”Come on Kjellberg!”

Det pissregnar utanför fönstret och inspirationen att springa är just nu inte så stor faktiskt.

Med mindre än två månader till NYC börjar det bli skarpt läge i planering av träning framöver. Någonstans har jag klarat av mina personliga tester av längre sträckor. Det kanske blir ytterligare ett riktigt långt pass i slutet av september men därefter kommer distanserna att vara radikalt mycket kortare under oktober månad än vad som varit fallet över hela sommaren. Kortare distanser och fler intervaller.

Planerna för mig och mina två bröders dagar i New York har tagit viss form. Jag flyger SAS från Stockholm och dom flyger Finnair från Helsinki. Sannolikt blir det ingen tid att ses första kvällen däröver.

Vi har en grov plan för fredagen och lördagen innan loppet. En gemensam löprunda i Central Park fredag morgon följt av nummerlappsmässan i Javis Center ser det ut att bli i alla fall. Biljetter för att åka upp i One World Trade Center vid tidpunkt  för solnedgången är bokade. Det kommer att bli mycket tid som spenderas på nedre delen av Manhattan och även Brooklyn ska besökas den här gången.

Efter loppet, på söndagseftermiddagen, räknar jag iskallt med att få fira rejält med god mat och något annat än vatten eller sportdryck i glaset. Frågan är om det inte borde stå en flaska bubbel på kylning på rummet på Hotel Belleclaire?

Med tanke på att vi bor på hotell runt 3 km ifrån varandra, och att jag inte kan gå hur mycket som helst dom här dagarna, kommer jag att få åka lite taxi eller så skaffar jag ett tunnelbanekort kanske. Ett betydligt billigare alternativ även om jag faktiskt aldrig åkt tunnelbana i NYC vid mina tidigare besök

Mina egna planer, vid sidan om själva träningen, känns ganska klara faktiskt. I princip allt som behövs finns klart inklusive den specialtröja jag ska använda har min bror nu hjälpt mig med.

Tröja NYC Marathon 2015

Ska sätta på en svensk flagga i nacken också för att visa var jag kommer ifrån. Detsamma ska jag göra på min keps. Med detta räknar jag med att få höra ”Go Fredric!”  eller ”Come on Kjellberg!” så ofta som bara är möjligt genom loppet.

På något vis tror jag att det är bra att mina bröder kommer vara där, inte bara för att det är trevligt, utan även för att jag inför loppet ändå kan göra annat än att 24/7 hänga med andra maratonlöpare. Nu blir det fokus på annat än loppet också. Även om jag säkert kommer att trakassera mina bröder med mycket snack om detta också.

För den som ska springa New York Marathon finns det oändligt mycket att läsa för att förbereda sig. En av de allra bästa med konkreta råd och tips som finns att läsa är norrmannen Runar Gundersen. Han har sprungit alla lopp sedan 1978 och har på sin sida massa bra tips att ta del av. Är det något man undrar över är han snabb på att svara även på detta.

Om två veckor ska jag försöka springa 21 km snabbt i Kretsloppet. Vi får se hur formen känns men någonstans är målet att försöka matcha 1.41 från Halmstad förra året. Vi får se hur det går och i alla fall ska jag imorgon springa milbanan för Kretsloppet tillsammans med Johan som ska springa den för första gången om två veckor.

Även om jag är komfortabel med min egen träning och mina förberedelser så undrar man ändå om jag missat något grundläggande när jag hör andra, som springer maraton och gör det på samma nivå jag tänkt mig eller betydligt långsammare, lägga ner enormt mycket mer tid både på sin löpning och i gymmet. Har jag missat något helt eller är det dom som har gått på ett träningsprogram som är overkill i förhållande till vad som ska genomföras?

Vill du kommentera det här blogginlägget?
Registrera dig eller logga in här ovanför.