Värk och värme

Mina nya sommarfavoriter är ju intervaller och backträning.

Det som hände när jag skulle pressa mig var att jag fick ont i nacke och axlar. Min man såg ju sist han var med att jag borde justera min hållning lite när det gällde armarna. Att jag skulle ha dem närmre kroppen. Jag har sedan dess märkt att det som egentligen verkar vara problemet när jag ska ”ta i” är att jag drar upp axlarna till öronen och spänner mig. Sen kom värken som ett brev på posten. Jag kunde knappt vrida huvudet åt sidorna i mitten av veckan.

För att lindra det onda tog jag en lugn återhämtningsjogg i skogen med mycket avslappnade och sänkta axlar och medveten hållning. Därefter använde jag min vetekudde som jag värmde i mikrovågsugnen i ett par, tre minuter och sen la på nacke och axlar. Vetekudden är min bästa lösning på alla små känningar som kroppen signalerar. Värme verkar helande och läkande. Hela familjen använder varma vetekuddar då och då, så vi har nu en liten samling.

När nacken kändes bättre gav jag mig på nya försök med backträning och intervaller, nu med mer medveten kroppshållning. Utomhustemperaturen har varit behaglig den här veckan med välkomna inslag av regnskurar. Idag söndag ösregnade det hela dagen så det blev en väldigt blöt backträning på Björnön. Jag joggade milspåret motsols i cirka en kilometer. Där, precis vid sommarstugorna finns en riktigt seg backe som jag ville ta mig an. Jag sprang (joggade/gick/släpade mig) uppför fem gånger och gick/joggade nedför. Avslutningsvis joggade jag tillbaka en kilometer plus en liten extrasväng. Genomblöt! 

Så här börjar backen.
Upp upp upp!
Vill du kommentera det här blogginlägget?
Registrera dig eller logga in här ovanför.