Intervaller

Ibland orkar jag inte uthållighetsträningen, dvs jogga/gå eller köra crosstrainern en längre tid eller sträcka. När det sker behöver jag finna alternativ till det istället för att ge upp och gå hem. Då tar jag till INTERVALLERNA!

Intervallerna kan bero i fart och tid, allt på grund av tanken med träningen och känslan där och då. Det kan vara allt från att gå i brant backe till snabba och korta intervaller eller ett längre pass med blandat gång och joggning.

Idag gjorde jag så, det sistnämnda. Jag skulle köra kondition men inte för hårt för ryggen skull. Den är ännu inte helt hundra, men kändes bättre än på några dagar. Dagens pass blev därför:

5 min gång (hastighet 5.5-6.0)
5 min jogg (hastighet (8.5-9.0)
Detta tre ggr om, dvs jag kom upp i 30 minuter. 
Dessa 30 minuter var enklare rent fysiskt och mentalt. Passet delas upp och jag kan klara av del för del.

Sedan avslutade jag ed några snabba intervaller:
30 sekunder ggr 5 på hastigheterna 11, 12, 13, 14 och 15.
Inte förrän på sista intervallen kände jag i ryggen och då var ju ändå passet klart.

Det kändes bra att klara av det jag hade i tanken från början.

Nu blir det dock vila några dagar då jobb och andra saker tar upp vardagen, jag ska rydligen fylla år :p Mentalt är det jobbigt att inte träna men för kroppen är det säkert bara bra. Kanske klämmer in en promenad någon lunchrast eller så! I övrigt står jag mycket så att ryggen inte blir för stel. Fast just nu ska jag, efter en lång, hektiskt och fullspäckad dag, faktiskt ligga ner i soffan och bara LATA!

 

Jag har många fler intervaller på lager, för olika distanser eller tider. Kanske delger flera längre fram. Men har Du någon bra intervall du ofta kör? Vore kul att utbyta erfarenhet och tips!

 

HA EN SKÖN KVÄLL!

Vill du kommentera det här blogginlägget?
Registrera dig eller logga in här ovanför.