Hur du skall lägga upp Midnattsloppet i Göteborg 2014 | Blogg: Stefan van den Berg

Hur du skall lägga upp Midnattsloppet i Göteborg 2014

Även om jag inte sprang banan i fjol. Årets bana är rätt lik fjolårets, så tänkte jag komma med lite tips för årets löpare.

Hur skall du lägga upp Midnattsloppet i Göteborg 2014?

Med en så pass kuperad bana, så måste du anpassa dig efter detta. Är du utmattad vid de två kyrkpassagerna, så kommer du att förlora mycket tid och kanske måste börja gå.

Så här är i alla fall banan för varje kilometer.

Första kilometern är rätt lättsprungen, det kan kanske vara lite trångt i kurvorna. Håll dig på rätt sida ansträngningsgränsen.

Andra kilometern har stigningen upp till Fågelhuset, men är i övrigt lättsprungen. Spring med flyt men utan full ansträngning.

Tredje kilometern är bara nedför och platt. Sträck ut och trivs.

Fjärde kilometern går mestadels svagt uppför. Passa på att ta in vätska om du behöver. Se till att fortfarande att benen är pigga.

Femte kilometern är även den svagt uppför men lite brantare på slutet med knölarna på Ekedalsgatan och Såggatan. Du kan ta lite här, du kan återhämta dig nästa kilometer.

Sjätte kilometern är nedför och lättsprungen, samla kraft här inför kommande backar.

Sjunde kilometern börjar på Allmänna Vägen där det är trångt, mörkt och fullt med hinder (minirondeller och träd), som du skall runda och det är lätt att snubbla, och fortsätter med en liten stigning förbi Stigbergstorget, men sen börjar banans i särklass värsta stigning Kjellmansgatan upp mot Masthuggskyrkan. Nu gäller det bara att tänka positivt och ha spänstiga steg, för här är det jobbigt. När du nått toppen ta vätska och känn dig stolt i flera sekunder.

Åttonde kilometern börjar strax nedanför toppen vid Masthuggskyrkan. Ta ut stegen, när det börjar gå nedför. Var inte rädd om det går fort, släpp på och låt benen löpa. Det går det fortfarande nedför i Stigbergsliden och glöm bort att låren börjar smärta.

Nionde kilometern är till en början lättsprungen när du svänger in mot Andra Långgatan, passa på att njuta och återhämta dig något. Du svänger sen in på Värmlandsgatan och det blir svagt uppför och du ser Oscar Fredrikskyrkan framför dig. Det är nu 1200 meter kvar och du vet att du kan springa detta på ren vilja och det kommer att behövas. Backen upp mot kyrkan börjar nu och nu tar du och sänker blicken och tar inspiration av de hejande åskådarna och körsången. Rör på armarna och då följer benen med trots att både lår och vader småskriker. Backen är lång (120 meter) och brant (stiger 18 meter) men du är både tjurig, seg och stark och fixar detta.

Tionde kilometern går till början mellan husen på Nordostpassagen. Det är lite trångt då några löpare framför dig, inte längre orkar hålla den fart har. Det finns några småstigningar här men det bryr du dig inte om utan du bara springer om fler och fler löpare. Du springer under bron och det blir lite mörkare där och du gör här en farthöjning 800 meter före mål. Det är några svängar och du närmar dig sambaorkestern i Slottsskogen. Det är här 300 meter kvar och det är dags för spurten, nu får det göra ont. Du spurtar upp för den lilla backen vid Plikta och tunnelseendet kan komma, men du sänker inte farten över krönet. Nu är det dags för sprinten mot målportalen. Du tar du ut stegen ytterligare och rör dina armar så fort du kan in mot de sista 130 metrarna in mot målet, som är svagt utför. Maxfart i 20 sekunder, du får vila när du väl är i mål.

1 kommentarer till inlägget

1971 • Alingsås
#1
21 augusti 2014 - 01:46
Bra recenserat!
Jag känner igen mig precis från förra året. Backen upp mot Masthuggskyrkan var som väntat asjobbig (men förväntad). Väl så jobbig när krafterna börjar sina, men inte lika lång, var faktiskt backen upp mot Oscar Fredrikskyrkan. Den kom dock mer som en otrevlig överraskning - för min del iaf.

Känner mig peppad inför lördag nu, tog sista passet idag och ska vila till lördag.

Lycka till alla som springer på lördag! =)
Vill du kommentera det här blogginlägget?
Registrera dig eller logga in här ovanför.
 annons