Fem snabba tips som hjälper dig att komma igång och jogga!

Att röra på sig är bra för hälsan! Att springa är en av de bästa sakerna man kan göra för att förbättra sin styrka, uthållighet och det mentala välmåendet. Mängder av undersökningar har visat att regelbunden motion förebygger hjärtsjukdomar, boostar immunförsvaret och bidrar till en bättre nattsömn. Det är dessutom helt gratis att göra och med lite vilja (och rätt kläder) kan man springa året runt. Här bjuder vi på fem praktiska tips som motiverar dig komma igång med joggningen!

Ta det lugnt i början

 Det kan kännas övermäktigt att springa flera kilometer när man inte är van, eller kanske aldrig har joggat tidigare. Dessutom ökar risken för skador om man överanstränger sig i början. I stället kan du sätta upp små och enkla mål i början. Det kan vara att springa runt kvarteret, eller att sätta upp ett tidsmål. I takt med att du blir snabbare ökar konditionen och motivationen. Efteråt kan du belöna dig med dina favoritsysselsättningar, kanske en bra film eller en stund på sajter som snabbare.com. Du kanske frestas att gå med i gymmet, men det är bättre att du springer utomhus i början. Tröskeln är betydligt lägre att ta på sig skorna och ge sig ut, jämfört med att ta sig till gymmet.

Spela musik i hörlurarna 

Det är ett välkänt faktum att rätt musik får oss på gott humör och ger mängder av skön energi. Detta är extra sant när det kommer till löpning. Oavsett om du gillar klassisk rock eller techno så kan upplyftande musik utgöra skillnaden mellan en jobbig och utmanande löprunda, och ett rent nöje med massor av sköna endorfiner.

Spring med en kompis

Allt blir roligare när man är två. Att springa tillsammans med en god vän, och gärna någon som är på samma nivå så att ni utvecklas tillsammans, är motiverande. Dessutom är det svårare att skippa den planerade löprundan om man har bestämt sig för att springa tillsammans.

Investera i bra utrustning 

Det ska inte göra ont att jogga. Om du inte äger ett par bra löparskor så är det läge att investera i ett bra par nu. Gå till sportbutiken och låt en kunnig personal hjälpa dig. Det finns nämligen mängder av saker du bör tänka på när du väljer rätt sko, baserat på just din fots utformning. Utöver det kan det vara vettigt att köpa grundläggande kläder som shorts, tights, t-shirts och någonting när det är lite kallare ute. Du behöver absolut inte satsa på de dyraste prylarna, men en bra uppsättning träningskläder gör träningen både bekvämare och skönare.

Använd tekniken till din fördel

Numera är vi översvämmade med teknik som är utformad för att hjälpa oss komma i form. Oavsett om det är en stegräknare, en träningsklocka eller pulsmätare så finns det mängder av bra tillbehör som mäter dina framsteg. Att ”logga” varenda löprunda i mobilen och se svart på vitt hur man blir allt bättre, snabbare och uthålligare är en fröjd för ögat och något som garanterat kommer motivera dig att fortsätta.

Vill du kommentera det här blogginlägget?
Registrera dig eller logga in här ovanför.