KaptenFroste.se

Transgrancanaria känns i benen

Efter loppet på fredagen för en vecka sedan så har det känts ordentligt i framsida lår.
Jag hyrde visserligen en cykel och drog 65 km dagen efter tävlingen. Det gick överraskande bra, men jag spurtade inte om klungorna direkt. En mystur där jag snittade 27 km/h. Man vill ju passa på när man är på plats på Kanarieöarna. Fin tur längs den södra kusten på Gran Canaria. Sedan tog gänget och jag lugna sex km på strandpromenaden innan vi åkte hem på söndagen.

Långpass med Strängnäs Löparklubb

Men på måndagen! Jag hade tre avstämningsmöten i form av walk&talks med några i min ledningsgrupp. Första w&t, mina lår höll på att vika sig, jag kunde inte gå normalt i minsta nedförsbacke! Var tvungen att stanna flera gånger. Det blev bättre under dagen. Men både måndag och tisdag blev helt träningsfria. Några lugnare pass på ons, tors och fredag. Fick lite distans och tid, men inga kvalitetspass. Lördagens längre löppass var riktigt tungt för låren. Marklyften dagen innan kan ha påverkat, men ändå

Intressant, återhämtningen efter detta lopp var tyngre än efter Ultravasan eller någon Ironman jag genomfört. Det gjorde inte ondare dagarna efter, men musklerna var mer slitna. Eller som Tegen sade, mer sönderslagna av nedförsbackarna. Och det har han nog rätt i.

När jag denna vecka inte kunnat träna så mycket har jag istället analyserat träningen för årets första nio veckor. De sista två åren har jag varit på träningsläger i januari, så det går naturligtvis inte att jämföra. Men jag tycker det går bra. Snittet på de första nio veckorna av året ligger på strax över 10 timmar. Jag är också mycket jämnare. Ingen vecka ligger under nio timmar.

Det negativa är simningen, klart lägre volymer än tidigare. Det positiva är styrketräningen, gått från obefintligt till två pass per vecka sedan i höstas. Min masterplan var att cykla på trainern fler timmar per vecka än vad jag springer, men där har jag misslyckats. Konstaterar att löpningen fortsatt är oändligt mycket roligare än trainerpass.

Vill du kommentera det här blogginlägget?
Registrera dig eller logga in här ovanför.