm utan de änvänder XS, S, M, L etc

Priset kan jag säga något om, dock blir jag lite brydd över att du köpte en hoj utan att kolla storleken. Jag hoppas det kändes bra när du testade den, så att du inte kommer att stå med antingen en för stor eller för liten hoj.

Lycka till
Fritz
1971 • Vendelsö
5 maj 2013 kl 10:31
Gilla
Tack för svaret Fritz!

Jag tror att cykeln är en M, och tjejen som har haft den är nästan lika lång som jag. Jag tror hon är 165 cm och jag är 168, hon tror själv att det är en M, och jag tycker inte att den verkar för liten. Kanske ska ta en bild med mig på cykeln? :) Den kändes bra, och jag har inte betalat den än. ;) Jag håller fortfarande på att testa den.

Vad tyckte du om priset då? Är det rimligt, eller lite dyrt? Hon har själv köpt den av en annan tjej, som hon tror betalade ca 10.00:- för den som ny. Inte heller den tjejen använde cykeln speciellt mycket.

Hur vet jag vilken årgång det är på den? Som sagt, när jag googlade lite på Scott Speedster så såg jag ju att de var märkta med "sitt nummer". Och så fick jag fram vad den hette, och jag försökte hitta en likadan, och då hittade jag en som var från 2006.

Ska se om jag hittar en storlekslapp.
1971 • Vendelsö
5 maj 2013 kl 10:35
Gilla
Hittade en lapp. Överst står det S och under står det 52.... Nåväl, jag tycker den passar mig. Men vad betyder siffran?
Murre
1969 • Sundbyberg
5 maj 2013 kl 13:41
Gilla
Om det finns frågetecken om priset är rimligt så är det bättre att ställa den frågan före köpet än efter. :) 52 anger ramhöjd i cm räknat på längden på sadelröret. På en slopad ram som denna gissar jag att det är uppskattad sadelrörslängd med ett tänkt horisontellt topprör.
1963 • Trollhättan
5 maj 2013 kl 17:19
Gilla
@ Anna:

Ärligt talat så tycker jag kanske att 5000 är lite mycket för en cykel som är 7-8 år gammal och som ny nu kostar fr 7 500 ny. Men, har du fått en cykel som är som ny och som passar dej så är 5000 inga pengar. Enl din post så låter det som att köpet är avslutat. Annars så kanske 30-35 % av nypriset är rimligt för en 7-8 år gammal cykel i ok skick. Racers tappar enormt första tiden. Den första kilometern kostar sas flera tusen.

Men ha det kul med din nya cykel och trots allt så är det inga jättepengar du skulle ha kunnat pruta bort.

52 är rammåttet och motsvarar en ganska normalstor ram. Vilket är bra om du vil byta upp dej om ngt år, din cykel passar ganska många.
Mats
1970 • Stockholm
5 maj 2013 kl 20:26
Gilla
Enligt infon på Bikepedia så kostade hojen USD 849 då det begav sig. Ett vanligt riktmärke är att priset i USD ofta blir detsamma i SEK x 10 i butik i Sverige, dvs lite dyrare med den högre svenska momsen plus att det mesta är lite billigare i USA (svenska handlare gillar höga marginaler). Observera att detta är ett grovt riktmärke och ingen absolut sanning. Priserna sätts lokalt men man kan åtminstone få en uppfattning om nivån.

Priset är således lite högt med tanke på ålder och utrustningsnivå och du borde pruta i vart fall en tusenlapp, helst lite mer eftersom en sån hoj inte direkt flyger iväg på marknaden. Tänk också på att om originaldäck och slang sitter på så är de ganska torra vid det här laget och frånsett den uppenbara risken för punka så är torrt gummi livsfarligt när vägen svänger och det är blött. Alltså, räkna in nya däck och slang om de inte är bytta.

I övrigt är det säkert en alldeles utmärkt hoj. Här är en länk till Bikepedia också varifrån du kan leta dig fram med hjälp av årsmodellen: http://www.bikepedia.com/QuickBike/Default.aspx#.UYajxbaMx95
1968 • Tolfta
5 maj 2013 kl 20:34
Gilla
Anna:

Kul att du får hjälp, S står för small, dock skulle jag vilja att innan du slår till och köper den kollar hur det känns när du har händerna nere i bocken, alltså inte när du har händerna ovanpå styret.
När du har händerna i bocken och armarna är usträckta (raka) och du har problem med att nå broms, växelreglage = inte den bästa kontrollen på hojen.
Armarna bör vara böjda när du har händerna i bocken.
Personligen tycker jag att hojen verkar vara för stor. Min fru är 1,68 och hon har en XS (46:a) som är bikefitad för henne. OK långa ben och kort överkropp.

Ang. pris så skall du lyssna på andra där, personligen så kan det vara ett helt OK pris, beroende på växelgrupp, hjul, etc. Köpte själv en 9 år gammal hoj i våras för 6000:- OK med Campa Record på den.. och sedan var det ju självfallet en Bianchi ;-D

Ha en trevlig kväll
Fritz
1971 • Vendelsö
5 maj 2013 kl 22:31
Gilla
Tusen tack för alla svar. Jag var lite snabb i mitt första inlägg med att skriva att jag köpt den, men jag vill köpa den och har den på prov. Nu blir jag tveksam faktiskt... Jag tyckte själv att prisen var lite högt, och hon trodde att cykeln var max fem år gammal, men när jag googlade på den så misstänker jag att den är en '06-a. Vissa delar är utbytta, som växelnavet i bak. Minns inte exakt, men hjulen vet jag inte.

Just nypriset gör ju att jag blir lite tveksam. Då känns det ju nästan bättre att spara undan lite mer pengar och köpa en ny, som passar mig från början. Speciellt om du Fritz säger att din fru är lika lång som mig och har en som är mindre...

Jag ska ta en till testrunda på den imorn, men just nu lutar det tyvärr åt att jag inte köper den...

Jag har ju en annan cykel, så en fråga angående den. Jag vill ha en ny sadel, en såndär som ser ut att vara nästan tvådelad. Vet ni nån bra affär där man kan köpa/beställa/prova en såndan?
1974 • vinslöv
5 maj 2013 kl 22:41
Gilla
Jag tycker att det känns lite dyrt med 5000 för en så pass gammal cykel!
http://www.mohlins.se/index.php?page=shop.product_details&flypage=flypage.tpl&product_id=199707&category_id=872&option=com_virtuemart&Itemid=64

Visserligen ligger denna affär lite långt ifrån dig men det bör finnas andra i närheten till di med samma erbjudande!
Mats
1970 • Stockholm
5 maj 2013 kl 22:56
Gilla
Sportson i Port 73. Ligger nära dig, tom gångavstånd om du inte vill ta hojen. De säljer Specialized sadlar som är de bästa (åtminstone i mitt tycke)
1971 • Vendelsö
6 maj 2013 kl 00:09
Gilla
@Peter, det var ju läskigt låga priser! Nu är det bestämt, jag köper inte hennes cykel, inte för det priset i alla fall...

@Mats - ska kolla där! Där har jag varit, och de är trevliga oxå! :)

Tack för tipsen och alla svar! Vilken fantastisk tråd! :)
Mats
1970 • Stockholm
6 maj 2013 kl 09:31
1 Gilla
Om du kan tänja på de moraliska gränserna så prova ut vad du vill ha och beställ från Storbritannien. Många pratar om Wiggle och det är möjligt att de är bra, men Evans cycles ligger ännu något lägre i pris, http://www.evanscycles.com
De skickar fraktfritt inom hela Europa och priserna ligger överlag ca 30% under svenska priser, ibland inte så mycket, men i många fall betydligt billigare.
I stort sett har du ungefär samma villkor och rättigheter som när du handlar på postorder i Sverige, men skillnaden är att om du ska göra en retur så är rerturfrakten grymt mycket högre än inom Sverige och den får du i de flesta fall stå för själv. Så det gäller att man vet exakt vad man ska ha.
Lycka till!
1974 • vinslöv
12 maj 2013 kl 08:59
Gilla
Hej
Kanske en dum fråga!
Hur snabbt är vandligt att man cyklar som motionär med räcer cykel? Jag vet att det är viktigt med kadensen men hastigheten är rolig! Det är därför jag undrar.
Mvh Peter
1971 • Vendelsö
12 maj 2013 kl 10:36
Gilla
@Mats, det kan jag absolut! Men just nu vet jag inte alls vad jag vill ha för cykel... Alla kommer med råd och tips och vill väl, så just nu lutar det åt att jag helt enkelt går till en affär och låter dem bygga ihop en cykel åt mig. Fast jag gillar Specialized's ramar, de gör riktigt snygga cyklar!

En ny fråga, vad är cyklocross?Är det nån form av racerhybrid? Jag förstår att de har skivbromsar och är lite mer robusta, så att man kan sätta på en pakethållare eller liknande, men är de en helt egen "klass"?

Anna
1968 • Tolfta
12 maj 2013 kl 10:47
Gilla
Peter: finns inget rakt svar på din fundering, har träffat på motionärer som kör 18-19km/h men även sådana som kör 40km/h <
Det är väldigt individuellt.

Anna:En CX Behöver absolut inte ha skivbromsar, är ett rätt så nytt fenomen på just crossar. På de som inte har skivbromsar ser bromsarna dock lite annorlunda från en racer, andra kännetecken är grövre däck med gummidubbar, typ MTB fast smalare.
Ofta har de även lite högre markgång, då de kan köras på grus och stigar. Många har en CX och sätter på racerdäck och använder de som vanliga racers.
En rätt så allroundhoj, för den som träna både på asfalt och grus.

Mvh
Fritz
< < < 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 > > >
Endast registrerade medlemmar kan posta inlägg till forumet. Registrera dig här eller logga in ovan.