Bra övningar för dig som vill träna hemma!

Hallå! Jag heter Casper Magnusson och flyttade från norge till sverige för cirka 6 månader sedan. Ledsen i förväg för min fruktansvärda svenska, jag försöker mitt bästa! Jag hoppas att du kommer att njuta av det här inlägget om några av mina favoritövningar att göra hemma.

 

Är du trött på att betala de alltför höga priserna för att vara medlem i ett gym, då har du landat på rätt post!

I det här inlägget får du några otroligt enkla och effektiva övningar som du kan använda hemma när som helst och hålla dig i form utan att spendera mycket pengar.

Allt du verkligen behöver är vissa träningskläder samt en yogamatta, träningsmatta, medisinball eller liknande för att skydda dig själv och ditt golv.

Om du vill öka ansträngningen lite kan du också köpa några vikter, särskilt om du vill få större muskelmassa.

5 enkla övningar för hemträning!

Det finns många olika övningar du kan göra hemma, liksom många varianter av samma övningar.

I det här inlägget får du mina favoritövningar som stärker hela kroppen om du inkluderar dem i din träningsrutin hemma.

Pull ups

Du vet förmodligen det från idrott i grundskolan, men gör inga misstag med den här övningen!

Böjningar är oerhört effektiva när du använder din egen kroppsvikt för att stärka dina muskler.

Du kan också variera armböjning beroende på platsen för dina händer samt integrera olika rörelser för att öka intensiteten på denna övning.

Så här gör du:

Håll kroppen rak och placera händerna i linje med axlarna.

Om du har problem kan du kanske försöka lägga händerna vidare till en början, eftersom det är svårare ju närmare dina händer är varandra.

Sänk ner kroppen på golvet, men utan att röra vid golvet, tryck sedan upp kroppen igen.

Ta reda på hur många repetitioner du kan ta och göra alla. Uppsättning av 3-5 beroende på din nuvarande styrka.

Sit-ups

Denna övning är också en av övningarna som du kan variera mycket.

Till exempel kan du placera fötterna under en stol, nattduksbord eller annat för att hjälpa dig att få upp överkroppen helt.

Du kan också göra det helt utan hjälpmedel och eventuellt höja benen / fötterna över marken för att öka intensiteten.

När du gör denna övning är det viktigt att hålla kroppen spänd för att magmusklerna ska bli korrekt aktiverade.

Ligg på golvet och lägg händerna på dina tempel.

Lyft sedan överkroppen till knäna och sänk igen.

Försök att inte vila ryggen på golvet när du sänker igen, men stanna istället något ovanför golvet - detta kan verkligen aktivera magmusklerna.

Plankan!

Du vet förmodligen det och du hatar det förmodligen!

Plankan är dock en av de absolut mest aktiverande och omedelbara övningarna du kan göra hemma.

Du stärker större delen av kroppen när du använder både krafterna i armarna, din kärna (magmusklerna) och benen.

Kom ihåg att hålla kroppen så länge som möjligt och försök att hålla den så länge som möjligt.

Rygg böjar

För att stärka ryggen kan du göra ryggböjningar, som verkligen är motsatsen till bukbukar.

Du ligger platt på magen på golvet och lyfter överkroppen uppåt medan du håller den rakt.

Lunges

För att aktivera benen lite mer bör du också integrera en lungövning för din träningsrutin.

Stå med fötterna ca. I höftbredden och ta så långt ett steg framåt som du kan.

Håll din vikt på benet du placerade på framsidan och sjunka ner på golvet.

Tryck upp din vikt uppåt och gå tillbaka till startpositionen.

Gör sedan samma sak med motsatta ben och fortsätt så här.

 

 



 

 

Vill du kommentera det här blogginlägget?
Registrera dig eller logga in här ovanför.