Knäböjsdjup

Efter förra styrkepasset, där jag faktiskt bara körde lite över hälften av max i vikt i knäböj, har jag grubblat. Hur påverkar knäböjsdjupet aktiveringen av gluteus maximus egentligen och varför får jag sådan brutal träningsvärk i quadriceps? För det är djupet som är den dramatiska skillnaden, jag gick ner så nära ATG jag kan utan att tappa det. Om jag följer Mad Cow kör jag fulldjupa så till vida att jag vänder när lårbenet är parallellt med golvet, dvs nånstans runt 120° vinkel i knäled. 

Jag förstår inte riktigt hur det går ihop. Om jag kör lätta vikter 8 reps ATG får jag kunglig träningsvärk, om jag kör Mad Cow (som är rätt unga vikter i jämförelse, och få reps) får jag det inte.

Jag är rätt säker på att det inte är marklyften som besvärar mig, jag körde inte alls tungt men snabbt och explosivt. Fast då hade det varit mer baksida, hamstrings och gluteus - inte quadriceps.

Nåja, det är inget jag inte kan jogga med. Tvärt om, det kanske är bra att jogga med träningsvärk, så jag inte skenar iväg och försöker persa varenda gång. Jag har lite svårt med disciplinen om jag inte hålls tillbaka, antingen av en snäll löparkompis eller av träningsvärk. Nu senast fick jag med mig min ena dotter ut, det gick inte så fort men det gick och hennes astma höll sig i schack hela tiden. 

Jag kommer att sakna en hel del från Funbeat, bland annat statistiken, jag har fått ner excelfilerna och JSON-filerna men jag vet inte vad jag ska göra med dem. Det jag kommer att sakna mest är utrustningslistan, jag kommer inte längre att kunna gå in och kolla vilka skor jag hade på SUM eller vilken rygga jag hade på ett visst pass 2012. Jag använder faktiskt sådan historik eftersom jag inte håller såna grejer i minnet.

PaceUP-folket bestämde sig lite hux flux för att rycka proppen med väldigt kort varsel, de gick från "inte supporta" till stänga ner på en femöring. Fult gjort. Riktigt fult gjort. Nu vet man ju varför de köpte Funbeat i alla fall, och det var inte för att driva sidan vidare. Det var aldrig det som var idén, utan de ville komma åt databasen med medlemmarna för att blåsa upp sina egna siffror på lek-appen de har. Fejksiffror alltså. Fult som sagt. Riktigt fult.

Men vi har ju Jogg som tur är. 

2 kommentarer till inlägget

1976 • Stockholm
#1
21 december 2019 - 18:00
Jag får främst träningsvärk av böjen efter träningsuppehåll. Sen när rutinerna rullar på så känns de knappt. Som du är inne på kommer kanske träningsvärken av djupet, om du sällan går ATG så är det väl några små lårmuskler som du aktiverar just då men inte annars?

Jag kommer också från Funbeat-världen. Har lagt in alla mina skor i utrustningslistan igen men de har som du säger fallit bort från de passen som redan varit. För min del är det ok och det var bra att jag kunde skriva in redan sprungna km så att de inte startade från noll. Men ja, jag måste vänja mig vid vissa saker här på jogg men det ska nog bli bra. PaceUP är jag inte intresserad av!
Annica Johansson
1973 • Stockaryd
#2
21 december 2019 - 19:16
Jag har inte gått ner så djupt på flera år vad jag minns, hela hösten och vintern har har jag varit nöjd med att gå ner "som vanligt". Jag blev helt tagen på sängen av hur mycket träningsvärk jag kunde få av så lätta vikter :-D
Men det måste ju betyda att det är bara bra att göra det som omväxling? Så man inte vänjer sig för mycket och blir bekväm.

Nej PaceUp tilltalade mig inte alls, bara lek och trams.
Vill du kommentera det här blogginlägget?
Registrera dig eller logga in här ovanför.