10 april 2012 kl 22:15
Angående GPS vs. tryckgivare för höjd.
I flygsammanhang används endast tryckgivare av gammal hävd, men det är allmänt känt att GPS faktisk är mera tillförlitlig än den barometriska(trycket)
- Tryckgivaren måste nollas varje dag. Eller snarare den måste justeras till aktuell utgångshöjd varje dag. Startar man på hög höjd och sätter starten till noll så kommer den inte bara visa absolut fel, det relativa felet är också påtagligt eftersom trycket inte är linjärt med höjden.
- Trycket kan förändras under dagen, i normala fall är det bara några hPa under 12h, vilket motsvarar 30-50m, men i extrema väder som kallfronter och dyl kan trycket fall 20-30hPa och då visar tryckhöjdmätaren flera hundra meter fel.
- Sista felet som är påtagligt är att tryckhöjdmätaren är konstruerad för normalatmosfär, dvs 1013hPa vid havet, 20 grader varmt och ett temperaturavtagande på 0,67grader per 100m. Men så är inte atmosfären, det innebär att en tryckhöjdmätare visare ca 100-150m olika om man knatar upp till toppen på kebnekaise vinter- resp sommartid
Alla dessa fel slipper man med en GPS-höjdmatare, den å andra sidan slår den ca +/- 5-10m fel i absoluta tal och felvisningen kan ändras med tiden, dock så blir det mycket sällan mera än 10m fel så länge den har god kontakt med satelliter.