Löpning Kläder, Skor & Prylar 30 inlägg 8129 visningar

Billiga skor mm

1980 • Västerås
#1
11 december 2010 - 15:32
Gilla
Ville bara tipsa om fruugo.com. Fanns en hel del billiga skor där.
Tex Asics Hyperspeeed för 326 kronor inkl. frakt.
http://www.fruugo.com/se/sv/sek/product/866863/asics-gel-hyperspeed-3-racing-shoes?selectedProductIndex=27

Beställde en klocka genom Fruugo, och hade den hemma 3 dagar senare.
< < < 1 2 > > >
Jan Selander
1956 • Matfors
#21
22 december 2010 kl 10:42
Gilla
Jag håller med Staffan. Man ska handla lokalt. Vad får man för sitt hus om alla butiker försvinner. Och angående service så har vi en butik här i Matfors som har landets bästa service ( tycker många här ).
Har köpt många av mina löparskor där.
1974 • Upplands Väsby
#22
23 december 2010 kl 15:12
Gilla
Mårten.
Du talar om att det är ekonomi som styr. Ja, jsut det! Därför köper jag BILLIGA skor på nätet, och så måste till slut affärerna anpassa sig. Skulle inte skillnaden vara så ENORM, ibland dubbla priset eller mer, skulle jag antagligen köpa i affären. Kallas marknadsekonomi?
Anders E
1968 • Sollentuna
#23
23 december 2010 kl 15:26
Gilla
De fysiska skobutikerna måste anpassa sig efter de nya förutsättningarna med utbredd parallellimport. Detta lär öka, knappast minska.

Istället för att kränga kartonger borde de fysiska butikerna fokusera på att sälja värde. Jag skulle vara beredd att betala 50 - 100 kronor till Löplabbet eller Runners Store (eller någon annan butik med personal som kan löpning) för att få kvalificerad hjälp att prova ut och finna bra skor. Om sedan avgiften dras av vid eventuellt köp ökar intresset hos kunden att köpa skorna i butik och de av oss som ändå vill handla via nätet gör rätt för oss i den fysiska butiken genom att ha betalat för den hjälp vi fått.
1975 • Skövde
#24
23 december 2010 kl 15:41
Gilla
Anders E: Kul förslag...
Staffan Nilsson
1971 • Helsingborg
#25
23 december 2010 kl 16:15
Gilla
Notera att jag inte sagt att man inte ska köpa på nätet. Det jag säger är att jag tycker det är fel att utnyttja den lokala butikens service (som är en av anledningarna till att de är dyrare) för att sedan köpa på nätet. De flesta inser nog problemet i detta om de tänker till - men man vill kanske inte.
Däremot är det bara normal konkurrens när man köper på det billigaste stället om man redan vet vad man vill ha (eller är beredd att chansa).

"Sen kan du ju förklara hur man provar skor online om man inte kan gå ner till stan?"
Det kan du tänka på när du inte längre har en lokal butik att prova i!

"säg det till alla företag som väljer att köpa produkter från billigare länder istället för att se till att det finns producenter lokalt"
Visst köper företag där det är billigast, men det företag som konsekvent utnyttjar lokala levernatörer i tidigt i offertprocessen för att få kunskap och sedan alltid köper i lågkostnadsland får snart problemet att ingen lokalt längre är beredd att ställa upp. De hamnar i samma problem som vi när den lokala butiken slagit igen eller inte längre för de produkter som folk istället köpt på nätet.
Claes Danielsson
1971 • Västerås
#26
24 december 2010 kl 10:31 Redigerad 24 december 2010 kl 10:32
Gilla
Jag har sett flera engelska butiker erbjuda hjälp med att prova ut skor. Det brukar kosta 15-20 pund och köper man sedan skor hos dem så dras beloppet av från skoköpet, dvs utprovningen blir i sådana fall gratis. En smart idé som jag tror skulle kunna funka i Sverige också.

Annars är det för tillfället väldigt förmånligt att beställa från England men hela förklaringen går inte att hitta i växlingskursen. Sportartiklar har alltid varit billiga därborta. Man skulle kunna tänka sig att det beror på större volymer och högre omsättning. Halva befolkningen trampar ju runt i träningsoveraller till vardags. ;)

När det gäller lokalhyror för svenska butiker kontra engelska så har t ex Startfitness butik i centrala Newcastle. Med tanke på de allmänt dyra fastighetspriserna i England innebär det nog en hyreskostnad motsvarande den för en butikslokal i centrala Göteborg eller Malmö. Det är med andra ord (oftast) inget som borde inverka på prisskillnaderna i Sverige kontra England.
1961 • Kävlinge
#27
24 december 2010 kl 19:33
Gilla
Jag har alltid handlat på Löplabbet. De senaste 5 åren alltid samma märke och modell. Oftast går jag bara in och köper skorna utan utprovning. I våras köpte jag ett par för 1300:-. I höstas jag köpte jag precis likadana från England. Skor+strumpa+tröja+frakt= 672:-
Det är svårt att låta bli att handla på nätet......
2006 • Alingsås
#28
24 december 2010 kl 22:49
Gilla
"Dom flesta företag har ofta oschyssta metoder för att spara pengar. Den som säger nåt annat är blind"...

Vilka metoder?

De är för övrigt inte de lokala handlarna som ni ska hänga. Det är skotillverkarna genom sina generalagenter som bär skulden till de höga priserna.Man har inte enhetliga priser för de olika marknaderna utan man tar ut ett så högt pris som varje marknad (land) tål. De svenska konsumenterna "accepterar" ett högre pris än t ex i England. Läkemedelsmarknaden fungerar på samma sätt.

Jag själv beställer skor från utlandet. Men det skulle aldrig falla mig in att besöka en lokal handlare för att få rådgivning och prova skor. Att det någon enstaka gång kan bli en felbeställning är smällar man får ta.
Anders E
1968 • Sollentuna
#29
25 december 2010 kl 10:18
Gilla
Som Mikael skriver har skotillverkarnas generalagenter ett stort ansvar för att prisbilden ser ut som den gör (och har gjort under flera år). Parallell-importen luckrar upp generalagenternas kontroll, vilket är bra för oss konsumenter men lär drabba enskilda butiker.

I takt med att generalagenternas priskontroll börjat luckras upp kan man ju ta ett steg ytterligare tillbaka i värdekedjan och kika på skotillverkarna. Även här finns en mer eller mindre öppen priskontroll bland de stora tillverkarna, baserat inte utifrån vad det kostar att tillverka utan utifrån vad konsumenterna är beredda att betala. Det vore sunt för branschen (och våra plånböcker) om det dök upp uppstickarmärken som utmanade de stora drakarna med aggressivt prissatta men fullt dugliga skor.
hernwall
1966 • handen
#30
25 december 2010 kl 10:43
Gilla
Företagens grundläggande idé är att skapa vinst. De flesta företag har metoder för att skapa "mervärde" = få kunden att bli trogen. Mitt mål som kund är att, baserat på mina tillfälliga/långsiktiga behov, balansera pris och service. Köper jag tre-fyra par skor/år, så vet jag vad jag vill ha.

Industrialismens ekonomiska modeller utmanas, där en central motor i detta är kundens (min) möjlighet att påverka/välja. Så, vänd på resonemanget: skapa så mycket press som möjligt på "kapitalet" för ge kunden de mervärden hon vill ha. Istället för att låta "marknaden" definiera dig.

Sedär, lite hobby-filosofiskt kritiserande av sekelgamla ekonomiska modeller. På juldagen, minsann. ;)

Ha en fin dag alla.
< < < 1 2 > > >
Endast registrerade medlemmar kan posta inlägg till forumet. Registrera dig här eller logga in ovan.