Foruminlägg av Jonas Jönsson

< < < 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 > > >
#1
8 augusti 2011 kl 14:20
Gilla
Kompatibelitet för olika Shimano, hittar du bland teknisk info.
http://techdocs.shimano.com/techdocs/index.jsp
#2
11 augusti 2011 kl 12:51
Gilla
Bättre däck på Vola jmf med Pinta. Fulcrum racing 5 vs 7. Ultegra komponenter på Vola, dock ej värt mellanskillnaden. Jag skulle köpa Pinta med bättre hjul.
#3
11 augusti 2011 kl 21:19
Gilla
Om du är ny i gamet rekommenderar jag en Bikefit, vilket du får gratis om du köper cykeln på Cykelcity. Då byter de även ut delar så att det passar dig, gratis. Pedaler ingår också. Tråkigt att köpa en cykel på nätet och den inte passar till dig. Då får du själv köpa till grejor du behöver.
#4
16 augusti 2011 kl 08:43
Gilla
Tror inte alla håller med om att Compactvevparti är en nackdel, det beror mycket på vad för kasset man använder.
Se denna länk: http://answers.yahoo.com/question/index?qid=20071114123811AAEWad1
#5
16 augusti 2011 kl 09:29
Gilla
Håkan:
För oss lite äldre och/eller motionärer passar kompakta vevparti bättre. Om man släpper topphastigheren och kör med tex 12-25 kassett med kompakt. Se även denna artikel
http://www.bicycle.net/2009/standard-or-compact-now-that-is-a-question
#6
16 augusti 2011 kl 15:32
Gilla
Om kompakt vevparti. 46-34 låter intressant fram. Jag trodde tråden gällde kompakt 50-34 mot 53-39? I det fallet tycker jag som motionär att det är bra med 2 lägre växlar om man jämför en 12-25 kasset rakt av. Jag håller med om att hoppet är stort mellan stora och lilla drevet, men hellre det än att gå i de branta backarna. Ska man hålla en kadens på 90 så behövs även de lägsta växlarna, även i Sverige.
#7
16 augusti 2011 kl 20:41
Gilla
Jag kör på Kompakt 50/34 med 11-28 på kassetten. Det innebär att jag nästan alltid ligger på 50:an och det blir som Leif säger, när man kommer till backen går man ner på 34:an. Jag tycker däremot att 11-28 är för brett, men det är bra för allround och jag slipper byta kassett eller klingor när jag åker ut på träning, oavsett vilken terräng jag väljer. Nackdelen med bredden är att det kan vara svårt att hitta rätt kadens.
#9
29 augusti 2011 kl 20:49
Gilla
gillar du Skoda Fabia eller Ferrari?
Tycker man kan jämföra med bilar vad gäller nav, växlar och bromsar. För Shimanos del är Sora det billigaste alternativet sedan följer Tiagra, 105, Ultegra och Dura ace. 105 är alltså mellanklass och duger alldeles utmärkt för motionären. Jag är övertygad om att även folk som har Sora/Tiagra tycker att det duger bra till motionären. Köper du en Racer tycker jag 105 är ett bra val för att det är komplett och kompatibelt med Ultegra om du känner att du vill uppgradera senare. Tex kedja eller kasset.
#10
9 september 2011 kl 14:42
Gilla
Instämmer med N.Svensson angående "Lite övriga tips".
Dock om du köper Racer för första gången vill jag slå ett slag för en Bikefit.
Dvs att du får hjälp av en annan rutinerad cyklist eller kunnig personal hos en cykelhandlare, för att åtminstone få en grundisntällning på cykeln.
#11
13 september 2011 kl 08:56
Gilla
Har provat runtastic, Sporty pal pro, cardio trainer, cykelappen och Endomondo.
Endomondo slår alla enligt mitt tycke. Enkelt gräsnitt i telefonen.
Ritar upp en snygg höjdprofil på datorn som du sen kan zooma in på vissa partier. km tiderna i staplar så du direkt ser var du var snabbast och långsammast. På kartan är kilometrarna angivna och när du för musen över km markeringar får du km tid och totaltid. För man musen på grafen över höjdprofilen ser du samtidigt i kartan var du är.
#12
17 september 2011 kl 09:23
Gilla
Vill bara lägga till lite från 2 Kapitelet i Trafikförordningen
2 kap. Bestämmelser för alla trafikanter
Grundbestämmelser
1 § För att undvika trafikolyckor skall en trafikant iaktta den omsorg och varsamhet som krävs med hänsyn till omständigheterna. Trafikanten skall visa särskild hänsyn mot barn, äldre, skolpatruller och personer som det framgår har ett funktionshinder eller en sjukdom som är till hinder för dem i trafiken.
En trafikant skall uppträda så att han eller hon inte i onödan hindrar eller stör annan trafik.
En vägtrafikant skall visa hänsyn mot dem som bor eller uppehåller sig vid vägen.
En terrängtrafikant skall anpassa sin färdväg och hastighet samt sitt färdsätt så att människor och djur inte störs i onödan och så att skada på annans mark eller växtlighet undviks.

2 § En trafikant skall följa anvisningar för trafiken som meddelas genom ett vägmärke, en vägmarkering, en trafiksignal eller ett sådant tecken av en vakt som avses i 5 kap. 2 § vägmärkesförordningen (2007:90). Om en anvisning innebär en avvikelse från en trafikregel gäller anvisningen framför regeln.
En anvisning genom fast sken i en trafiksignal gäller framför en anvisning om stopplikt eller väjningsplikt som meddelas genom ett vägmärke.
En särskild anvisning för cyklist, förare av moped klass II eller gående gäller för sådan trafikant framför andra anvisningar. Förordning (2007:101).

Min tolkning är att man måste köra extra försiktigt på cykelbanan alternativt välja vägbanan då det är mycket äldre och barn på Gång-Cykel-vägen. Även när det är höga buskar(dålig sikt vid cykelvägen) kombinerat med många korsningar bör man som cyklist välja vägbanan, för att förhindra trafikolyckor. Om jag ska svänga av längre fram så kan jag välja vägbanan om det är lämpligare för vart jag ska köra. tex en högersväng när GC-vägen är på vänster sida. Det finns tyvärr inget i förordningen som gör att man kan motivera körning på vägbanan när GC-vägen är fri och bra sikt råder. Ett typexempel här är när Cykelvägen är full av småsten(punkteringsrisk) medans vägbanan är helt bar.
#13
17 september 2011 kl 09:35
Gilla
Har du inte svarat på frågan själv?
Bästa vore ju en effektmätare för att jämföra alternativt pulsmätare för att verifiera att ditt antagande är korrekt.
#14
21 september 2011 kl 13:43
Gilla
Hej, tycker man bör framföra problemet mer mot att "fordon som kan framföras i hastigheter över 30 km/h bör framföras på vägbana och ej GC-väg" anleding till detta är Trafikförordningen 2 Kap. 1 paragrafen i. "För att undvika trafikolyckor skall en trafikant iaktta den omsorg och varsamhet som krävs med hänsyn till omständigheterna. Trafikanten skall visa särskild hänsyn mot barn, äldre, skolpatruller och personer som det framgår har ett funktionshinder eller en sjukdom som är till hinder för dem i trafiken."
Jag tycker inte att argument som att vi cyklister blir tråkade av bilister eller att vi måste sick-sacka är några bra arument. Det framstår mer som vi är egoister och bara ser det från oss cyklisters synvinkel.
#15
21 september 2011 kl 13:48
Gilla
Ett annat bra argument är att GC-väg ofta är förlagd intill tomtgräns i tättbebyggt område eller i övrigt där sikten är skymd, där bör fordon som kan framföras av en hastighet av 30 km/h färdas på körbana.
#16
21 september 2011 kl 15:01
Gilla
Justerar mig själv med 12 paragrafen, byt ut "Vägbana" mot "Vägren", se även nedan att i lagtexten kan visst förekomma andra hastighetsgränser än 30, 50, 70 osv...
12 § På väg skall vägrenen användas
1. vid färd med cykel eller moped klass II när cykelbana saknas,
2. vid färd med moped klass I,
3. vid färd med ett fordon som är konstruerat för en hastighet av högst 40 kilometer i timmen eller som inte får föras med högre hastighet än 40 kilometer i timmen, eller
4. av dem som för ett fordon förspänt med dragdjur, rider samt leder eller driver kreatur.
#17
26 september 2011 kl 07:14
Gilla
Sadelval är individuellt, Det gäller mao att prova sig fram eller mäta så gott det går http://happymtb.org/forum/read.php/1/51975/52104#msg-52104
#18
1 oktober 2011 kl 09:36
Gilla
Jag är med, publicerade på funbeat.se också
#19
15 oktober 2011 kl 09:28
Gilla
Frakten fran HiBike ligger på 26,90 Euro fär en Trainer
#20
16 oktober 2011 kl 09:15
Gilla
Hej, eftersom jag precis beställt en trainer från hi bike så är frakten 26,90 Euro just pga vikten. Just nu är dessutom Tacx trainer däck slut, så jag beställde Continentals istället.
< < < 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 > > >