Hur ont är ont?

Vi kör en snabb!

Smärta! När kan man träna, när skall man avbryta vad man håller på med och när skall man söka hjälp för smärtan?

Det man först behöver veta om smärta är följande:

Den kommer inte ”random” eller av sig själv. Något är fel och smärtan är rörelseapparatens sätt att kommunicera med hjärnan på.

Smärta som får vara kvar länge kommer stöka till mer i kroppen än vad som går att föreställa sig som lekman. Allt ifrån ökad generell smärtkänslighet till uteblivna träningsresultat till snedställningar och psykiska besvär.

Med detta sagt!

1.       Stickande, huggande och skärandet smärtor är exempel på när det är dags att avbryta vad man håller på med. Detta är tecken på akuta skador och skall omgående undersökas av en sjukgymnast.

2.       Molande och diffusa smärtor kommer sannolikt av någon form av snedbelastning eller förslitning. Denna skada är inte lika akut som i punkt 1 men skall absolut även den omhändertas omgående.

3.       Om du skadar dig och leden svullnar upp direkt skall du ta det på allvar. Det finns nämligen bara en vätska i kroppen som kan uppkomma så fort och det är blod. En led skall inte vara blodfylld. Det är väldigt dåligt.

4.       Om du skadar dig och skadan inte blivit avsevärt mycket bättre av sig själv på 2-3 dagar är det dags att börja leta efter sjukgymnast och/eller läkare.

5.       Har inte skadan nästan försvunnit efter 7 dagar är det absolut dags. Då behöver kroppen hjälp.

6.       Om du vaknar på natten för att smärtan är stor eller har ont precis direkt när du vaknar är detta tydliga tecken på att något är väldigt fel där du har ont. Detta är viktigt att du informerar din vårdgivare om. Det är en viktig markör för dom gällande hur stor inverkan smärtan har i din vardag.

Hänger ni med på dessa punkter kommer ni komma långt!

 

Vi säger så!

Vill du kommentera det här blogginlägget?
Registrera dig eller logga in här ovanför.