Löparknä (höger) 2014-04-06 - hur det uppstod och hur rehab utfördes | Blogg: Samuel Haugstvedt

Löparknä (höger) 2014-04-06 - hur det uppstod och hur rehab utfördes

Löparknä (höger) 2014-04-06 - hur det uppstod och hur rehab utfördes

Efter att ett par veckor ha känt av att knät kändes lite instabilt och att jag fått känningar i sidan av höger knä – dock utan att det påverkat löpningen – small det till under ett långpass med Hedfors och Grindebacke. Det hände efter en kortare paus efter ca 1,5 mils löpning. Vi var då söder om Oxsjön så jag haltade med några hundra meter och sedan släppte det lite grann så att jag kunde avsluta passet utan större besvär men med ett ömmande knä. Dagen därpå var det svårt att gå i trappor och det smärtade på utsidan av höger knä och även lite på baksidan av knät samt under knät.

Jag körde Voltaren-gel (3 ggr/dag) och foam roller samt stretching (luta mot en vägg och sträcka ut sidan av benet samt liggande på magen med böjt ben under kroppen) ca tre ggr/dag. 

På onsdag testade jag några minuter på löpbandet vilket funkade bra och på torsdagen var jag med på lunchjoggen där jag kunde trycka på ordentligt. På söndagen ställde jag upp i Kungälvsloppet. Knät var helt smärtfritt fram till 12 km men sedan ömmade det in i mål. Mån-tis ömmade det när jag gick i trappor. Jag körde igen en veckas Voltaren-gel och mycket foam-roller och stretching. Testade en kortare löprunda på tisdagen men knät kändes av ganska mycket. Höll sedan upp med träning fram till söndag då jag körde crosstrainer 15 min och sedan 15 min löpning. Även nu kändes knät av rejält – även om det går hyfsat att springa.

Vill du kommentera det här blogginlägget?
Registrera dig eller logga in här ovanför.
 annons